Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, José Adriano de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29581
Resumo: The following work arose from the question about how a group of students from the 8th year of elementary school read and understand, in their textual productions, the grammatical and discursive occurrences that happen in the world, so that the corpus of this work was analyzed. from Critical Discourse Analysis. The research was based on the democratization, commodification and technologization of language, by Norman Fairclough, and its starting point is grammar and ideology in texts produced by students from reading a report. The ability to identify the intentionality of a production through vocabulary is the criterion used to analyze the essays. The choice of lexicon and the way in which such elements were used in a given circumstance were considered, taking into account the factor of origin of the motivating text and the students' reading. This way of reading and writing allowed the research to support the ACD proposal, which aims to critically analyze and form the reading and production of texts
id PUC_SP-1_84945d518e01d8fe0542a0e4ff2191b1
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29581
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Siqueira, João Hilton Sayeg dehttp://lattes.cnpq.br/5507163418751483http://lattes.cnpq.br/5644984517133969Oliveira, José Adriano de2022-11-03T18:39:37Z2022-11-03T18:39:37Z2022-09-05Oliveira, José Adriano de. Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem. 2022. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29581The following work arose from the question about how a group of students from the 8th year of elementary school read and understand, in their textual productions, the grammatical and discursive occurrences that happen in the world, so that the corpus of this work was analyzed. from Critical Discourse Analysis. The research was based on the democratization, commodification and technologization of language, by Norman Fairclough, and its starting point is grammar and ideology in texts produced by students from reading a report. The ability to identify the intentionality of a production through vocabulary is the criterion used to analyze the essays. The choice of lexicon and the way in which such elements were used in a given circumstance were considered, taking into account the factor of origin of the motivating text and the students' reading. This way of reading and writing allowed the research to support the ACD proposal, which aims to critically analyze and form the reading and production of textsO trabalho a seguir surgiu da indagação sobre o modo como um grupo de alunos do 8° ano do ensino fundamental leem e compreendem, em suas produções textuais, as ocorrências gramaticais e discursivas que acontecem no mundo, de forma que fosse analisado o corpus deste trabalho a partir da Análise Crítica do Discurso. A pesquisa se fundamentou na democratização, comodificação e tecnologização da língua, de Norman Fairclough, e tem como ponto de partida a gramática e a ideologia em textos produzidos pelos alunos a partir da leitura de uma reportagem. A capacidade de identificar a intencionalidade de uma produção por meio do vocabulário é o critério usado para analisar as redações. Considerou-se a escolha do léxico e o modo como tais elementos foram empregados numa dada circunstância, levando em conta o fator de origem do texto motivador e a leitura dos estudantes. Essa maneira de ler e escrever permitiu que a pesquisa desse subsistência à proposta da ACD, que tem como finalidade analisar e formar, de modo crítico, a leitura e a produção de textosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAGramáticaDiscursoAnálise crítica do discursoIdeologiaLeituraGrammarSpeechCritical discourse analysisIdeologyReadingDemocratização, comodificação e tecnologização no gênero reportageminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALJosé Adriano de Oliveira.pdfapplication/pdf1101036https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/1/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdfb26b82d3aa702f3866bad2e064c544b5MD51TEXTJosé Adriano de Oliveira.pdf.txtJosé Adriano de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain215599https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/2/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf.txt9f60fe0da54c9344270d4c75af8ffea3MD52THUMBNAILJosé Adriano de Oliveira.pdf.jpgJosé Adriano de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1096https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/3/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf.jpg10dffdb5e3315be16940faaaa89943cfMD53handle/295812022-11-04 09:04:54.999oai:repositorio.pucsp.br:handle/29581Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-04T12:04:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem
title Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem
spellingShingle Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem
Oliveira, José Adriano de
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Gramática
Discurso
Análise crítica do discurso
Ideologia
Leitura
Grammar
Speech
Critical discourse analysis
Ideology
Reading
title_short Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem
title_full Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem
title_fullStr Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem
title_full_unstemmed Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem
title_sort Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem
author Oliveira, José Adriano de
author_facet Oliveira, José Adriano de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Siqueira, João Hilton Sayeg de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5507163418751483
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5644984517133969
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, José Adriano de
contributor_str_mv Siqueira, João Hilton Sayeg de
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Gramática
Discurso
Análise crítica do discurso
Ideologia
Leitura
Grammar
Speech
Critical discourse analysis
Ideology
Reading
dc.subject.por.fl_str_mv Gramática
Discurso
Análise crítica do discurso
Ideologia
Leitura
dc.subject.eng.fl_str_mv Grammar
Speech
Critical discourse analysis
Ideology
Reading
description The following work arose from the question about how a group of students from the 8th year of elementary school read and understand, in their textual productions, the grammatical and discursive occurrences that happen in the world, so that the corpus of this work was analyzed. from Critical Discourse Analysis. The research was based on the democratization, commodification and technologization of language, by Norman Fairclough, and its starting point is grammar and ideology in texts produced by students from reading a report. The ability to identify the intentionality of a production through vocabulary is the criterion used to analyze the essays. The choice of lexicon and the way in which such elements were used in a given circumstance were considered, taking into account the factor of origin of the motivating text and the students' reading. This way of reading and writing allowed the research to support the ACD proposal, which aims to critically analyze and form the reading and production of texts
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-11-03T18:39:37Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-11-03T18:39:37Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-09-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Oliveira, José Adriano de. Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem. 2022. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29581
identifier_str_mv Oliveira, José Adriano de. Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem. 2022. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29581
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/1/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/2/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/3/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv b26b82d3aa702f3866bad2e064c544b5
9f60fe0da54c9344270d4c75af8ffea3
10dffdb5e3315be16940faaaa89943cf
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277967715532800