Sentidos e significados de adolescência no contexto escolar constituídos por professoras(es) do Ensino Fundamental II de escolas públicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Fernanda de Lima
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23050
Resumo: In the current Brazilian scenario, education, one of the rights of all adolescents, still needs to come into effect. Patto (2015), unveiled the exclusion process that occurs within schools and affects the students. Given this reality, the current study, based on the perspective of Sociohistoric Psychology (which comprises adolescence as a phenomenon consisting of multiple determinations) aims to approach the meanings of adolescence from the point of view of public elementary II school teachers. To achieve this, two educators were interviewed (semi-structured interviews) and the meaning core method was used for the analysis. As a result, it was found that in the teacher’s speech still prevails the meaning towards the naturalization of adolescence as a universal phenomenon. Contradictorily, when thinking about the adolescents, in everyday situations of the school context, the teachers expressed proximity of a critical perspective of adolescence, demonstrating to understand specific aspects of the students and that adolescence can be experienced in different ways depending on social class, historical context, among other aspects. Therefore, the teachers do not advance to explain why these changes happen and what is the school role in the face of this reality, whether its commitment to transformation remains or not. It is suggested then, the thought on which view of human and the world, is present in teacher’s training and, even before, in the teaching of Educational Psychology in Psychology courses
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Given this reality, the current study, based on the perspective of Sociohistoric Psychology (which comprises adolescence as a phenomenon consisting of multiple determinations) aims to approach the meanings of adolescence from the point of view of public elementary II school teachers. To achieve this, two educators were interviewed (semi-structured interviews) and the meaning core method was used for the analysis. As a result, it was found that in the teacher’s speech still prevails the meaning towards the naturalization of adolescence as a universal phenomenon. Contradictorily, when thinking about the adolescents, in everyday situations of the school context, the teachers expressed proximity of a critical perspective of adolescence, demonstrating to understand specific aspects of the students and that adolescence can be experienced in different ways depending on social class, historical context, among other aspects. Therefore, the teachers do not advance to explain why these changes happen and what is the school role in the face of this reality, whether its commitment to transformation remains or not. It is suggested then, the thought on which view of human and the world, is present in teacher’s training and, even before, in the teaching of Educational Psychology in Psychology coursesNo atual cenário brasileiro, a educação, um dos direitos de toda(o) adolescente, ainda precisa ser efetivado. Patto (2015), desvendou o processo de exclusão que ocorre dentro das escolas e que incide em suas(eus) alunas(os). Diante dessa realidade, o atual estudo, baseado na perspectiva da Psicologia Sócio-Histórica (que compreende a adolescência como um fenômeno constituído de múltiplas determinações) tem como objetivo se aproximar das significações sobre adolescência constituídas por professoras(es) de Ensino Fundamental II de escolas públicas. Para isso, duas educadoras foram entrevistadas (entrevistas semiestruturadas) e foi utilizado como método de análise os núcleos de significações. Como resultados, constatou-se que ainda prevalecem no discurso das docentes significações no sentido da naturalização da adolescência como um fenômeno universal. Contraditoriamente, ao refletirem sobre as (os) adolescentes concretos, sobre as situações cotidianas do contexto escolar, as professoras expressaram uma certa aproximação de uma perspectiva crítica de adolescência, demonstrando compreender aspectos singulares das(os) estudantes e que a adolescência pode ser vivenciada de maneiras diferentes a considerar a classe social, o contexto histórico, dentre outros aspectos. Portanto, as docentes não avançam no sentido de explicar porque essas mudanças acontecem e, ainda, como fica a função da escola diante dessa realidade, se seu compromisso com sua transformação se mantém ou não. Sugere-se, então, a reflexão sobre qual visão de homem e de mundo está presente na formação de professores e, antes mesmo, no ensino da Psicologia da Educação nos cursos de PsicologiaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/51875/Fernanda%20De%20Lima%20Rodrigues.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoAdolescênciaAdolescentes - EducaçãoPsicologia educacionalAdolescenceTeenagers - EducationEducational psychologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEMSentidos e significados de adolescência no contexto escolar constituídos por professoras(es) do Ensino Fundamental II de escolas públicasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFernanda De Lima Rodrigues.pdf.txtFernanda De Lima Rodrigues.pdf.txtExtracted texttext/plain504271https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23050/4/Fernanda%20De%20Lima%20Rodrigues.pdf.txt8a4b3090807add988279fff81ca28bebMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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