Fundamentos teológicos da Iconografia Cristã
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18347 |
Resumo: | The following essay has as its main point to present an analysis about the influence and importance of the Christian icon on the history of Christianity. It is around the logos that Christianity will form its theological reflection. However, the image, even when subordinated to the word, has never ceased to influence valuably the mind of men. On this essay, will be enhanced the vigorous role that Christian icon (as a visual word) has on cultural and religious context since the beginning, in parallel and at the same time that the Holy Scripture (as written word). The hypothesis consists in an association between the written word (Holy Scripture) and the not written or visual (icon) and if it's possible that both of them would be equally valid ways to transmit the only Divine Revelation. The research is based on specialized texts about the theme. The photographic attachment contributes to attest the importance of the icon since the origin of Christianity. The trajectory of the image was submitted through the sieve of Iconoclasm, a strong movement overall on the VIII and IX centuries, that wanted the destruction of all symbols considered dead idols. At last, the final chapter is the analysis aesthetic-theological of the Christ Incarnation s icon proving the hypothesis of this essay |
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Iwashita, Kuniharuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716861Z3Licari, Saverio2016-04-29T14:27:25Z2014-09-252014-08-20Licari, Saverio. Fundamentos teológicos da Iconografia Cristã. 2014. 93 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18347The following essay has as its main point to present an analysis about the influence and importance of the Christian icon on the history of Christianity. It is around the logos that Christianity will form its theological reflection. However, the image, even when subordinated to the word, has never ceased to influence valuably the mind of men. On this essay, will be enhanced the vigorous role that Christian icon (as a visual word) has on cultural and religious context since the beginning, in parallel and at the same time that the Holy Scripture (as written word). The hypothesis consists in an association between the written word (Holy Scripture) and the not written or visual (icon) and if it's possible that both of them would be equally valid ways to transmit the only Divine Revelation. The research is based on specialized texts about the theme. The photographic attachment contributes to attest the importance of the icon since the origin of Christianity. The trajectory of the image was submitted through the sieve of Iconoclasm, a strong movement overall on the VIII and IX centuries, that wanted the destruction of all symbols considered dead idols. At last, the final chapter is the analysis aesthetic-theological of the Christ Incarnation s icon proving the hypothesis of this essayA presente dissertação tem como objetivo apresentar um estudo sobre a influência e a importância do ícone cristão na história do cristianismo. É em torno do logos que o cristianismo formulará a sua reflexão teológica. Mas, a imagem, mesmo subordinada à palavra, nunca deixou de exercer uma valiosa influência no pensamento do homem. Nesta dissertação se quer destacar a função vigorosa que o ícone cristão (Palavra visual) exerceu no contexto cultural e religioso desde o início, paralelamente e juntamente à Sagrada Escritura (Palavra escrita). A hipótese consiste em comparar a equivalência entre a Palavra escrita (Sagrada Escritura) e a palavra não escrita ou visual (ícone) e se estes podem ser considerados como dois caminhos válidos para a transmissão da única Revelação Divina. A pesquisa se baseia nos textos especializados sobre o tema. O anexo fotográfico contribui para atestar a importância do ícone desde a origem do cristianismo. A trajetória da imagem passa pelo crivo do iconoclasmo, movimento muito forte, sobretudo, dos séculos VIII e IX, que queria a destruição das imagens consideradas ídolos mortos. Finalmente, o último capítulo consta da análise estético-teológica do ícone da encarnação de Cristo comprovando, assim, a hipótese da dissertaçãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35142/Saverio%20Licari.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em TeologiaPUC-SPBRTeologiaImagemÍconeSímboloIconoclasmoImagesIconSymbolIconoclasmCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAFundamentos teológicos da Iconografia Cristãinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSaverio Licari.pdf.txtSaverio Licari.pdf.txtExtracted texttext/plain213810https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18347/3/Saverio%20Licari.pdf.txt6a1c08f55a130a62c7f5d18b03dfa8abMD53ORIGINALSaverio Licari.pdfapplication/pdf2801424https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18347/1/Saverio%20Licari.pdf7748a79f4fa18f9d525296eb14443c55MD51THUMBNAILSaverio Licari.pdf.jpgSaverio Licari.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18347/2/Saverio%20Licari.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/183472022-04-28 13:36:32.35oai:repositorio.pucsp.br:handle/18347Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T16:36:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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The following essay has as its main point to present an analysis about the influence and importance of the Christian icon on the history of Christianity. It is around the logos that Christianity will form its theological reflection. However, the image, even when subordinated to the word, has never ceased to influence valuably the mind of men. On this essay, will be enhanced the vigorous role that Christian icon (as a visual word) has on cultural and religious context since the beginning, in parallel and at the same time that the Holy Scripture (as written word). The hypothesis consists in an association between the written word (Holy Scripture) and the not written or visual (icon) and if it's possible that both of them would be equally valid ways to transmit the only Divine Revelation. The research is based on specialized texts about the theme. The photographic attachment contributes to attest the importance of the icon since the origin of Christianity. The trajectory of the image was submitted through the sieve of Iconoclasm, a strong movement overall on the VIII and IX centuries, that wanted the destruction of all symbols considered dead idols. At last, the final chapter is the analysis aesthetic-theological of the Christ Incarnation s icon proving the hypothesis of this essay |
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