Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wekerlin Filho, Duglas
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10016
Resumo: This work aims to produce an updated theoretical reference of the biological bases of emotions, feelings and fear so that the issues related to violence in school environments can be better understood, allowing the proposal of recommendations in order to make violence become less frequent and reach less those living in these environments. This work brings data related to different forms of violence that occur in public and private schools of basic education and college education in one case, as well as data related to the consequences of such violence on the mental health of teachers. In order to collect the data, a direct observation research was conducted in the form of the interview of a teacher who has been working in the field of University Education for 37 years. Besides, a bibliographic research was done about complexity, dialogue, organization, systems, emergencies, emotions, feelings, fears and school violence. Aiming to complement the research, a documental research was conducted based on four programs presented by Radio B-SP about school violence at schools in Sao Paulo and Rio de Janeiro. This work gives a social contribution in the sense that conflicting issues in the mediation of learning can be approached in different school environments and that people who live in them can feel welcomed, can develop their potential as human beings and can learn more and better
id PUC_SP-1_8729838ea824b820cbd928bec211f3a8
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10016
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Moraes, Maria Cândida Borgeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4745141Z1Wekerlin Filho, Duglas2016-04-27T14:32:05Z2008-01-022007-12-07Wekerlin Filho, Duglas. Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional. 2007. 136 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10016This work aims to produce an updated theoretical reference of the biological bases of emotions, feelings and fear so that the issues related to violence in school environments can be better understood, allowing the proposal of recommendations in order to make violence become less frequent and reach less those living in these environments. This work brings data related to different forms of violence that occur in public and private schools of basic education and college education in one case, as well as data related to the consequences of such violence on the mental health of teachers. In order to collect the data, a direct observation research was conducted in the form of the interview of a teacher who has been working in the field of University Education for 37 years. Besides, a bibliographic research was done about complexity, dialogue, organization, systems, emergencies, emotions, feelings, fears and school violence. Aiming to complement the research, a documental research was conducted based on four programs presented by Radio B-SP about school violence at schools in Sao Paulo and Rio de Janeiro. This work gives a social contribution in the sense that conflicting issues in the mediation of learning can be approached in different school environments and that people who live in them can feel welcomed, can develop their potential as human beings and can learn more and betterEste trabalho tem como objetivo produzir um referencial teórico atualizado das bases biológicas das emoções, dos sentimentos e do medo, para que possam ser mais bem compreendidas as questões relacionadas à violência nos ambientes escolares, permitindo propor recomendações para que a violência seja menos freqüente e atinja menos pessoas que convivem nesses ambientes. O trabalho traz dados relacionados às diferentes formas de violência que ocorrem nas escolas públicas e particulares da educação básica e um caso na educação universitária, bem como as conseqüências dessa violência em relação à saúde mental dos professores. Para levantamento dos dados foi realizada uma pesquisa de observação direta, na forma de entrevista, bem como uma pesquisa bibliográfica sobre complexidade, diálogo, organização, sistemas, emergências, emoções, sentimentos, medo e violência escolar. Para a complementação das informações obtidas, foi realizada uma pesquisa documental a partir de quatro programas veiculados pela Rádio B-SP sobre a violência escolar em escolas de São Paulo e do Rio de Janeiro. Este trabalho contribui para um melhor encaminhamento e compreensão das questões conflituosas ocorrentes nas mediações de aprendizagem, para que possam ser trabalhadas nos diferentes ambientes escolares e para que as pessoas que neles convivem sintam-se mais bem acolhidas e cuidadas. Propõe também condições para o desenvolvimento de suas potencialidades como seres humanos, eternamente aprendentesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23236/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEmoçãoSentimentoComplexidadeTransdisciplinaridadeViolência escolarEmocoesMedoProfessores e alunosViolencia na escolaEmotionFearFeelingComplexityTransdisciplinaritySchool violenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOComplexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacionalComplexity, learning and fear: biological bases of emotions and feelings and the educational problematicinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDuglas Wekerlin Filho.pdf.txtDuglas Wekerlin Filho.pdf.txtExtracted texttext/plain268566https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/3/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.txtdbcb37218706f1475ae6c6dce46b750eMD53ORIGINALDuglas Wekerlin Filho.pdfapplication/pdf1457128https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/1/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf59bc5e7a95d3d84094a70eb3b4058d95MD51THUMBNAILDuglas Wekerlin Filho.pdf.jpgDuglas Wekerlin Filho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3324https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/2/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.jpgc7ef37a5b6fdc862bef65472d435ee86MD52handle/100162022-04-27 10:00:28.865oai:repositorio.pucsp.br:handle/10016Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T13:00:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Complexity, learning and fear: biological bases of emotions and feelings and the educational problematic
title Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional
spellingShingle Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional
Wekerlin Filho, Duglas
Emoção
Sentimento
Complexidade
Transdisciplinaridade
Violência escolar
Emocoes
Medo
Professores e alunos
Violencia na escola
Emotion
Fear
Feeling
Complexity
Transdisciplinarity
School violence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional
title_full Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional
title_fullStr Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional
title_full_unstemmed Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional
title_sort Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional
author Wekerlin Filho, Duglas
author_facet Wekerlin Filho, Duglas
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Moraes, Maria Cândida Borges
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4745141Z1
dc.contributor.author.fl_str_mv Wekerlin Filho, Duglas
contributor_str_mv Moraes, Maria Cândida Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Emoção
Sentimento
Complexidade
Transdisciplinaridade
Violência escolar
Emocoes
Medo
Professores e alunos
Violencia na escola
topic Emoção
Sentimento
Complexidade
Transdisciplinaridade
Violência escolar
Emocoes
Medo
Professores e alunos
Violencia na escola
Emotion
Fear
Feeling
Complexity
Transdisciplinarity
School violence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Emotion
Fear
Feeling
Complexity
Transdisciplinarity
School violence
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work aims to produce an updated theoretical reference of the biological bases of emotions, feelings and fear so that the issues related to violence in school environments can be better understood, allowing the proposal of recommendations in order to make violence become less frequent and reach less those living in these environments. This work brings data related to different forms of violence that occur in public and private schools of basic education and college education in one case, as well as data related to the consequences of such violence on the mental health of teachers. In order to collect the data, a direct observation research was conducted in the form of the interview of a teacher who has been working in the field of University Education for 37 years. Besides, a bibliographic research was done about complexity, dialogue, organization, systems, emergencies, emotions, feelings, fears and school violence. Aiming to complement the research, a documental research was conducted based on four programs presented by Radio B-SP about school violence at schools in Sao Paulo and Rio de Janeiro. This work gives a social contribution in the sense that conflicting issues in the mediation of learning can be approached in different school environments and that people who live in them can feel welcomed, can develop their potential as human beings and can learn more and better
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-12-07
dc.date.available.fl_str_mv 2008-01-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Wekerlin Filho, Duglas. Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional. 2007. 136 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10016
identifier_str_mv Wekerlin Filho, Duglas. Complexidade, aprendizagem e medo: bases biológicas das emoções e sentimentos e a problemática educacional. 2007. 136 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/3/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/1/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10016/2/Duglas%20Wekerlin%20Filho.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv dbcb37218706f1475ae6c6dce46b750e
59bc5e7a95d3d84094a70eb3b4058d95
c7ef37a5b6fdc862bef65472d435ee86
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277872548872192