Docentes de IPES de São Paulo em tempos de precarização das relações de trabalho e mercantilização do ensino
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3566 |
Resumo: | The study of the precarization of the professors work relations is meaningful since it enables us to connect education and work, two fundamental axes for the comprehension of our society and its inequalities. In this essay, we focus on the case of the professors in private institutions of higher education - IPES - of São Paulo. The process of the work precarization in the IPES is a reflex of three important changes: 1) Transformations on the factories manufacturing floor with the development of Taylorism/ Fordism and Toyotism during the XX century; 2) Structural and policy changes on Brazilian high education system, mainly from the middle of the aforementioned century to nowadays; 3)Consolidation of neoliberalism. The expansion of the IPES carries a potential contradiction insofar as it submits a wide contingent of critical thinking workers to what we could call a university despotism at the same time that it promises millions of students practically unatainable career prospects. These contradictions have not yet become apparent so far, but there is a high possibility that they will become a reality in the near future |
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Almeida, Lúcio Flávio Rodrigues dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247663A0Oliveira, Débora Lessa de Azevedo Corrêa de2016-04-26T14:54:50Z2014-07-102014-04-28Oliveira, Débora Lessa de Azevedo Corrêa de. Docentes de IPES de São Paulo em tempos de precarização das relações de trabalho e mercantilização do ensino. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3566The study of the precarization of the professors work relations is meaningful since it enables us to connect education and work, two fundamental axes for the comprehension of our society and its inequalities. In this essay, we focus on the case of the professors in private institutions of higher education - IPES - of São Paulo. The process of the work precarization in the IPES is a reflex of three important changes: 1) Transformations on the factories manufacturing floor with the development of Taylorism/ Fordism and Toyotism during the XX century; 2) Structural and policy changes on Brazilian high education system, mainly from the middle of the aforementioned century to nowadays; 3)Consolidation of neoliberalism. The expansion of the IPES carries a potential contradiction insofar as it submits a wide contingent of critical thinking workers to what we could call a university despotism at the same time that it promises millions of students practically unatainable career prospects. These contradictions have not yet become apparent so far, but there is a high possibility that they will become a reality in the near futureO estudo da precarização das relações de trabalho dos docentes é relevante ao tornar possível, por exemplo, relacionar dois eixos fundamentais para a compreensão de nossa sociedade e de suas desigualdades: educação e trabalho. Nesta dissertação, centramos o foco no caso dos docentes das Instituições Privadas de Ensino Superior IPES de São Paulo. O processo de precarização de trabalho nas IPES é a reverberação de três importantes mudanças: 1) transformações no chão de fábrica, com o desenvolvimento do Taylorismo/Fordismo e do Toyotismo ao longo do século XX; 2) modificações estruturais e de diretrizes no ensino superior brasileiro, principalmente de meados do referido século até hoje; 3) consolidação do neoliberalismo. A expansão das IPES é portadora de uma contradição potencial na medida em que submete a um despotismo universitário amplos contingentes de trabalhadores portadores de uma formação crítica, ao mesmo tempo em que promete a milhões de estudantes perspectivas de carreira difíceis de se realizarem. Até o momento, estas contradições não se explicitaram, o que não significa que isto não venha a ocorrerConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12019/Debora%20Lessa%20de%20Azevedo%20Correa%20de%20Oliveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisPrecarização das relações de trabalhoEnsino superior privadoNeoliberalismoPrecarization of work relationsPrivate high educationNeoliberalismCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASDocentes de IPES de São Paulo em tempos de precarização das relações de trabalho e mercantilização do ensinoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDebora Lessa de Azevedo Correa de Oliveira.pdf.txtDebora Lessa de Azevedo Correa de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain300229https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3566/3/Debora%20Lessa%20de%20Azevedo%20Correa%20de%20Oliveira.pdf.txt2484a02891a933db704903ca10b65942MD53ORIGINALDebora Lessa de Azevedo Correa de Oliveira.pdfapplication/pdf1219368https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3566/1/Debora%20Lessa%20de%20Azevedo%20Correa%20de%20Oliveira.pdff04219ea7b75388635e7695370420020MD51THUMBNAILDebora Lessa de Azevedo Correa de Oliveira.pdf.jpgDebora Lessa de Azevedo Correa de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3566/2/Debora%20Lessa%20de%20Azevedo%20Correa%20de%20Oliveira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/35662022-04-28 18:14:59.654oai:repositorio.pucsp.br:handle/3566Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T21:14:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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