Possibilidades e dificuldades no desenvolvimento de situações de aprendizagem envolvendo funções trigonométricas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Márcia Regina Ramos Costa
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10885
Resumo: This paper is part of an ongoing research on Mathematics in the curriculum, based on the assumption that the characterization of the prior knowledge on Math of the students may help in significant learning. In this perspective, the research focused on the prior knowledge of students in Brazilian Ensino Médio (roughly equivalent to American high school) on trigonometric functions, using qualitative research and participant observation. The objective is to understand the possibilities and difficulties in the use of the material given to students of the schools of the State of São Paulo, focusing in these students prior knowledge on trigonometric functions, identifying obstacles that may rise during these activities and checking the need for interventions to promote the build-up of knowledge on the subject. The proposal was to have students do activities proposed on the material supplied by the state of São Paulo. The analysis is based on Ausubel s theory of significant learning, on Coll s constructivist perspective (2006) and Pozo s studies, concerning learning and teaching contents. The results indicate that the prior knowledge of the students may be divided into many groups, given its important characteristic of including conceptual knowledge as well as procedures, values, regulations and attitudes. The ability to identify this prior knowledge is an important tool to create better pedagogical interventions and significant learning
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In this perspective, the research focused on the prior knowledge of students in Brazilian Ensino Médio (roughly equivalent to American high school) on trigonometric functions, using qualitative research and participant observation. The objective is to understand the possibilities and difficulties in the use of the material given to students of the schools of the State of São Paulo, focusing in these students prior knowledge on trigonometric functions, identifying obstacles that may rise during these activities and checking the need for interventions to promote the build-up of knowledge on the subject. The proposal was to have students do activities proposed on the material supplied by the state of São Paulo. The analysis is based on Ausubel s theory of significant learning, on Coll s constructivist perspective (2006) and Pozo s studies, concerning learning and teaching contents. The results indicate that the prior knowledge of the students may be divided into many groups, given its important characteristic of including conceptual knowledge as well as procedures, values, regulations and attitudes. The ability to identify this prior knowledge is an important tool to create better pedagogical interventions and significant learningEsse trabalho está inserido na linha de pesquisa A Matemática na Estrutura Curricular e Formação de Professores e no projeto de pesquisa A aprendizagem significativa e conhecimentos prévios: investigando o currículo de Matemática, em uma perspectiva construtivista; tem como pressuposto que a caracterização dos conhecimentos prévios dos estudantes relacionados aos conteúdos matemáticos que se pretende ensinar contribui para a aprendizagem significativa. Nessa perspectiva, o objetivo desta pesquisa é compreender as possibilidades e dificuldades em utilizar o material distribuído aos alunos da rede pública do Estado de São Paulo, focando conhecimentos prévios desses estudantes em relação ao conteúdo funções trigonométricas, identificando dificuldades que podem surgir durante a execução dessas atividades e verificando as necessidades de intervenções para a promoção da construção de conhecimento relativo ao tema. Para essa investigação, foi utilizada a pesquisa qualitativa e a técnica da observação participante. Foram observadas as ações de um grupo de alunos do segundo ano do Ensino Médio de uma escola pública estadual, durante a realização de atividades propostas e contidas no material. A análise está apoiada na teoria da aprendizagem significativa de Ausubel, na perspectiva construtivista de Coll (2006) e nos estudos de Pozo (2002) relativos aos conteúdos de ensino e à aprendizagem. Os resultados indicam que os conhecimentos prévios dos alunos relacionados as funções trigonométricas podem ser classificados em uma grande variedade de grupos, dada a sua importante característica de incluir tanto conhecimentos conceituais como procedimentos, valores, normas e atitudes; a caracterização desses conhecimentos prévios dos alunos, por parte do professor, a cada nova experiência educativa, constitui-se em importante ferramenta para a realização de intervenções pedagógicas mais eficientes e geradoras de aprendizagem significativaFundo de Apoio à Pesquisa do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23954/Marcia%20Regina%20Ramos%20Costa%20Ribeiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaEnsino médioConhecimentos préviosFunções trigonométricasConstrutivismoAprendizagem significativaPrior KnowledgeTrigonometric functionsConstructivismSignificant learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPossibilidades e dificuldades no desenvolvimento de situações de aprendizagem envolvendo funções trigonométricasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Regina Ramos Costa Ribeiro.pdf.txtMarcia Regina Ramos Costa Ribeiro.pdf.txtExtracted texttext/plain184727https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10885/3/Marcia%20Regina%20Ramos%20Costa%20Ribeiro.pdf.txt1201d35ead4546ddab9be0442ed53512MD53ORIGINALMarcia Regina Ramos Costa Ribeiro.pdfapplication/pdf3132591https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10885/1/Marcia%20Regina%20Ramos%20Costa%20Ribeiro.pdffd48bc9e0ade34cd96a259cf8101d1a8MD51THUMBNAILMarcia Regina Ramos Costa Ribeiro.pdf.jpgMarcia Regina Ramos Costa Ribeiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10885/2/Marcia%20Regina%20Ramos%20Costa%20Ribeiro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/108852022-04-27 13:02:43.45oai:repositorio.pucsp.br:handle/10885Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:02:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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