Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11366 |
Resumo: | This work has the purpose of establishing how far it is possible to develop the high school students skills concerning the power and the ability of using the rules of classical logic through activities that mobilize thoughts, using the logical connective: negation, conjunction, disjunction, implication, biconditional and quantitative. The logical reasoning, regarding the origin, use and development, are analyzed and interpreted in the light of the theoreticians Piaget and Vygotsky. The activities were prepared based and on adapted the structure offered by the applet, and applied to students from the second year of high school, during seven meetings. The development, the implementation and analysis met the methodology of teaching engineering, making, firstly, a prior analysis, implementation and, also, a subsequent analysis. The application and the subsequent analysis confirmed our predictions indicating difficulty student s with the use of logical connective, however they showed that the activities have promoted an imbalance between what student has knowledge these of connectives and how he uses them in context and in the classic logic context. It shows that is possible to work classic logic in the high school level |
id |
PUC_SP-1_83e11822b8fb0da8142e0ebba56ae5db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11366 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4751074T2Martins Neto, Raimundo de Souza2016-04-27T16:58:50Z2009-01-302008-12-16Martins Neto, Raimundo de Souza. Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11366This work has the purpose of establishing how far it is possible to develop the high school students skills concerning the power and the ability of using the rules of classical logic through activities that mobilize thoughts, using the logical connective: negation, conjunction, disjunction, implication, biconditional and quantitative. The logical reasoning, regarding the origin, use and development, are analyzed and interpreted in the light of the theoreticians Piaget and Vygotsky. The activities were prepared based and on adapted the structure offered by the applet, and applied to students from the second year of high school, during seven meetings. The development, the implementation and analysis met the methodology of teaching engineering, making, firstly, a prior analysis, implementation and, also, a subsequent analysis. The application and the subsequent analysis confirmed our predictions indicating difficulty student s with the use of logical connective, however they showed that the activities have promoted an imbalance between what student has knowledge these of connectives and how he uses them in context and in the classic logic context. It shows that is possible to work classic logic in the high school levelEste trabalho tem por objetivo estabelecer em que medida é possível desenvolver em alunos do ensino médio o domínio e a habilidade na utilização de regras da lógica clássica através de atividades que mobilizem raciocínios utilizando-se dos conectivos lógicos: negação, conjunção, disjunção, implicação, bicondicional e quantificadores. Os raciocínios lógicos, em relação à origem, uso e desenvolvimento, são analisados e interpretados à luz dos teóricos Piaget e Vigotsky. As atividades foram elaboradas e adaptadas de uma estrutura oferecida por um applet, aplicadas em alunos do 2º ano do ensino médio, totalizando sete encontros. O desenvolvimento, aplicação e análise das atividades respeitaram a metodologia da engenharia didática, fazendo-se análise a priori, aplicação e análise a posteriori. A aplicação e análises a posteriori confirmaram nossas previsões, indicando dificuldades dos alunos quanto ao uso dos conectivos lógicos, porém mostrou que as atividades promoveram um desequilíbrio entre o que o aluno sabe sobre estes conectivos e como ele os utiliza no contexto comum e no contexto da lógica clássica. O que valida também nosso trabalho é a possibilidade de se trabalhar lógica clássica no ensino médioSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23691/RAIMUNDO%20DE%20SOUZA%20MARTINS%20NETO.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoLógica clássicaConectivos lógicosEducação matemáticaMatematica (Ensino medio)Logica simbolica e matematicaClassic logicLogical connectivesMathematics educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICALógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocíniosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRAIMUNDO DE SOUZA MARTINS NETO.pdf.txtRAIMUNDO DE SOUZA MARTINS NETO.pdf.txtExtracted texttext/plain289711https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11366/3/RAIMUNDO%20DE%20SOUZA%20MARTINS%20NETO.pdf.txta0e6e43dfbfa4095bb099456c7032ba3MD53ORIGINALRAIMUNDO DE SOUZA MARTINS NETO.pdfapplication/pdf2924133https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11366/1/RAIMUNDO%20DE%20SOUZA%20MARTINS%20NETO.pdfbd86d8e26a6a645a20f5228daea2e5f9MD51THUMBNAILRAIMUNDO DE SOUZA MARTINS NETO.pdf.jpgRAIMUNDO DE SOUZA MARTINS NETO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3650https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11366/2/RAIMUNDO%20DE%20SOUZA%20MARTINS%20NETO.pdf.jpg9795d4b54c1b1e4888ca29d9d7711314MD52handle/113662022-04-27 12:25:53.197oai:repositorio.pucsp.br:handle/11366Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:25:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios |
title |
Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios |
spellingShingle |
Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios Martins Neto, Raimundo de Souza Lógica clássica Conectivos lógicos Educação matemática Matematica (Ensino medio) Logica simbolica e matematica Classic logic Logical connectives Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios |
title_full |
Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios |
title_fullStr |
Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios |
title_full_unstemmed |
Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios |
title_sort |
Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios |
author |
Martins Neto, Raimundo de Souza |
author_facet |
Martins Neto, Raimundo de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4751074T2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins Neto, Raimundo de Souza |
contributor_str_mv |
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lógica clássica Conectivos lógicos Educação matemática Matematica (Ensino medio) Logica simbolica e matematica |
topic |
Lógica clássica Conectivos lógicos Educação matemática Matematica (Ensino medio) Logica simbolica e matematica Classic logic Logical connectives Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Classic logic Logical connectives Mathematics education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work has the purpose of establishing how far it is possible to develop the high school students skills concerning the power and the ability of using the rules of classical logic through activities that mobilize thoughts, using the logical connective: negation, conjunction, disjunction, implication, biconditional and quantitative. The logical reasoning, regarding the origin, use and development, are analyzed and interpreted in the light of the theoreticians Piaget and Vygotsky. The activities were prepared based and on adapted the structure offered by the applet, and applied to students from the second year of high school, during seven meetings. The development, the implementation and analysis met the methodology of teaching engineering, making, firstly, a prior analysis, implementation and, also, a subsequent analysis. The application and the subsequent analysis confirmed our predictions indicating difficulty student s with the use of logical connective, however they showed that the activities have promoted an imbalance between what student has knowledge these of connectives and how he uses them in context and in the classic logic context. It shows that is possible to work classic logic in the high school level |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-12-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-01-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Martins Neto, Raimundo de Souza. Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11366 |
identifier_str_mv |
Martins Neto, Raimundo de Souza. Lógica matemática no ensino médio: uma proposta para mobilizar raciocínios. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11366/3/RAIMUNDO%20DE%20SOUZA%20MARTINS%20NETO.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11366/1/RAIMUNDO%20DE%20SOUZA%20MARTINS%20NETO.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11366/2/RAIMUNDO%20DE%20SOUZA%20MARTINS%20NETO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a0e6e43dfbfa4095bb099456c7032ba3 bd86d8e26a6a645a20f5228daea2e5f9 9795d4b54c1b1e4888ca29d9d7711314 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277925401296896 |