Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16175 |
Resumo: | This dissertation aims to understand the subjective senses maded by scholarship students of basic education in a private school in São Paulo. The justification is based on the assumption that when we study the scholarship student in private schools, we have the possibility to investigate the subjective dimension of social inequality, based on the idea that this social phenomenon is not constituted only by an objective dimension, but also by ways of acting, feeling and living that makes a subjective framework that is rarely considered as a formative aspect of the subject. The theoretical framework chosen is the Socio-Historical Psychology, whose conceives man an active, historical and social human in a continuous transformation process, based ond theories of Rey (2005) and Aguiar and Ozella (2006). The data emerging from research conducted by collective interviews focusing on seven scholarship students experience in a private school. The analysis is done by the construction of meanings cores who expressing the central points of the subject and what is emotionally involved. The results indicate understanding of that relationship and how the whole experience of scholarship students is constructed. We intend to contribute to the knowledge of the area of research in social inequality, to reveal the subjective senses of the subjects participating in the school process, to understand them in their entireties, which may open new perspectives of the various manifestations of social inequality in brazilian society |
id |
PUC_SP-1_7460a41abfc11d47888747c4005e2fb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16175 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bock, Ana Mercês Bahiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4881363P4Salvatico, Bianca Mendes2016-04-28T20:56:51Z2015-04-242015-03-24Salvatico, Bianca Mendes. Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social. 2015. 136 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16175This dissertation aims to understand the subjective senses maded by scholarship students of basic education in a private school in São Paulo. The justification is based on the assumption that when we study the scholarship student in private schools, we have the possibility to investigate the subjective dimension of social inequality, based on the idea that this social phenomenon is not constituted only by an objective dimension, but also by ways of acting, feeling and living that makes a subjective framework that is rarely considered as a formative aspect of the subject. The theoretical framework chosen is the Socio-Historical Psychology, whose conceives man an active, historical and social human in a continuous transformation process, based ond theories of Rey (2005) and Aguiar and Ozella (2006). The data emerging from research conducted by collective interviews focusing on seven scholarship students experience in a private school. The analysis is done by the construction of meanings cores who expressing the central points of the subject and what is emotionally involved. The results indicate understanding of that relationship and how the whole experience of scholarship students is constructed. We intend to contribute to the knowledge of the area of research in social inequality, to reveal the subjective senses of the subjects participating in the school process, to understand them in their entireties, which may open new perspectives of the various manifestations of social inequality in brazilian societyA pesquisa teve como objetivo compreender os sentidos subjetivos constituídos por alunos bolsistas da Educação Básica em uma escola particular de São Paulo. A justificativa se baseia no pressuposto de que ao estudarmos o aluno bolsista em escolas particulares temos a possibilidade de investigar a dimensão subjetiva da desigualdade social, partindo da ideia de que esse fenômeno social não é constituído apenas por uma dimensão objetiva, mas também por formas de agir, sentir e viver que constituem um arcabouço subjetivo que poucas vezes é considerado como aspecto formativo do sujeito. O referencial teórico escolhido foi a Psicologia Sócio-Histórica, que tem como concepção de homem um ser ativo, histórico e social, em contínuo movimento em transformação, à luz das considerações de autores como Aguiar e Ozella (2006). A coleta de informações foi realizada por meio de entrevista coletiva com foco nas vivências escolares de alunos bolsistas em escola particular. Após a realização da entrevista, partimos para construção dos núcleos de significados, que expressam os pontos centrais do sujeito e o que o envolve emocionalmente. Os resultados apontaram para a compreensão das relações estabelecidas e o modo como toda a experiência dos alunos bolsistas é vivida. Pretendemos assim contribuir para os conhecimentos da área de investigações em desigualdade social ao revelar os sentidos subjetivos dos sujeitos participantes do processo escolar, procurando compreende-los em suas totalidades, que poderão abrir novas perspectivas das diversas formas de manifestação da desigualdade na sociedade brasileiraConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31956/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaDesigualdade socialAluno bolsistaEducação básicaSocial inequalityScholarship studentsBasic educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALAlunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade socialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTBianca Mendes Salvatico.pdf.txtBianca Mendes Salvatico.pdf.txtExtracted texttext/plain271580https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/3/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.txt9177507a3371c10207f899bdc5bcdbb8MD53ORIGINALBianca Mendes Salvatico.pdfapplication/pdf6914098https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/1/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdff4a6374272191fd7e9cc9245cea90018MD51THUMBNAILBianca Mendes Salvatico.pdf.jpgBianca Mendes Salvatico.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3333https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/2/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.jpgb7550c09565486891ecd6f5f38a63116MD52handle/161752022-04-27 14:30:00.04oai:repositorio.pucsp.br:handle/16175Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T17:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social |
title |
Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social |
spellingShingle |
Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social Salvatico, Bianca Mendes Desigualdade social Aluno bolsista Educação básica Social inequality Scholarship students Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social |
title_full |
Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social |
title_fullStr |
Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social |
title_full_unstemmed |
Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social |
title_sort |
Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social |
author |
Salvatico, Bianca Mendes |
author_facet |
Salvatico, Bianca Mendes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bock, Ana Mercês Bahia |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4881363P4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salvatico, Bianca Mendes |
contributor_str_mv |
Bock, Ana Mercês Bahia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desigualdade social Aluno bolsista Educação básica |
topic |
Desigualdade social Aluno bolsista Educação básica Social inequality Scholarship students Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Social inequality Scholarship students Basic education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
This dissertation aims to understand the subjective senses maded by scholarship students of basic education in a private school in São Paulo. The justification is based on the assumption that when we study the scholarship student in private schools, we have the possibility to investigate the subjective dimension of social inequality, based on the idea that this social phenomenon is not constituted only by an objective dimension, but also by ways of acting, feeling and living that makes a subjective framework that is rarely considered as a formative aspect of the subject. The theoretical framework chosen is the Socio-Historical Psychology, whose conceives man an active, historical and social human in a continuous transformation process, based ond theories of Rey (2005) and Aguiar and Ozella (2006). The data emerging from research conducted by collective interviews focusing on seven scholarship students experience in a private school. The analysis is done by the construction of meanings cores who expressing the central points of the subject and what is emotionally involved. The results indicate understanding of that relationship and how the whole experience of scholarship students is constructed. We intend to contribute to the knowledge of the area of research in social inequality, to reveal the subjective senses of the subjects participating in the school process, to understand them in their entireties, which may open new perspectives of the various manifestations of social inequality in brazilian society |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-04-24 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-03-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:56:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Salvatico, Bianca Mendes. Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social. 2015. 136 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16175 |
identifier_str_mv |
Salvatico, Bianca Mendes. Alunos bolsistas em uma escola particular: um estudo sobre a dimensão subjetiva da desigualdade social. 2015. 136 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/3/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/1/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16175/2/Bianca%20Mendes%20Salvatico.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9177507a3371c10207f899bdc5bcdbb8 f4a6374272191fd7e9cc9245cea90018 b7550c09565486891ecd6f5f38a63116 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277815108927488 |