Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10016 |
Resumo: | This work aims to produce an updated theoretical reference of the biological bases of emotions, feelings and fear so that the issues related to violence in school environments can be better understood, allowing the proposal of recommendations in order to make violence become less frequent and reach less those living in these environments. This work brings data related to different forms of violence that occur in public and private schools of basic education and college education in one case, as well as data related to the consequences of such violence on the mental health of teachers. In order to collect the data, a direct observation research was conducted in the form of the interview of a teacher who has been working in the field of University Education for 37 years. Besides, a bibliographic research was done about complexity, dialogue, organization, systems, emergencies, emotions, feelings, fears and school violence. Aiming to complement the research, a documental research was conducted based on four programs presented by Radio B-SP about school violence at schools in Sao Paulo and Rio de Janeiro. This work gives a social contribution in the sense that conflicting issues in the mediation of learning can be approached in different school environments and that people who live in them can feel welcomed, can develop their potential as human beings and can learn more and better |
id |
PUC_SP-1_8729838ea824b820cbd928bec211f3a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10016 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Moraes, Maria Cândida Borgeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4745141Z1Wekerlin Filho, Duglas2016-04-27T14:32:05Z2008-01-022007-12-07Wekerlin Filho, Duglas. Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional. 2007. 136 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10016This work aims to produce an updated theoretical reference of the biological bases of emotions, feelings and fear so that the issues related to violence in school environments can be better understood, allowing the proposal of recommendations in order to make violence become less frequent and reach less those living in these environments. This work brings data related to different forms of violence that occur in public and private schools of basic education and college education in one case, as well as data related to the consequences of such violence on the mental health of teachers. In order to collect the data, a direct observation research was conducted in the form of the interview of a teacher who has been working in the field of University Education for 37 years. Besides, a bibliographic research was done about complexity, dialogue, organization, systems, emergencies, emotions, feelings, fears and school violence. Aiming to complement the research, a documental research was conducted based on four programs presented by Radio B-SP about school violence at schools in Sao Paulo and Rio de Janeiro. This work gives a social contribution in the sense that conflicting issues in the mediation of learning can be approached in different school environments and that people who live in them can feel welcomed, can develop their potential as human beings and can learn more and betterEste trabalho tem como objetivo produzir um referencial teórico atualizado das bases biológicas das emoções, dos sentimentos e do medo, para que possam ser mais bem compreendidas as questões relacionadas à violência nos ambientes escolares, permitindo propor recomendações para que a violência seja menos freqüente e atinja menos pessoas que convivem nesses ambientes. O trabalho traz dados relacionados às diferentes formas de violência que ocorrem nas escolas públicas e particulares da educação básica e um caso na educação universitária, bem como as conseqüências dessa violência em relação à saúde mental dos professores. Para levantamento dos dados foi realizada uma pesquisa de observação direta, na forma de entrevista, bem como uma pesquisa bibliográfica sobre complexidade, diálogo, organização, sistemas, emergências, emoções, sentimentos, medo e violência escolar. Para a complementação das informações obtidas, foi realizada uma pesquisa documental a partir de quatro programas veiculados pela Rádio B-SP sobre a violência escolar em escolas de São Paulo e do Rio de Janeiro. Este trabalho contribui para um melhor encaminhamento e compreensão das questões conflituosas ocorrentes nas mediações de aprendizagem, para que possam ser trabalhadas nos diferentes ambientes escolares e para que as pessoas que neles convivem sintam-se mais bem acolhidas e cuidadas. Propõe também condições para o desenvolvimento de suas potencialidades como seres humanos, eternamente aprendentesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23236/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEmoçãoSentimentoComplexidadeTransdisciplinaridadeViolência escolarEmocoesMedoProfessores e alunosViolencia na escolaEmotionFearFeelingComplexityTransdisciplinaritySchool violenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOComplexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacionalComplexity, learning and fear: biological bases of emotions and feelings and the educational problematicinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDuglas Wekerlin Filho.pdf.txtDuglas Wekerlin Filho.pdf.txtExtracted texttext/plain268566https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/3/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.txtdbcb37218706f1475ae6c6dce46b750eMD53ORIGINALDuglas Wekerlin Filho.pdfapplication/pdf1457128https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/1/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf59bc5e7a95d3d84094a70eb3b4058d95MD51THUMBNAILDuglas Wekerlin Filho.pdf.jpgDuglas Wekerlin Filho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3324https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/2/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.jpgc7ef37a5b6fdc862bef65472d435ee86MD52handle/100162022-04-27 10:00:28.865oai:repositorio.pucsp.br:handle/10016Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T13:00:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Complexity, learning and fear: biological bases of emotions and feelings and the educational problematic |
title |
Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional |
spellingShingle |
Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional Wekerlin Filho, Duglas Emoção Sentimento Complexidade Transdisciplinaridade Violência escolar Emocoes Medo Professores e alunos Violencia na escola Emotion Fear Feeling Complexity Transdisciplinarity School violence CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional |
title_full |
Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional |
title_fullStr |
Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional |
title_full_unstemmed |
Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional |
title_sort |
Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional |
author |
Wekerlin Filho, Duglas |
author_facet |
Wekerlin Filho, Duglas |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Moraes, Maria Cândida Borges |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4745141Z1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wekerlin Filho, Duglas |
contributor_str_mv |
Moraes, Maria Cândida Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emoção Sentimento Complexidade Transdisciplinaridade Violência escolar Emocoes Medo Professores e alunos Violencia na escola |
topic |
Emoção Sentimento Complexidade Transdisciplinaridade Violência escolar Emocoes Medo Professores e alunos Violencia na escola Emotion Fear Feeling Complexity Transdisciplinarity School violence CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Emotion Fear Feeling Complexity Transdisciplinarity School violence |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work aims to produce an updated theoretical reference of the biological bases of emotions, feelings and fear so that the issues related to violence in school environments can be better understood, allowing the proposal of recommendations in order to make violence become less frequent and reach less those living in these environments. This work brings data related to different forms of violence that occur in public and private schools of basic education and college education in one case, as well as data related to the consequences of such violence on the mental health of teachers. In order to collect the data, a direct observation research was conducted in the form of the interview of a teacher who has been working in the field of University Education for 37 years. Besides, a bibliographic research was done about complexity, dialogue, organization, systems, emergencies, emotions, feelings, fears and school violence. Aiming to complement the research, a documental research was conducted based on four programs presented by Radio B-SP about school violence at schools in Sao Paulo and Rio de Janeiro. This work gives a social contribution in the sense that conflicting issues in the mediation of learning can be approached in different school environments and that people who live in them can feel welcomed, can develop their potential as human beings and can learn more and better |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-12-07 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-01-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Wekerlin Filho, Duglas. Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional. 2007. 136 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10016 |
identifier_str_mv |
Wekerlin Filho, Duglas. Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional. 2007. 136 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/3/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/1/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/2/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
dbcb37218706f1475ae6c6dce46b750e 59bc5e7a95d3d84094a70eb3b4058d95 c7ef37a5b6fdc862bef65472d435ee86 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277872548872192 |