Um estudo sobre os estímulos contidos nos filmes: crítica do processo de formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arrabal, Bruno
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24705
Resumo: This research analyzes the stimulus, instilled by its directors, in cinema films. To achieve the objective of this research we used as a means of investigation, an intentional sample of films belonging to a Brazilian artistic movement known as Cinema Novo. In the films that make up the sample, namely: Rio 40 Graus (1955); Cat Leather (1962); – Which is part of the feature film 5 times favela, of the same year – Menino de Engenho (1965) and Lição de Amor (1975). responsible for this process of socialization of these characters. The objective is, through the analysis of the stimulus contained in these films, to collect elements that show characteristics of this formation process. The research is about stimulus, but it does not depart from the education theme. In order to analyze the formation processes aimed at in this intentional sample of films, the critical theory of Society is used as a theoretical reference, investigating the impossibility of emancipation through education in a society administered to the detriment of emptied experiences and the repressive character as an impediment to free and critical thinking. The trajectory of the characters in these institutions, marked by excessive control, shows how the ideology that legitimizes an economic superstructure corroborates with the pseudoformation of the individual and with the reproduction of social and economic relations within an administered society
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spelling Sass, Odairhttp://lattes.cnpq.br/9818968963379578http://lattes.cnpq.br/1605976010986961Arrabal, Bruno2022-02-22T15:41:58Z2022-02-22T15:41:58Z2021-11-26Arrabal, Bruno. Um estudo sobre os estímulos contidos nos filmes: crítica do processo de formação. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24705This research analyzes the stimulus, instilled by its directors, in cinema films. To achieve the objective of this research we used as a means of investigation, an intentional sample of films belonging to a Brazilian artistic movement known as Cinema Novo. In the films that make up the sample, namely: Rio 40 Graus (1955); Cat Leather (1962); – Which is part of the feature film 5 times favela, of the same year – Menino de Engenho (1965) and Lição de Amor (1975). responsible for this process of socialization of these characters. The objective is, through the analysis of the stimulus contained in these films, to collect elements that show characteristics of this formation process. The research is about stimulus, but it does not depart from the education theme. In order to analyze the formation processes aimed at in this intentional sample of films, the critical theory of Society is used as a theoretical reference, investigating the impossibility of emancipation through education in a society administered to the detriment of emptied experiences and the repressive character as an impediment to free and critical thinking. The trajectory of the characters in these institutions, marked by excessive control, shows how the ideology that legitimizes an economic superstructure corroborates with the pseudoformation of the individual and with the reproduction of social and economic relations within an administered societyA presente pesquisa analisa os estímulos, incutidos pelos seus diretores, nos filmes de cinema. Para atingir o objetivo desta pesquisa utilizamos, como meio de investigação, uma amostra intencional de filmes pertencentes a um movimento artístico brasileiro conhecido como Cinema Novo. Os filmes que compõe a amostra, a saber: Rio 40 Graus (1955); Couro de Gato (1962); – Que faz parte do longa-metragem 5 vezes favela, do mesmo ano – Menino de Engenho (1965) e Lição de Amor (1975), retratam o processo de educação e formação de personagens infantojuvenis e a sua relação com as instituições sociais que conduzem este processo de socialização. Objetivar-se, por meio da análise dos estímulos contidos nesses filmes, coligir elementos que mostrem características desse processo de formação. A pesquisa é sobre estímulos, mas não se afasta do tema educação. Para a análise dos processos de formação objetivados nesta amostra intencional de filmes, utilizar-se a teoria critica da Sociedade, como referencial teórico, investigando a impossibilidade de emancipação, através do modelo formativo, em uma sociedade administrada. A liberdade das escolhas é preterida em detrimento a experiências esvaziadas e caracterizada pelo teor repressivo sendo campo não fecundo ao pensamento livre e crítico. A trajetória dos personagens nessas instituições, marcada pelo excessivo controle, mostram como a ideologia, que legitima uma superestrutura econômica, corrobora com a pseudoformação do indivíduo e com a reprodução das relações sociais e econômicas dentro de uma sociedade administrada.porPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEstímulos, Filme, Teoria CríticaPseudoindividuaçãoRepressãoStimulusFilmCritical TheoryPseudoindividuationRepressionUm estudo sobre os estímulos contidos nos filmes: crítica do processo de formaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALBruno Arrabal.pdfapplication/pdf785846https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24705/1/Bruno%20Arrabal.pdf15d6477c131a6e0d542efd1f0ddb2713MD51TEXTBruno Arrabal.pdf.txtBruno Arrabal.pdf.txtExtracted texttext/plain306768https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24705/2/Bruno%20Arrabal.pdf.txtf57da17324461d10b8ba411e9e967209MD52THUMBNAILBruno Arrabal.pdf.jpgBruno Arrabal.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1219https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24705/3/Bruno%20Arrabal.pdf.jpgd45f5961596e1a9168930df9352c95eeMD53handle/247052022-02-23 09:56:32.419oai:repositorio.pucsp.br:handle/24705Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-23T12:56:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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