Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1992 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16394 |
Resumo: | We have studied two public schools in Bras1lia, more specifically four classes from "The Basic Alphabetizing cicle". Our goal was to learn how the alphabetizing teachers deal with students who they consider to be "difficult learners". We have observed that the teachers classified as "difficult learners" the students who were not able to fix the syllables taught. The only pedagogical support used to overcome these student's defficiencies was the reinforcement of the material taught. We have investigated the writing hypothesis of these students. We have found out that all of them presented understanding of the writing process even though the teachers did not recognize it as valid. The teachers also did not seem to consider or recognize the interactional alphabetizing approach. We have noticed that the teachers did not question their pedagogical performance. They simply blamed the students and their families for the failure. Our intent with this study is to evoke critical thinking about the teacher's role in the learning process, and to contribute to the development of teaching techniques which will enable children from low income social classes to be successfully alphabetized |
id |
PUC_SP-1_860281250695f8e152c40287e79f5dea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16394 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ronca, Antonio Carlos Carusohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727007Z4http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778811E5Cavaton, Maria Fernanda Farah2016-04-28T20:57:28Z2008-07-231992-06-10Cavaton, Maria Fernanda Farah. Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?. 1992. 261 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16394We have studied two public schools in Bras1lia, more specifically four classes from "The Basic Alphabetizing cicle". Our goal was to learn how the alphabetizing teachers deal with students who they consider to be "difficult learners". We have observed that the teachers classified as "difficult learners" the students who were not able to fix the syllables taught. The only pedagogical support used to overcome these student's defficiencies was the reinforcement of the material taught. We have investigated the writing hypothesis of these students. We have found out that all of them presented understanding of the writing process even though the teachers did not recognize it as valid. The teachers also did not seem to consider or recognize the interactional alphabetizing approach. We have noticed that the teachers did not question their pedagogical performance. They simply blamed the students and their families for the failure. Our intent with this study is to evoke critical thinking about the teacher's role in the learning process, and to contribute to the development of teaching techniques which will enable children from low income social classes to be successfully alphabetizedPesquisamos duas escolas públicas em Brasília, especificamente quatro salas do ciclo Básico de Alfabetização, com o objetivo de descobrir como o professor alfabetizador lida com os alunos aos quais atribui "dificuldades de aprendizagem". Verificamos que os professores atribuíram "dificuldades de aprendizagem" aos alunos que não fixavam as sílabas ensinadas, e que o único trabalho pedagógico desenvolvido para superar essa deficiência era o reforço do conteúdo ministrado. Investigamos as hipóteses de escrita desses alunos e constatamos que todos, de maneira bem original, apresentaram entendimento do código escrito, embora os professores não o reconhecessem como válido, demonstrando desconsiderar ou desconhecer a visão interacionista da alfabetização. Notamos que os professores não questionaram a sua atuação pedagógica, simplesmente culparam as crianças e suas famílias pelo fracasso. Pretendemos que esse estudo proporcione uma reflexão critica sobre o papel do professor, contribuindo para o desenvolvimento de práticas educativas capazes de alfabetizar com sucesso as crianças das camadas popularesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32581/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaPsicologia da EducaçãoDificuldades de aprendizagemAprendizagemCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIADificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTmaria fernanda farah cavaton.pdf.txtmaria fernanda farah cavaton.pdf.txtExtracted texttext/plain261https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/3/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.txt2b37e68f65efc6eb4602b6d9cf0a4f42MD53ORIGINALmaria fernanda farah cavaton.pdfapplication/pdf11181681https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/1/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf9e6bdc8c8551d71ac984c3a79fd17e1bMD51THUMBNAILmaria fernanda farah cavaton.pdf.jpgmaria fernanda farah cavaton.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4124https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/2/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.jpg38c065755d07f2cd47adc57ab916cf8eMD52handle/163942022-04-27 16:31:00.051oai:repositorio.pucsp.br:handle/16394Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita? |
title |
Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita? |
spellingShingle |
Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita? Cavaton, Maria Fernanda Farah Psicologia da Educação Dificuldades de aprendizagem Aprendizagem CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita? |
title_full |
Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita? |
title_fullStr |
Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita? |
title_full_unstemmed |
Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita? |
title_sort |
Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita? |
author |
Cavaton, Maria Fernanda Farah |
author_facet |
Cavaton, Maria Fernanda Farah |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ronca, Antonio Carlos Caruso |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727007Z4 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778811E5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavaton, Maria Fernanda Farah |
contributor_str_mv |
Ronca, Antonio Carlos Caruso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia da Educação Dificuldades de aprendizagem Aprendizagem |
topic |
Psicologia da Educação Dificuldades de aprendizagem Aprendizagem CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
We have studied two public schools in Bras1lia, more specifically four classes from "The Basic Alphabetizing cicle". Our goal was to learn how the alphabetizing teachers deal with students who they consider to be "difficult learners". We have observed that the teachers classified as "difficult learners" the students who were not able to fix the syllables taught. The only pedagogical support used to overcome these student's defficiencies was the reinforcement of the material taught. We have investigated the writing hypothesis of these students. We have found out that all of them presented understanding of the writing process even though the teachers did not recognize it as valid. The teachers also did not seem to consider or recognize the interactional alphabetizing approach. We have noticed that the teachers did not question their pedagogical performance. They simply blamed the students and their families for the failure. Our intent with this study is to evoke critical thinking about the teacher's role in the learning process, and to contribute to the development of teaching techniques which will enable children from low income social classes to be successfully alphabetized |
publishDate |
1992 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
1992-06-10 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-07-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:57:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Cavaton, Maria Fernanda Farah. Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?. 1992. 261 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16394 |
identifier_str_mv |
Cavaton, Maria Fernanda Farah. Dificuldades de aprendizagem na alfabetização ou dificuldades no ensino da leitura e da escrita?. 1992. 261 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16394 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/3/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/1/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16394/2/maria%20fernanda%20farah%20cavaton.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2b37e68f65efc6eb4602b6d9cf0a4f42 9e6bdc8c8551d71ac984c3a79fd17e1b 38c065755d07f2cd47adc57ab916cf8e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277906482888704 |