Visita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maichin, Vanessa
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15435
Resumo: The goal of this dissertation is to reflect about the school visit, a procedure that is part of the interventional psychodiagnosis of children within the existential phenomenological approach. The challenge of this work is to start with a familiar phenomenon, already known by the author, the school visit, and then, return to it, but now by analyzing the details of this resource that make possible a wider comprehension of the child and of the parents in the psychodiagnosis process. Theoretical bases about the school universe intercalated with some short cases attended by the author, as well as a clinical case, make it possible to emphasize the importance of the school visit in the psychodiagnosis process. School has a meaningful value in the child s life, because it is within this new social group, composed of different human relationships, that the child composes a new meaningful network. An understanding of the child s relationships with the teacher, classmates and other school professionals enlarges the psychological understanding of the child. The relationship between the parents and the school, and the expectations that they reveal about the institution, expands the psychologist s understanding of the family dynamic. The learning approaches, the physical areas and interlocution spaces are also considered in this work, because they reveal important aspects of the child and the parents
id PUC_SP-1_7403bd196267aee5ab2b6e4f6ab948d5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/15435
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Yehia, Gohara YvetteMaichin, Vanessa2016-04-28T20:39:08Z2007-09-202006-03-22Maichin, Vanessa. The school visit: an interventional psychodiagnosis resource within the existential phenomenological approach. 2006. 106 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15435The goal of this dissertation is to reflect about the school visit, a procedure that is part of the interventional psychodiagnosis of children within the existential phenomenological approach. The challenge of this work is to start with a familiar phenomenon, already known by the author, the school visit, and then, return to it, but now by analyzing the details of this resource that make possible a wider comprehension of the child and of the parents in the psychodiagnosis process. Theoretical bases about the school universe intercalated with some short cases attended by the author, as well as a clinical case, make it possible to emphasize the importance of the school visit in the psychodiagnosis process. School has a meaningful value in the child s life, because it is within this new social group, composed of different human relationships, that the child composes a new meaningful network. An understanding of the child s relationships with the teacher, classmates and other school professionals enlarges the psychological understanding of the child. The relationship between the parents and the school, and the expectations that they reveal about the institution, expands the psychologist s understanding of the family dynamic. The learning approaches, the physical areas and interlocution spaces are also considered in this work, because they reveal important aspects of the child and the parentsO objetivo desta dissertação é refletir sobre a visita escolar, procedimento que faz parte do psicodiagnóstico infantil interventivo de base fenomenológico-existencial. O desafio desse trabalho é partir de um fenômeno familiar e já conhecido pela autora, a visita escolar, e retornar ao mesmo ponto agora apreendendo as especificidades deste recurso que permite ampliar a compreensão da criança e dos pais no processo de psicodiagnóstico. Fundamentos teóricos sobre o universo escolar intercalados com vinhetas de casos atendidos pela autora, assim como um caso clínico, deram condições de enfatizar a importância da visita escolar no processo de psicodiagnóstico. A escola tem uma importância significativa na vida da criança, pois é nesse novo grupo social, composto por diversas relações humanas que ela constitui uma nova rede de significados. A compreensão das relações de uma criança com os professores, colegas e outros profissionais da escola ampliam o olhar do psicólogo sobre ela. A relação dos pais com a escola e a expectativa que estes revelam sobre a instituição ampliam também o entendimento que o psicólogo tem da dinâmica familiar. As abordagens de ensino, o espaço físico e o de interlocução também são consideradas neste trabalho, pois revelam aspectos importantes da criança e de seus paisPontificia Universidade de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32291/texto_completo3.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiaVisita-escolarPsicodiagnóstico-interventivoPsicodiagnóstico-infantilPsicodiagnóstico fenomenológico-existencialPsicodiagnosticoPais e professoresProfessores e alunosSchool visitInterventional psychodiagnosisPsychodiagnosis existential phenomenologicalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAVisita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencialThe school visit: an interventional psychodiagnosis resource within the existential phenomenological approachinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALtexto_completo3.pdfapplication/pdf437756https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15435/1/texto_completo3.pdf000cd4f1e1f27ff25af272ad5c43aad1MD51TEXTtexto_completo3.pdf.txttexto_completo3.pdf.txtExtracted Texttext/plain160174https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15435/2/texto_completo3.pdf.txt134b62c15691fc4dd37c0e90baf0d21cMD52THUMBNAILtexto_completo3.pdf.jpgtexto_completo3.