Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10137 |
Resumo: | The aim of this work is to point out the contributions of conceptual maps and the Information and Communication Technologies (ICTs) as strategies in the construction of a significant learning. The intention is to head for the writing development of our students so that we can get contributions to the use of the Information and Communication Technologies in the school environment. As a theoretical fundamentation in the search for the comprehension of the subject, some writers as Jonassen, Moreira, Ontoria and Okada, give us subsidies so much that we can understand the concepts of conceptual maps, technology and significant learning. The research teacher and the fifth-grade students in tutorial situation of a public and elementary school participated in the research. We use the qualitative methodology in our work. At the end of this research, we have made it clear that to develop the concept of mapping, it is necessary to select, link, integrate, reorganize and open concepts so that the construction of the knowledge goes through the interaction, organization and share. The concept of construction is intrinsically linked to the concept of sharing. From this confirmation derives the proposal of the ampliation of this knowledge net to all the school scope from the ICTs that were important elements in the construction of the practice and researches route |
id |
PUC_SP-1_770fc3fa39eb032d5784287ed5da65a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10137 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Fernando José deCosta, Sandra Aparecida da2016-04-27T14:32:30Z2009-06-222009-05-26Costa, Sandra Aparecida da. Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa. 2009. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10137The aim of this work is to point out the contributions of conceptual maps and the Information and Communication Technologies (ICTs) as strategies in the construction of a significant learning. The intention is to head for the writing development of our students so that we can get contributions to the use of the Information and Communication Technologies in the school environment. As a theoretical fundamentation in the search for the comprehension of the subject, some writers as Jonassen, Moreira, Ontoria and Okada, give us subsidies so much that we can understand the concepts of conceptual maps, technology and significant learning. The research teacher and the fifth-grade students in tutorial situation of a public and elementary school participated in the research. We use the qualitative methodology in our work. At the end of this research, we have made it clear that to develop the concept of mapping, it is necessary to select, link, integrate, reorganize and open concepts so that the construction of the knowledge goes through the interaction, organization and share. The concept of construction is intrinsically linked to the concept of sharing. From this confirmation derives the proposal of the ampliation of this knowledge net to all the school scope from the ICTs that were important elements in the construction of the practice and researches routeO objetivo desta pesquisa é destacar as contribuições dos mapas conceituais e das Tecnologias da Comunicação e Informação (TIC) como estratégias na construção de uma aprendizagem significativa. A intenção é procurar encaminhamentos para o desenvolvimento da escrita de nossos alunos numa visão de rede de modo a buscar contribuições para o uso das Tecnologias de Comunicação e Informação no ambiente escolar. Como fundamentação teórica na busca da compreensão do tema alguns autores, como Jonassen, Moreira, Ontoria e Okada, forneceram subsídios de modo a compreender os conceitos de mapas conceituais, tecnologia e aprendizagem significativa. Participaram da pesquisa a professora pesquisadora e alunos do 5º ano do ensino fundamental em situação de recuperação, em uma escola pública de ensino fundamental. Empregamos a metodologia qualitativa nesse trabalho. No final desta pesquisa ficou claro que, para desenvolver o conceito de mapeamento, é necessário selecionar, relacionar, conectar, integrar, reorganizar e abrir conceitos, ou seja, que a construção do conhecimento passa pela interatividade, organização e partilha. O conceito de construir está intrinsecamente ligado ao conceito de partilhar. A partir dessa constatação nasce a proposta de ampliação dessa rede de conhecimento por todo âmbito escolar por meio das TIC que foram elementos importantes na construção do percurso de práticas e pesquisasapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22201/Sandra%20Aparecida%20da%20Costa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoAprendizagem significativaMapas conceituaisTecnologias da Comunicação e Informação (TIC)Ferramenta cognitivaAprendizagemMapas cognitivos (Psicologia)Tecnologia da informacaoSignificant learningConceptual mapsInformation and Communication Technologies (ICTs)Cognitive toolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOMapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSandra Aparecida da Costa.pdf.txtSandra Aparecida da Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain153198https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10137/3/Sandra%20Aparecida%20da%20Costa.pdf.txt28d16568e1b0453aaa72b3772a42dba1MD53ORIGINALSandra Aparecida da Costa.pdfapplication/pdf2060189https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10137/1/Sandra%20Aparecida%20da%20Costa.pdfa1bce2d71b51ae3a14014c22ba96e2e0MD51THUMBNAILSandra Aparecida da Costa.pdf.jpgSandra Aparecida da Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10137/2/Sandra%20Aparecida%20da%20Costa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/101372022-04-28 03:08:38.951oai:repositorio.pucsp.br:handle/10137Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:08:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa |
title |
Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa |
spellingShingle |
Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa Costa, Sandra Aparecida da Aprendizagem significativa Mapas conceituais Tecnologias da Comunicação e Informação (TIC) Ferramenta cognitiva Aprendizagem Mapas cognitivos (Psicologia) Tecnologia da informacao Significant learning Conceptual maps Information and Communication Technologies (ICTs) Cognitive tool CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa |
title_full |
Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa |
title_fullStr |
Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa |
title_full_unstemmed |
Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa |
title_sort |
Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa |
author |
Costa, Sandra Aparecida da |
author_facet |
Costa, Sandra Aparecida da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Fernando José de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Sandra Aparecida da |
contributor_str_mv |
Almeida, Fernando José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem significativa Mapas conceituais Tecnologias da Comunicação e Informação (TIC) Ferramenta cognitiva Aprendizagem Mapas cognitivos (Psicologia) Tecnologia da informacao |
topic |
Aprendizagem significativa Mapas conceituais Tecnologias da Comunicação e Informação (TIC) Ferramenta cognitiva Aprendizagem Mapas cognitivos (Psicologia) Tecnologia da informacao Significant learning Conceptual maps Information and Communication Technologies (ICTs) Cognitive tool CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Significant learning Conceptual maps Information and Communication Technologies (ICTs) Cognitive tool |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The aim of this work is to point out the contributions of conceptual maps and the Information and Communication Technologies (ICTs) as strategies in the construction of a significant learning. The intention is to head for the writing development of our students so that we can get contributions to the use of the Information and Communication Technologies in the school environment. As a theoretical fundamentation in the search for the comprehension of the subject, some writers as Jonassen, Moreira, Ontoria and Okada, give us subsidies so much that we can understand the concepts of conceptual maps, technology and significant learning. The research teacher and the fifth-grade students in tutorial situation of a public and elementary school participated in the research. We use the qualitative methodology in our work. At the end of this research, we have made it clear that to develop the concept of mapping, it is necessary to select, link, integrate, reorganize and open concepts so that the construction of the knowledge goes through the interaction, organization and share. The concept of construction is intrinsically linked to the concept of sharing. From this confirmation derives the proposal of the ampliation of this knowledge net to all the school scope from the ICTs that were important elements in the construction of the practice and researches route |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-06-22 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-05-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Costa, Sandra Aparecida da. Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa. 2009. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10137 |
identifier_str_mv |
Costa, Sandra Aparecida da. Mapas conceituais: um caminho para a aprendizagem significativa. 2009. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10137 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10137/3/Sandra%20Aparecida%20da%20Costa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10137/1/Sandra%20Aparecida%20da%20Costa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10137/2/Sandra%20Aparecida%20da%20Costa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
28d16568e1b0453aaa72b3772a42dba1 a1bce2d71b51ae3a14014c22ba96e2e0 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277930838163456 |