Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35676 |
Resumo: | This survey approaches about mathematics education in Education of Youth and Adult. Regarding the methodology, a qualitative survey of documentary and bibliographic nature, from an analysis of dissertations in the Graduate Program in Mathematics Education at the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo was performed. The approach used for the analysis of dissertations was content analysis, which is used to analyze a material, qualitatively, for better understanding of it. The Education for Youth and Adults in Brazil seeks to include in the educational system the people that could not attend school in ideal age. It was concluded that mathematics education to Young Adult requires a more investigative approach of the teacher, in order to contextualize the mathematical contents according to the life experience of students. The dissertations surveyed approached the importance of the role of the teacher in question the curriculum, so that the mathematical content to be more easily understood by students of the EJA, through teaching interventions, combining the contents of the contexts experienced by these students. But no study has specifically researched highlighted the training of teachers for the EJA. Due to the age of the audience EJA and difficulties to attend school, the math curriculum needs to reconcile the context of these students with the mathematical content to be taught in the classroom. The dialogue, both by teachers and textbooks, must be clear to facilitate understanding of these students |
id |
PUC_SP-1_78a16ec1718dd7c6112302bb938cb381 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/35676 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Rossini, RenataSilva,simone Pereira de Souza2023-07-05T19:50:35Z2023-07-05T19:50:35Z2014-10-31Silva,simone Pereira de Souza. Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35676This survey approaches about mathematics education in Education of Youth and Adult. Regarding the methodology, a qualitative survey of documentary and bibliographic nature, from an analysis of dissertations in the Graduate Program in Mathematics Education at the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo was performed. The approach used for the analysis of dissertations was content analysis, which is used to analyze a material, qualitatively, for better understanding of it. The Education for Youth and Adults in Brazil seeks to include in the educational system the people that could not attend school in ideal age. It was concluded that mathematics education to Young Adult requires a more investigative approach of the teacher, in order to contextualize the mathematical contents according to the life experience of students. The dissertations surveyed approached the importance of the role of the teacher in question the curriculum, so that the mathematical content to be more easily understood by students of the EJA, through teaching interventions, combining the contents of the contexts experienced by these students. But no study has specifically researched highlighted the training of teachers for the EJA. Due to the age of the audience EJA and difficulties to attend school, the math curriculum needs to reconcile the context of these students with the mathematical content to be taught in the classroom. The dialogue, both by teachers and textbooks, must be clear to facilitate understanding of these studentsEsta pesquisa aborda a educação matemática na Educação de Jovens e Adultos. Quanto à metodologia, foi realizada uma pesquisa qualitativa de cunho documental e bibliográfico, a partir de uma análise das dissertações defendidas no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. A abordagem utilizada para a análise das dissertações foi a análise de conteúdo, que é empregada para analisar um material, de modo qualitativo, para melhor compreensão do mesmo. A Educação de Jovens e Adultos no Brasil visa incluir no sistema educativo as pessoas que não puderam cursar a escola na idade ideal. Concluiu-se que a educação matemática na Educação de Jovens Adultos exige uma postura mais investigativa do professor, de modo a contextualizar os conteúdos matemáticos de acordo com a experiência de vida dos alunos. As dissertações pesquisadas abordaram a importância do papel do professor na questão do currículo, de modo que os conteúdos matemáticos sejam mais facilmente compreendidos pelos alunos da EJA, por meio de intervenções de ensino, aliando os conteúdos aos contextos vivenciados por esses alunos. Mas, nenhum estudo pesquisado destacou especificamente a formação do professor para a EJA. Devido à idade do público de EJA e as dificuldades para frequentar a escola, o currículo de matemática precisa conciliar o contexto desses alunos com os conteúdos matemáticos a serem ensinados em sala de aula. O diálogo, tanto por parte dos professores como dos livros didáticos, deve ser claro para facilitar a compreensão desses alunosporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e MetodológicosPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEducação MatemáticaEducação de Jovens e AdultosAnálise de conteúdoMathematics EducationEducation for Youth and AdultsContent analysisEducação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SPinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdfapplication/pdf452428https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/1/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdfe59cd9ca85354a77993feefe717e7dd2MD51TEXTSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdf.txtSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain112764https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/2/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf.txt145a2a5730506cce461dd0253e6f812aMD52THUMBNAILSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdf.jpgSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1352https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/3/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf.jpgd6da51173d8740bebfc6be6a0d093abfMD53handle/356762023-07-06 01:41:49.461oai:repositorio.pucsp.br:handle/35676Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:41:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP |
title |
Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP |
spellingShingle |
Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP Silva,simone Pereira de Souza CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Educação Matemática Educação de Jovens e Adultos Análise de conteúdo Mathematics Education Education for Youth and Adults Content analysis |
title_short |
Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP |
title_full |
Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP |
title_fullStr |
Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP |
title_full_unstemmed |
Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP |
title_sort |
Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP |
author |
Silva,simone Pereira de Souza |
author_facet |
Silva,simone Pereira de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rossini, Renata |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva,simone Pereira de Souza |
contributor_str_mv |
Rossini, Renata |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Educação Matemática Educação de Jovens e Adultos Análise de conteúdo Mathematics Education Education for Youth and Adults Content analysis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Educação de Jovens e Adultos Análise de conteúdo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematics Education Education for Youth and Adults Content analysis |
description |
This survey approaches about mathematics education in Education of Youth and Adult. Regarding the methodology, a qualitative survey of documentary and bibliographic nature, from an analysis of dissertations in the Graduate Program in Mathematics Education at the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo was performed. The approach used for the analysis of dissertations was content analysis, which is used to analyze a material, qualitatively, for better understanding of it. The Education for Youth and Adults in Brazil seeks to include in the educational system the people that could not attend school in ideal age. It was concluded that mathematics education to Young Adult requires a more investigative approach of the teacher, in order to contextualize the mathematical contents according to the life experience of students. The dissertations surveyed approached the importance of the role of the teacher in question the curriculum, so that the mathematical content to be more easily understood by students of the EJA, through teaching interventions, combining the contents of the contexts experienced by these students. But no study has specifically researched highlighted the training of teachers for the EJA. Due to the age of the audience EJA and difficulties to attend school, the math curriculum needs to reconcile the context of these students with the mathematical content to be taught in the classroom. The dialogue, both by teachers and textbooks, must be clear to facilitate understanding of these students |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-10-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-05T19:50:35Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-05T19:50:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva,simone Pereira de Souza. Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35676 |
identifier_str_mv |
Silva,simone Pereira de Souza. Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/1/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/2/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/3/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e59cd9ca85354a77993feefe717e7dd2 145a2a5730506cce461dd0253e6f812a d6da51173d8740bebfc6be6a0d093abf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277978738163712 |