Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camargo, Eliana Nardelli de
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9901
Resumo: The aim of this work was to investigate the contribution of a non standard education program of a daily newspaper to the improvement of the teaching staff practice. As a result, we conclude that it can be considered as a training program to the teachers once by the influence that it performs on the school s political pedagogic program it can define the didactics choices of the teachers allowing them to get a critical view about the traditional curricula in order to build a new point of view which reflects the whishes of the school s community. We still realized that the energy of the teacher s updating process requires a constant building of their pedagogic knowledge further than their specific issues making mandatory the immersion in the reality. However, only being exposed to the news doesn t add pedagogic values to the teaching practice. Thus, the curricula of the programs of teaching education must explore that resource as a fundamental strategy to get its aims. We worked with the so called Jornal, Escola e Comunidade program of the newspaper A Tribuna de Santos, SP and the study that we have done involved the analysis about the potential use of newspapers in classes and the identification of the characteristics which contributes to set up a teaching education program. Besides that we have done a documental research to present this program and we also interviewed some teachers who work in a public school of Mongaguá, a small city on the Mata Atlântica Coast, at the seaside of São Paulo
id PUC_SP-1_856f4c656848c8da1a3ec57ff4863ac1
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9901
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Feldmann, Marina GrazielaCamargo, Eliana Nardelli de2016-04-27T14:31:46Z2007-09-062006-06-26Camargo, Eliana Nardelli de. Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade. 2006. 174 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9901The aim of this work was to investigate the contribution of a non standard education program of a daily newspaper to the improvement of the teaching staff practice. As a result, we conclude that it can be considered as a training program to the teachers once by the influence that it performs on the school s political pedagogic program it can define the didactics choices of the teachers allowing them to get a critical view about the traditional curricula in order to build a new point of view which reflects the whishes of the school s community. We still realized that the energy of the teacher s updating process requires a constant building of their pedagogic knowledge further than their specific issues making mandatory the immersion in the reality. However, only being exposed to the news doesn t add pedagogic values to the teaching practice. Thus, the curricula of the programs of teaching education must explore that resource as a fundamental strategy to get its aims. We worked with the so called Jornal, Escola e Comunidade program of the newspaper A Tribuna de Santos, SP and the study that we have done involved the analysis about the potential use of newspapers in classes and the identification of the characteristics which contributes to set up a teaching education program. Besides that we have done a documental research to present this program and we also interviewed some teachers who work in a public school of Mongaguá, a small city on the Mata Atlântica Coast, at the seaside of São PauloConsiderada a possibilidade de mais de uma estratégia para o aperfeiçoamento da prática docente, este trabalho teve como objetivo, investigar as contribuições que um programa não escolarizado, emanado de um jornal diário e elaborado para conquistar leitores pode acrescentar à prática dos professores. Além destas contribuições, e em decorrência delas, através da pesquisa, concluiu-se que o referido programa pode ser considerado um programa de formação de professores, já que, exercendo influência sobre o projeto político pedagógico da escola, determina as escolhas didáticas dos professores e possibilita-lhes iniciar-se nas práticas da resistência aos modelos cristalizados de currículo e da construção de uma voz que reflita os anseios da comunidade escolar. Constatou-se ainda que embora o dinamismo das demandas de atualização dos professores requeira que seu conhecimento pedagógico deva permanecer em constante construção, para além deste conhecimento específico, torna-se imperativa sua imersão na realidade. Entretanto, somente a exposição às notícias veiculadas pelo jornal diário não agrega à prática docente valores pedagógicos. É preciso que o currículo dos programas de formação de professores preveja a exploração desse cotidiano como estratégia fundamental para atingir seus objetivos. O programa selecionado, denominado Jornal, Escola e Comunidade é mantido pelo jornal A Tribuna, de Santos, SP, e o caminho percorrido até estas conclusões envolveu um estudo sobre o potencial do uso do jornal na sala de aula; o levantamento de características que concorrem para que um programa de formação de professores se estabeleça; pesquisa documental para apresentar o programa em foco e entrevistas com docentes que atuam em uma escola pública localizada no município de Mongaguá, na Costa da Mata Atlântica, SPSecretaria do Estado e Educaçãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22984/Tese%20Eliana%20Nardelli%20de%20Camargo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoFormação continuadaFormação de professoresJornal na educaçãoProgramas jornal na educaçãoTribuna de Santos (Jornal) Programa Jornal, Escola e ComunidadeProfessores -- Formacao profissionalEducação