Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva,simone Pereira de Souza
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35676
Resumo: This survey approaches about mathematics education in Education of Youth and Adult. Regarding the methodology, a qualitative survey of documentary and bibliographic nature, from an analysis of dissertations in the Graduate Program in Mathematics Education at the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo was performed. The approach used for the analysis of dissertations was content analysis, which is used to analyze a material, qualitatively, for better understanding of it. The Education for Youth and Adults in Brazil seeks to include in the educational system the people that could not attend school in ideal age. It was concluded that mathematics education to Young Adult requires a more investigative approach of the teacher, in order to contextualize the mathematical contents according to the life experience of students. The dissertations surveyed approached the importance of the role of the teacher in question the curriculum, so that the mathematical content to be more easily understood by students of the EJA, through teaching interventions, combining the contents of the contexts experienced by these students. But no study has specifically researched highlighted the training of teachers for the EJA. Due to the age of the audience EJA and difficulties to attend school, the math curriculum needs to reconcile the context of these students with the mathematical content to be taught in the classroom. The dialogue, both by teachers and textbooks, must be clear to facilitate understanding of these students
id PUC_SP-1_78a16ec1718dd7c6112302bb938cb381
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/35676
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Rossini, RenataSilva,simone Pereira de Souza2023-07-05T19:50:35Z2023-07-05T19:50:35Z2014-10-31Silva,simone Pereira de Souza. Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35676This survey approaches about mathematics education in Education of Youth and Adult. Regarding the methodology, a qualitative survey of documentary and bibliographic nature, from an analysis of dissertations in the Graduate Program in Mathematics Education at the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo was performed. The approach used for the analysis of dissertations was content analysis, which is used to analyze a material, qualitatively, for better understanding of it. The Education for Youth and Adults in Brazil seeks to include in the educational system the people that could not attend school in ideal age. It was concluded that mathematics education to Young Adult requires a more investigative approach of the teacher, in order to contextualize the mathematical contents according to the life experience of students. The dissertations surveyed approached the importance of the role of the teacher in question the curriculum, so that the mathematical content to be more easily understood by students of the EJA, through teaching interventions, combining the contents of the contexts experienced by these students. But no study has specifically researched highlighted the training of teachers for the EJA. Due to the age of the audience EJA and difficulties to attend school, the math curriculum needs to reconcile the context of these students with the mathematical content to be taught in the classroom. The dialogue, both by teachers and textbooks, must be clear to facilitate understanding of these studentsEsta pesquisa aborda a educação matemática na Educação de Jovens e Adultos. Quanto à metodologia, foi realizada uma pesquisa qualitativa de cunho documental e bibliográfico, a partir de uma análise das dissertações defendidas no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. A abordagem utilizada para a análise das dissertações foi a análise de conteúdo, que é empregada para analisar um material, de modo qualitativo, para melhor compreensão do mesmo. A Educação de Jovens e Adultos no Brasil visa incluir no sistema educativo as pessoas que não puderam cursar a escola na idade ideal. Concluiu-se que a educação matemática na Educação de Jovens Adultos exige uma postura mais investigativa do professor, de modo a contextualizar os conteúdos matemáticos de acordo com a experiência de vida dos alunos. As dissertações pesquisadas abordaram a importância do papel do professor na questão do currículo, de modo que os conteúdos matemáticos sejam mais facilmente compreendidos pelos alunos da EJA, por meio de intervenções de ensino, aliando os conteúdos aos contextos vivenciados por esses alunos. Mas, nenhum estudo pesquisado destacou especificamente a formação do professor para a EJA. Devido à idade do público de EJA e as dificuldades para frequentar a escola, o currículo de matemática precisa conciliar o contexto desses alunos com os conteúdos matemáticos a serem ensinados em sala de aula. O diálogo, tanto por parte dos professores como dos livros didáticos, deve ser claro para facilitar a compreensão desses alunosporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e MetodológicosPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEducação MatemáticaEducação de Jovens e AdultosAnálise de conteúdoMathematics EducationEducation for Youth and AdultsContent analysisEducação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SPinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdfapplication/pdf452428https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/1/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdfe59cd9ca85354a77993feefe717e7dd2MD51TEXTSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdf.txtSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain112764https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/2/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf.txt145a2a5730506cce461dd0253e6f812aMD52THUMBNAILSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdf.jpgSIMONE PEREIRA DE SOUZA SILVA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1352https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/3/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf.jpgd6da51173d8740bebfc6be6a0d093abfMD53handle/356762023-07-06 01:41:49.461oai:repositorio.pucsp.br:handle/35676Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:41:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP
title Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP
spellingShingle Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP
Silva,simone Pereira de Souza
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Educação Matemática
Educação de Jovens e Adultos
Análise de conteúdo
Mathematics Education
Education for Youth and Adults
Content analysis
title_short Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP
title_full Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP
title_fullStr Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP
title_full_unstemmed Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP
title_sort Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP
author Silva,simone Pereira de Souza
author_facet Silva,simone Pereira de Souza
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Rossini, Renata
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva,simone Pereira de Souza
contributor_str_mv Rossini, Renata
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Educação Matemática
Educação de Jovens e Adultos
Análise de conteúdo
Mathematics Education
Education for Youth and Adults
Content analysis
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Educação de Jovens e Adultos
Análise de conteúdo
dc.subject.eng.fl_str_mv Mathematics Education
Education for Youth and Adults
Content analysis
description This survey approaches about mathematics education in Education of Youth and Adult. Regarding the methodology, a qualitative survey of documentary and bibliographic nature, from an analysis of dissertations in the Graduate Program in Mathematics Education at the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo was performed. The approach used for the analysis of dissertations was content analysis, which is used to analyze a material, qualitatively, for better understanding of it. The Education for Youth and Adults in Brazil seeks to include in the educational system the people that could not attend school in ideal age. It was concluded that mathematics education to Young Adult requires a more investigative approach of the teacher, in order to contextualize the mathematical contents according to the life experience of students. The dissertations surveyed approached the importance of the role of the teacher in question the curriculum, so that the mathematical content to be more easily understood by students of the EJA, through teaching interventions, combining the contents of the contexts experienced by these students. But no study has specifically researched highlighted the training of teachers for the EJA. Due to the age of the audience EJA and difficulties to attend school, the math curriculum needs to reconcile the context of these students with the mathematical content to be taught in the classroom. The dialogue, both by teachers and textbooks, must be clear to facilitate understanding of these students
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-10-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-05T19:50:35Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-05T19:50:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva,simone Pereira de Souza. Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35676
identifier_str_mv Silva,simone Pereira de Souza. Educação Matemática na Educação de Jovens e Adultos: um olhar sobre os estudos realizados na PUC/SP. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35676
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/1/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/2/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35676/3/SIMONE%20PEREIRA%20DE%20SOUZA%20SILVA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e59cd9ca85354a77993feefe717e7dd2
145a2a5730506cce461dd0253e6f812a
d6da51173d8740bebfc6be6a0d093abf
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277978738163712