Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dardani, Marina Centurion
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24805
Resumo: The dissertation places anti-authoritarian and counterhegemonic education as an inventive practice of anarchist education in Europe and Brazil in the late nineteenth and early twentieth century. Education, as a direct action, has always occupied a special place in anarchists' freedom practices. Its opposition to state and clerical indoctrinations, its special concern with integral education, with the co-education of the sexes, with the achievement of freedom, with the removal of ghosts, punishments, punishments and rewards, makes it an inventive experience. For having had many of its practices captured or incorporated by neoliberal rationality, it must be seen as resistance. Resistance to disciplines, to control, to the formation of the obedient and authoritarian student
id PUC_SP-1_8424460506ee39c32ed93d49334358b7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/24805
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Passetti, Edsonhttp://lattes.cnpq.br/8472488233004481http://lattes.cnpq.br/9483234769337448Dardani, Marina Centurion2022-02-22T17:07:31Z2022-02-22T17:07:31Z2021-10-04Dardani, Marina Centurion. Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil. 2021. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24805The dissertation places anti-authoritarian and counterhegemonic education as an inventive practice of anarchist education in Europe and Brazil in the late nineteenth and early twentieth century. Education, as a direct action, has always occupied a special place in anarchists' freedom practices. Its opposition to state and clerical indoctrinations, its special concern with integral education, with the co-education of the sexes, with the achievement of freedom, with the removal of ghosts, punishments, punishments and rewards, makes it an inventive experience. For having had many of its practices captured or incorporated by neoliberal rationality, it must be seen as resistance. Resistance to disciplines, to control, to the formation of the obedient and authoritarian studentA dissertação situa a educação antiautoritária e contra hegemônica como prática inventiva da educação anarquista na Europa e no Brasil no final do século XIX e início do século XX. A educação, como ação direta, sempre ocupou um lugar especial nas práticas de liberdade dos anarquistas. Sua oposição às doutrinações estatal e clerical, sua especial preocupação com o ensino integral, com a coeducação dos sexos, com a conquista da liberdade, com o afastamento dos fantasmas, das punições, dos castigos e das recompensas faz dela uma experiência inventiva. Por ter tido muitas de suas práticas capturadas ou incorporadas pela racionalidade neoliberal deve ser vista como resistência. Resistência às disciplinas, ao controle, à formação do aluno obediente e autoritárioCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASeducaçãoobediênciacastigos e recompensasliberdaderesistênciaseducationobediencepunishments and rewardsfreedomresistancesEducação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarina Centurion Dardani.pdfapplication/pdf2570069https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24805/1/Marina%20Centurion%20Dardani.pdf4fbc5cf00615b064986f8c5c0a584df0MD51TEXTMarina Centurion Dardani.pdf.txtMarina Centurion Dardani.pdf.txtExtracted texttext/plain497045https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24805/2/Marina%20Centurion%20Dardani.pdf.txtb31e24e176b4f86f33279c0c1597f27dMD52THUMBNAILMarina Centurion Dardani.pdf.jpgMarina Centurion Dardani.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1177https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24805/3/Marina%20Centurion%20Dardani.pdf.jpgb3e0bbde58cf558fbc0d588c028475c3MD53handle/248052023-06-19 08:28:33.456oai:repositorio.pucsp.br:handle/24805Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-19T11:28:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil
title Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil
spellingShingle Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil
Dardani, Marina Centurion
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
educação
obediência
castigos e recompensas
liberdade
resistências
education
obedience
punishments and rewards
freedom
resistances
title_short Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil
title_full Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil
title_fullStr Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil
title_full_unstemmed Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil
title_sort Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil
author Dardani, Marina Centurion
author_facet Dardani, Marina Centurion
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Passetti, Edson
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8472488233004481
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9483234769337448
dc.contributor.author.fl_str_mv Dardani, Marina Centurion
contributor_str_mv Passetti, Edson
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
topic CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
educação
obediência
castigos e recompensas
liberdade
resistências
education
obedience
punishments and rewards
freedom
resistances
dc.subject.por.fl_str_mv educação
obediência
castigos e recompensas
liberdade
resistências
dc.subject.eng.fl_str_mv education
obedience
punishments and rewards
freedom
resistances
description The dissertation places anti-authoritarian and counterhegemonic education as an inventive practice of anarchist education in Europe and Brazil in the late nineteenth and early twentieth century. Education, as a direct action, has always occupied a special place in anarchists' freedom practices. Its opposition to state and clerical indoctrinations, its special concern with integral education, with the co-education of the sexes, with the achievement of freedom, with the removal of ghosts, punishments, punishments and rewards, makes it an inventive experience. For having had many of its practices captured or incorporated by neoliberal rationality, it must be seen as resistance. Resistance to disciplines, to control, to the formation of the obedient and authoritarian student
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-10-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-02-22T17:07:31Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-02-22T17:07:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Dardani, Marina Centurion. Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil. 2021. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24805
identifier_str_mv Dardani, Marina Centurion. Educação anarquista e escolas modernas: Europa - Brasil. 2021. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24805
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24805/1/Marina%20Centurion%20Dardani.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24805/2/Marina%20Centurion%20Dardani.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24805/3/Marina%20Centurion%20Dardani.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4fbc5cf00615b064986f8c5c0a584df0
b31e24e176b4f86f33279c0c1597f27d
b3e0bbde58cf558fbc0d588c028475c3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277946815315968