Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29581 |
Resumo: | The following work arose from the question about how a group of students from the 8th year of elementary school read and understand, in their textual productions, the grammatical and discursive occurrences that happen in the world, so that the corpus of this work was analyzed. from Critical Discourse Analysis. The research was based on the democratization, commodification and technologization of language, by Norman Fairclough, and its starting point is grammar and ideology in texts produced by students from reading a report. The ability to identify the intentionality of a production through vocabulary is the criterion used to analyze the essays. The choice of lexicon and the way in which such elements were used in a given circumstance were considered, taking into account the factor of origin of the motivating text and the students' reading. This way of reading and writing allowed the research to support the ACD proposal, which aims to critically analyze and form the reading and production of texts |
id |
PUC_SP-1_84945d518e01d8fe0542a0e4ff2191b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/29581 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Siqueira, João Hilton Sayeg dehttp://lattes.cnpq.br/5507163418751483http://lattes.cnpq.br/5644984517133969Oliveira, José Adriano de2022-11-03T18:39:37Z2022-11-03T18:39:37Z2022-09-05Oliveira, José Adriano de. Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem. 2022. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29581The following work arose from the question about how a group of students from the 8th year of elementary school read and understand, in their textual productions, the grammatical and discursive occurrences that happen in the world, so that the corpus of this work was analyzed. from Critical Discourse Analysis. The research was based on the democratization, commodification and technologization of language, by Norman Fairclough, and its starting point is grammar and ideology in texts produced by students from reading a report. The ability to identify the intentionality of a production through vocabulary is the criterion used to analyze the essays. The choice of lexicon and the way in which such elements were used in a given circumstance were considered, taking into account the factor of origin of the motivating text and the students' reading. This way of reading and writing allowed the research to support the ACD proposal, which aims to critically analyze and form the reading and production of textsO trabalho a seguir surgiu da indagação sobre o modo como um grupo de alunos do 8° ano do ensino fundamental leem e compreendem, em suas produções textuais, as ocorrências gramaticais e discursivas que acontecem no mundo, de forma que fosse analisado o corpus deste trabalho a partir da Análise Crítica do Discurso. A pesquisa se fundamentou na democratização, comodificação e tecnologização da língua, de Norman Fairclough, e tem como ponto de partida a gramática e a ideologia em textos produzidos pelos alunos a partir da leitura de uma reportagem. A capacidade de identificar a intencionalidade de uma produção por meio do vocabulário é o critério usado para analisar as redações. Considerou-se a escolha do léxico e o modo como tais elementos foram empregados numa dada circunstância, levando em conta o fator de origem do texto motivador e a leitura dos estudantes. Essa maneira de ler e escrever permitiu que a pesquisa desse subsistência à proposta da ACD, que tem como finalidade analisar e formar, de modo crítico, a leitura e a produção de textosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAGramáticaDiscursoAnálise crítica do discursoIdeologiaLeituraGrammarSpeechCritical discourse analysisIdeologyReadingDemocratização, comodificação e tecnologização no gênero reportageminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALJosé Adriano de Oliveira.pdfapplication/pdf1101036https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/1/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdfb26b82d3aa702f3866bad2e064c544b5MD51TEXTJosé Adriano de Oliveira.pdf.txtJosé Adriano de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain215599https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/2/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf.txt9f60fe0da54c9344270d4c75af8ffea3MD52THUMBNAILJosé Adriano de Oliveira.pdf.jpgJosé Adriano de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1096https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/3/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf.jpg10dffdb5e3315be16940faaaa89943cfMD53handle/295812022-11-04 09:04:54.999oai:repositorio.pucsp.br:handle/29581Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-04T12:04:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem |
title |
Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem |
spellingShingle |
Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem Oliveira, José Adriano de CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Gramática Discurso Análise crítica do discurso Ideologia Leitura Grammar Speech Critical discourse analysis Ideology Reading |
title_short |
Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem |
title_full |
Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem |
title_fullStr |
Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem |
title_full_unstemmed |
Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem |
title_sort |
Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem |
author |
Oliveira, José Adriano de |
author_facet |
Oliveira, José Adriano de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5507163418751483 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5644984517133969 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, José Adriano de |
contributor_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Gramática Discurso Análise crítica do discurso Ideologia Leitura Grammar Speech Critical discourse analysis Ideology Reading |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gramática Discurso Análise crítica do discurso Ideologia Leitura |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Grammar Speech Critical discourse analysis Ideology Reading |
description |
The following work arose from the question about how a group of students from the 8th year of elementary school read and understand, in their textual productions, the grammatical and discursive occurrences that happen in the world, so that the corpus of this work was analyzed. from Critical Discourse Analysis. The research was based on the democratization, commodification and technologization of language, by Norman Fairclough, and its starting point is grammar and ideology in texts produced by students from reading a report. The ability to identify the intentionality of a production through vocabulary is the criterion used to analyze the essays. The choice of lexicon and the way in which such elements were used in a given circumstance were considered, taking into account the factor of origin of the motivating text and the students' reading. This way of reading and writing allowed the research to support the ACD proposal, which aims to critically analyze and form the reading and production of texts |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-03T18:39:37Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-03T18:39:37Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-09-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, José Adriano de. Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem. 2022. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29581 |
identifier_str_mv |
Oliveira, José Adriano de. Democratização, comodificação e tecnologização no gênero reportagem. 2022. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/1/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/2/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29581/3/Jos%c3%a9%20Adriano%20de%20Oliveira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b26b82d3aa702f3866bad2e064c544b5 9f60fe0da54c9344270d4c75af8ffea3 10dffdb5e3315be16940faaaa89943cf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277967715532800 |