Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavaton, Maria Fernanda Farah
Data de Publicação: 1992
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16394
Resumo: We have studied two public schools in Bras1lia, more specifically four classes from "The Basic Alphabetizing cicle". Our goal was to learn how the alphabetizing teachers deal with students who they consider to be "difficult learners". We have observed that the teachers classified as "difficult learners" the students who were not able to fix the syllables taught. The only pedagogical support used to overcome these student's defficiencies was the reinforcement of the material taught. We have investigated the writing hypothesis of these students. We have found out that all of them presented understanding of the writing process even though the teachers did not recognize it as valid. The teachers also did not seem to consider or recognize the interactional alphabetizing approach. We have noticed that the teachers did not question their pedagogical performance. They simply blamed the students and their families for the failure. Our intent with this study is to evoke critical thinking about the teacher's role in the learning process, and to contribute to the development of teaching techniques which will enable children from low income social classes to be successfully alphabetized
id PUC_SP-1_860281250695f8e152c40287e79f5dea
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16394
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ronca, Antonio Carlos Carusohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727007Z4http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778811E5Cavaton, Maria Fernanda Farah2016-04-28T20:57:28Z2008-07-231992-06-10Cavaton, Maria Fernanda Farah. Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?. 1992. 261 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16394We have studied two public schools in Bras1lia, more specifically four classes from "The Basic Alphabetizing cicle". Our goal was to learn how the alphabetizing teachers deal with students who they consider to be "difficult learners". We have observed that the teachers classified as "difficult learners" the students who were not able to fix the syllables taught. The only pedagogical support used to overcome these student's defficiencies was the reinforcement of the material taught. We have investigated the writing hypothesis of these students. We have found out that all of them presented understanding of the writing process even though the teachers did not recognize it as valid. The teachers also did not seem to consider or recognize the interactional alphabetizing approach. We have noticed that the teachers did not question their pedagogical performance. They simply blamed the students and their families for the failure. Our intent with this study is to evoke critical thinking about the teacher's role in the learning process, and to contribute to the development of teaching techniques which will enable children from low income social classes to be successfully alphabetizedPesquisamos duas escolas públicas em Brasília, especificamente quatro salas do ciclo Básico de Alfabetização, com o objetivo de descobrir como o professor alfabetizador lida com os alunos aos quais atribui "dificuldades de aprendizagem". Verificamos que os professores atribuíram "dificuldades de aprendizagem" aos alunos que não fixavam as sílabas ensinadas, e que o único trabalho pedagógico desenvolvido para superar essa deficiência era o reforço do conteúdo ministrado. Investigamos as hipóteses de escrita desses alunos e constatamos que todos, de maneira bem original, apresentaram entendimento do código escrito, embora os professores não o reconhecessem como válido, demonstrando desconsiderar ou desconhecer a visão interacionista da alfabetização. Notamos que os professores não questionaram a sua atuação pedagógica, simplesmente culparam as crianças e suas famílias pelo fracasso. Pretendemos que esse estudo proporcione uma reflexão critica sobre o papel do professor, contribuindo para o desenvolvimento de práticas educativas capazes de alfabetizar com sucesso as crianças das camadas popularesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32581/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaPsicologia da EducaçãoDificuldades de aprendizagemAprendizagemCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIADificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTmaria fernanda farah cavaton.pdf.txtmaria fernanda farah cavaton.pdf.txtExtracted texttext/plain261https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/3/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.txt2b37e68f65efc6eb4602b6d9cf0a4f42MD53ORIGINALmaria fernanda farah cavaton.pdfapplication/pdf11181681https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/1/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf9e6bdc8c8551d71ac984c3a79fd17e1bMD51THUMBNAILmaria fernanda farah cavaton.pdf.jpgmaria fernanda farah cavaton.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4124https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/2/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.jpg38c065755d07f2cd47adc57ab916cf8eMD52handle/163942022-04-27 16:31:00.051oai:repositorio.pucsp.br:handle/16394Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?
title Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?
spellingShingle Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?
Cavaton, Maria Fernanda Farah
Psicologia da Educação
Dificuldades de aprendizagem
Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?
title_full Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?
title_fullStr Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?
title_full_unstemmed Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?
title_sort Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?
author Cavaton, Maria Fernanda Farah
author_facet Cavaton, Maria Fernanda Farah
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ronca, Antonio Carlos Caruso
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727007Z4
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778811E5
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavaton, Maria Fernanda Farah
contributor_str_mv Ronca, Antonio Carlos Caruso
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia da Educação
Dificuldades de aprendizagem
Aprendizagem
topic Psicologia da Educação
Dificuldades de aprendizagem
Aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description We have studied two public schools in Bras1lia, more specifically four classes from "The Basic Alphabetizing cicle". Our goal was to learn how the alphabetizing teachers deal with students who they consider to be "difficult learners". We have observed that the teachers classified as "difficult learners" the students who were not able to fix the syllables taught. The only pedagogical support used to overcome these student's defficiencies was the reinforcement of the material taught. We have investigated the writing hypothesis of these students. We have found out that all of them presented understanding of the writing process even though the teachers did not recognize it as valid. The teachers also did not seem to consider or recognize the interactional alphabetizing approach. We have noticed that the teachers did not question their pedagogical performance. They simply blamed the students and their families for the failure. Our intent with this study is to evoke critical thinking about the teacher's role in the learning process, and to contribute to the development of teaching techniques which will enable children from low income social classes to be successfully alphabetized
publishDate 1992
dc.date.issued.fl_str_mv 1992-06-10
dc.date.available.fl_str_mv 2008-07-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:57:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Cavaton, Maria Fernanda Farah. Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?. 1992. 261 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16394
identifier_str_mv Cavaton, Maria Fernanda Farah. Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?. 1992. 261 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16394
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/3/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/1/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/2/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2b37e68f65efc6eb4602b6d9cf0a4f42
9e6bdc8c8551d71ac984c3a79fd17e1b
38c065755d07f2cd47adc57ab916cf8e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277906482888704