A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11041 |
Resumo: | This study aimed to investigate the behavior of students in a Mathematics degreecourse at a state university in Bahia, in order to understand how these individuals mobilize their mathematical and didactic knowledge built during graduation and during the process of experimentation about the exponential function. We intend, in this research, answer the following question: How do didactic organizations interfere in the construction of trainee's knowledge of mathematics degree about the concept of exponential function? As methodology, we used Artigue's Didactic Engineering (1988). The theoretical Frame work used was the Theory of Didactic Situations of Brousseau (1996, 2008) and Anthropological Didactics Theory of Chevallard (1999). ln the construction of problem Situations we supported in selected activities from analyzed textbooks and historical and epistemological study of mathematical object called exponential function. The proposed activities in a didactic sequence had been adapted in order to suit the characteristics of a milieu antagonistic, including software use (Geogebra and Excel). The analysis of collected data in experimentation stage, allowed to identify a group of positive characteristics which showed the influence of didactic organization in construction and consolidation of the students' knowledge, are these mathematical or didactic knowledge about exponential function |
id |
PUC_SP-1_7c010e53f305b122f8677a4f34a6d901 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11041 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ag Almouloud, Saddohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4131365U5Freitas, Rita Lobo2016-04-27T16:57:38Z2015-07-272015-02-23Freitas, Rita Lobo. A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial. 2015. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11041This study aimed to investigate the behavior of students in a Mathematics degreecourse at a state university in Bahia, in order to understand how these individuals mobilize their mathematical and didactic knowledge built during graduation and during the process of experimentation about the exponential function. We intend, in this research, answer the following question: How do didactic organizations interfere in the construction of trainee's knowledge of mathematics degree about the concept of exponential function? As methodology, we used Artigue's Didactic Engineering (1988). The theoretical Frame work used was the Theory of Didactic Situations of Brousseau (1996, 2008) and Anthropological Didactics Theory of Chevallard (1999). ln the construction of problem Situations we supported in selected activities from analyzed textbooks and historical and epistemological study of mathematical object called exponential function. The proposed activities in a didactic sequence had been adapted in order to suit the characteristics of a milieu antagonistic, including software use (Geogebra and Excel). The analysis of collected data in experimentation stage, allowed to identify a group of positive characteristics which showed the influence of didactic organization in construction and consolidation of the students' knowledge, are these mathematical or didactic knowledge about exponential functionNeste estudo, objetivamos investigar o comportamento dos estudantes de um curso de Licenciatura em Matemática de uma universidade estadual na Bahia, no sentido de Perceber como esses sujeitos mobilizam seus saberes matemáticos e didáticos construídos durante a graduação e durante o processo de experimentação a respeito da função exponencial. Pretendemos, nesta pesquisa, responder à seguinte questão: como Organizações didáticas interferem na construção de conhecimentos/saberes de estagiários de Licenciatura em Matemática, sobre o conceito de função exponencial? Como metodologia, utilizamos a Engenharia Didática, de Artigue (1988). O quadro teórico que utilizamos foi composto pela Teoria das Situações Didáticas, de Brousseau (1996,2008), e pela Teoria Antropológica do Didático, de Chevallard (1999). Na construção das situações-problema, apoiamo-nos nas atividades selecionadas dos livros didáticos analisados e no estudo histórico-epistemológico do objeto matemático função exponencial. As atividades propostas na sequência didática foram adaptadas, no sentido de se adequar às características de um milieu antagonista, inclusive com uso de software (Geogebra e Excel). A análise dos dados colhidos na etapa de experimentação permitiu identificar um conjunto de características positivas que evidenciam a influência da organização didática na construção e na consolidação dos saberes dos estudantes, sejam esses saberes matemáticos ou didáticos, sobre a função exponencialCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24287/Rita%20Lobo%20Freitas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaSaberes docentesEstágio supervisionadoTeoria das situações didáticasFunção exponencialLivros didáticosSupervised trainingTheory of didactic situationsExponential functionTextbookCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRita Lobo Freitas.pdf.txtRita Lobo Freitas.pdf.txtExtracted Texttext/plain174https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11041/2/Rita%20Lobo%20Freitas.pdf.txt920ae316d58971bb3478c6b59d98ea99MD52THUMBNAILRita Lobo Freitas.pdf.jpgRita Lobo Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2652https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11041/3/Rita%20Lobo%20Freitas.pdf.jpg2819859ec2f0773e03dbc54601fbd687MD53ORIGINALRita Lobo Freitas.pdfRita Lobo Freitas.pdfapplication/pdf2089103https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11041/4/Rita%20Lobo%20Freitas.pdfae853f51fe3a4cbd9679289c499da6e6MD54handle/110412022-04-28 14:48:10.28oai:repositorio.pucsp.br:handle/11041Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:48:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial |
title |
A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial |
spellingShingle |
A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial Freitas, Rita Lobo Saberes docentes Estágio supervisionado Teoria das situações didáticas Função exponencial Livros didáticos Supervised training Theory of didactic situations Exponential function Textbook CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial |
title_full |
A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial |
title_fullStr |
A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial |
title_full_unstemmed |
A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial |
title_sort |
A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial |
author |
Freitas, Rita Lobo |
author_facet |
Freitas, Rita Lobo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4131365U5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Rita Lobo |
contributor_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saberes docentes Estágio supervisionado Teoria das situações didáticas Função exponencial Livros didáticos |
topic |
Saberes docentes Estágio supervisionado Teoria das situações didáticas Função exponencial Livros didáticos Supervised training Theory of didactic situations Exponential function Textbook CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Supervised training Theory of didactic situations Exponential function Textbook |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This study aimed to investigate the behavior of students in a Mathematics degreecourse at a state university in Bahia, in order to understand how these individuals mobilize their mathematical and didactic knowledge built during graduation and during the process of experimentation about the exponential function. We intend, in this research, answer the following question: How do didactic organizations interfere in the construction of trainee's knowledge of mathematics degree about the concept of exponential function? As methodology, we used Artigue's Didactic Engineering (1988). The theoretical Frame work used was the Theory of Didactic Situations of Brousseau (1996, 2008) and Anthropological Didactics Theory of Chevallard (1999). ln the construction of problem Situations we supported in selected activities from analyzed textbooks and historical and epistemological study of mathematical object called exponential function. The proposed activities in a didactic sequence had been adapted in order to suit the characteristics of a milieu antagonistic, including software use (Geogebra and Excel). The analysis of collected data in experimentation stage, allowed to identify a group of positive characteristics which showed the influence of didactic organization in construction and consolidation of the students' knowledge, are these mathematical or didactic knowledge about exponential function |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-07-27 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-02-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Freitas, Rita Lobo. A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial. 2015. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11041 |
identifier_str_mv |
Freitas, Rita Lobo. A influência de organizações didáticas no trabalho matemático dos estagiários da licenciatura: um estudo da função exponencial. 2015. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11041 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11041/2/Rita%20Lobo%20Freitas.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11041/3/Rita%20Lobo%20Freitas.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11041/4/Rita%20Lobo%20Freitas.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
920ae316d58971bb3478c6b59d98ea99 2819859ec2f0773e03dbc54601fbd687 ae853f51fe3a4cbd9679289c499da6e6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277877870395392 |