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3417https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15435/3/texto_completo3.pdf.jpgc21f049f012db1b14dc7975b9de8263eMD53handle/154352022-04-28 13:24:24.424oai:repositorio.pucsp.br:handle/15435Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T16:24:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Visita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencial
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The school visit: an interventional psychodiagnosis resource within the existential phenomenological approach
title Visita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencial
spellingShingle Visita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencial
Maichin, Vanessa
Visita-escolar
Psicodiagnóstico-interventivo
Psicodiagnóstico-infantil
Psicodiagnóstico fenomenológico-existencial
Psicodiagnostico
Pais e professores
Professores e alunos
School visit
Interventional psychodiagnosis
Psychodiagnosis existential phenomenological
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Visita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencial
title_full Visita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencial
title_fullStr Visita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencial
title_full_unstemmed Visita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencial
title_sort Visita escolar: um recurso do psicodiagnóstico interventivo na abordagem fenomenológico-existencial
author Maichin, Vanessa
author_facet Maichin, Vanessa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Yehia, Gohara Yvette
dc.contributor.author.fl_str_mv Maichin, Vanessa
contributor_str_mv Yehia, Gohara Yvette
dc.subject.por.fl_str_mv Visita-escolar
Psicodiagnóstico-interventivo
Psicodiagnóstico-infantil
Psicodiagnóstico fenomenológico-existencial
Psicodiagnostico
Pais e professores
Professores e alunos
topic Visita-escolar
Psicodiagnóstico-interventivo
Psicodiagnóstico-infantil
Psicodiagnóstico fenomenológico-existencial
Psicodiagnostico
Pais e professores
Professores e alunos
School visit
Interventional psychodiagnosis
Psychodiagnosis existential phenomenological
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv School visit
Interventional psychodiagnosis
Psychodiagnosis existential phenomenological
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description The goal of this dissertation is to reflect about the school visit, a procedure that is part of the interventional psychodiagnosis of children within the existential phenomenological approach. The challenge of this work is to start with a familiar phenomenon, already known by the author, the school visit, and then, return to it, but now by analyzing the details of this resource that make possible a wider comprehension of the child and of the parents in the psychodiagnosis process. Theoretical bases about the school universe intercalated with some short cases attended by the author, as well as a clinical case, make it possible to emphasize the importance of the school visit in the psychodiagnosis process. School has a meaningful value in the child s life, because it is within this new social group, composed of different human relationships, that the child composes a new meaningful network. An understanding of the child s relationships with the teacher, classmates and other school professionals enlarges the psychological understanding of the child. The relationship between the parents and the school, and the expectations that they reveal about the institution, expands the psychologist s understanding of the family dynamic. The learning approaches, the physical areas and interlocution spaces are also considered in this work, because they reveal important aspects of the child and the parents
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-03-22
dc.date.available.fl_str_mv 2007-09-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:39:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Maichin, Vanessa. The school visit: an interventional psychodiagnosis resource within the existential phenomenological approach. 2006. 106 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15435
identifier_str_mv Maichin, Vanessa. The school visit: an interventional psychodiagnosis resource within the existential phenomenological approach. 2006. 106 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15435
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia Clínica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15435/1/texto_completo3.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15435/2/texto_completo3.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15435/3/texto_completo3.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 000cd4f1e1f27ff25af272ad5c43aad1
134b62c15691fc4dd37c0e90baf0d21c
c21f049f012db1b14dc7975b9de8263e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277848143265792