continuadaContinuing teacher educationEducational researchNewspaper education programNewspaper teacher education programInformal teacher educationTeacher educationTeacher education programTeacher improvementTeachingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTese Eliana Nardelli de Camargo.pdf.txtTese Eliana Nardelli de Camargo.pdf.txtExtracted texttext/plain326446https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9901/3/Tese%20Eliana%20Nardelli%20de%20Camargo.pdf.txt3203a4d4595bb7944eb49f1d8a080343MD53ORIGINALTese Eliana Nardelli de Camargo.pdfapplication/pdf1119832https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9901/1/Tese%20Eliana%20Nardelli%20de%20Camargo.pdf79e3a4bf7a5936c92d005bda625b7b9bMD51THUMBNAILTese Eliana Nardelli de Camargo.pdf.jpgTese Eliana Nardelli de Camargo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9901/2/Tese%20Eliana%20Nardelli%20de%20Camargo.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/99012022-04-27 09:33:27.569oai:repositorio.pucsp.br:handle/9901Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:33:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade
title Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade
spellingShingle Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade
Camargo, Eliana Nardelli de
Formação continuada
Formação de professores
Jornal na educação
Programas jornal na educação
Tribuna de Santos (Jornal) Programa Jornal, Escola e Comunidade
Professores -- Formacao profissional
Educação continuada
Continuing teacher education
Educational research
Newspaper education program
Newspaper teacher education program
Informal teacher education
Teacher education
Teacher education program
Teacher improvement
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade
title_full Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade
title_fullStr Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade
title_full_unstemmed Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade
title_sort Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade
author Camargo, Eliana Nardelli de
author_facet Camargo, Eliana Nardelli de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Feldmann, Marina Graziela
dc.contributor.author.fl_str_mv Camargo, Eliana Nardelli de
contributor_str_mv Feldmann, Marina Graziela
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada
Formação de professores
Jornal na educação
Programas jornal na educação
Tribuna de Santos (Jornal) Programa Jornal, Escola e Comunidade
Professores -- Formacao profissional
Educação continuada
topic Formação continuada
Formação de professores
Jornal na educação
Programas jornal na educação
Tribuna de Santos (Jornal) Programa Jornal, Escola e Comunidade
Professores -- Formacao profissional
Educação continuada
Continuing teacher education
Educational research
Newspaper education program
Newspaper teacher education program
Informal teacher education
Teacher education
Teacher education program
Teacher improvement
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Continuing teacher education
Educational research
Newspaper education program
Newspaper teacher education program
Informal teacher education
Teacher education
Teacher education program
Teacher improvement
Teaching
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The aim of this work was to investigate the contribution of a non standard education program of a daily newspaper to the improvement of the teaching staff practice. As a result, we conclude that it can be considered as a training program to the teachers once by the influence that it performs on the school s political pedagogic program it can define the didactics choices of the teachers allowing them to get a critical view about the traditional curricula in order to build a new point of view which reflects the whishes of the school s community. We still realized that the energy of the teacher s updating process requires a constant building of their pedagogic knowledge further than their specific issues making mandatory the immersion in the reality. However, only being exposed to the news doesn t add pedagogic values to the teaching practice. Thus, the curricula of the programs of teaching education must explore that resource as a fundamental strategy to get its aims. We worked with the so called Jornal, Escola e Comunidade program of the newspaper A Tribuna de Santos, SP and the study that we have done involved the analysis about the potential use of newspapers in classes and the identification of the characteristics which contributes to set up a teaching education program. Besides that we have done a documental research to present this program and we also interviewed some teachers who work in a public school of Mongaguá, a small city on the Mata Atlântica Coast, at the seaside of São Paulo
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-06-26
dc.date.available.fl_str_mv 2007-09-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Camargo, Eliana Nardelli de. Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade. 2006. 174 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9901
identifier_str_mv Camargo, Eliana Nardelli de. Formação de professores no Programa Jornal, Escola e Comunidade. 2006. 174 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9901
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9901/3/Tese%20Eliana%20Nardelli%20de%20Camargo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9901/1/Tese%20Eliana%20Nardelli%20de%20Camargo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9901/2/Tese%20Eliana%20Nardelli%20de%20Camargo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3203a4d4595bb7944eb49f1d8a080343
79e3a4bf7a5936c92d005bda625b7b9b
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277805162135552