Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Rosana de Sousa Pereira
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9531
Resumo: This research aims at analyzing how the school community recognizes the educational project and identifying how power relations are built on among members of the school community and educational project. These goals emerged from conducting field research in six schools of the state of Parana education involving teachers, students, parents, principals, teachers and staff. For the development of research, we adopted a qualitative approach, having as methodological parameter the content analysis. Seeking to achieve the proposed objectives and considering the evidence present in the information collected in the field, the research shows reflections on the pedagogical project, curriculum and collective construction, from power relations. We noticed that school communities express, through their beliefs, contributions, needs and achievements, a comprehension of teaching as a collective project and understand the school as a collective good; nevertheless, it should be emphasized that the concept of a collective expressed by the communities is permeated by ideologies, values and power relations which makes impossible recognize the pedagogical project as a tool and power of community yet. We still emphasize the fact that the educational project as a collective is not understood as a displacement process of power to the community, strategy for enhancement of people's right to decide about their lives
id PUC_SP-1_8c79165f5ebafccb178f1cff7b571fa0
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9531
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Casali, Alipiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4738537A1Lopes, Rosana de Sousa Pereira2016-04-27T14:30:29Z2011-11-092010-10-20Lopes, Rosana de Sousa Pereira. Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder. 2010. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9531This research aims at analyzing how the school community recognizes the educational project and identifying how power relations are built on among members of the school community and educational project. These goals emerged from conducting field research in six schools of the state of Parana education involving teachers, students, parents, principals, teachers and staff. For the development of research, we adopted a qualitative approach, having as methodological parameter the content analysis. Seeking to achieve the proposed objectives and considering the evidence present in the information collected in the field, the research shows reflections on the pedagogical project, curriculum and collective construction, from power relations. We noticed that school communities express, through their beliefs, contributions, needs and achievements, a comprehension of teaching as a collective project and understand the school as a collective good; nevertheless, it should be emphasized that the concept of a collective expressed by the communities is permeated by ideologies, values and power relations which makes impossible recognize the pedagogical project as a tool and power of community yet. We still emphasize the fact that the educational project as a collective is not understood as a displacement process of power to the community, strategy for enhancement of people's right to decide about their livesA pesquisa tem o objetivo analisar como a comunidade escolar reconhece o projeto pedagógico e identificar como são construídas as relações de poder entre os membros da comunidade escolar e o projeto pedagógico. Estes objetivos surgiram a partir da realização de uma pesquisa de campo em seis escolas da rede estadual de educação do Paraná, envolvendo professores, alunos, pais, diretores, pedagogos e funcionários. Para o desenvolvimento da pesquisa, adotamos a abordagem qualitativa, tendo como parâmetro metodológico a análise de conteúdo. Em busca de atingir os objetivos propostos e considerando os indícios presentes nas informações colhidas no campo, a pesquisa apresenta reflexões sobre o projeto pedagógico, construção coletiva e currículo, a partir das relações de poder. Constatou-se que as comunidades escolares expressam, por meio de suas crenças, contribuições, necessidades e conquistas, o entendimento de projeto pedagógico como construção coletiva e compreendem a escola como um bem coletivo; todavia, é necessário ressaltar que o conceito de construção coletiva expresso pelas comunidades está permeado de ideologias, valores e relações de poder que ainda não possibilitam reconhecer o projeto pedagógico como instrumento e poder da comunidade. Destaca-se, ainda, o fato de o projeto pedagógico como construção coletiva não ser entendido como processo de deslocamento do poder à comunidade, estratégia de valorização do direito do povo de decidir sobre suas vidasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22472/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoProjeto pedagógico escolarConstrução coletivaPoderCurrículoComunidade escolarSchool education projectCollective constructionPowerCurriculumSchool communityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOProjeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poderEducational project and the curriculum: trajectories of construction and powerinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRosana de Sousa Pereira Lopes.pdf.txtRosana de Sousa Pereira Lopes.pdf.txtExtracted texttext/plain340426https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/3/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.txt62c074de140b4550040e7f93b2de570fMD53ORIGINALRosana de Sousa Pereira Lopes.pdfapplication/pdf852482https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/1/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf0bf8293101cf110d4458acba0aa4c678MD51THUMBNAILRosana de Sousa Pereira Lopes.pdf.jpgRosana de Sousa Pereira Lopes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3129https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/2/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.jpg28db9f0c1bc705ff5e5baf7d58008211MD52handle/95312022-04-19 16:00:51.815oai:repositorio.pucsp.br:handle/9531Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Educational project and the curriculum: trajectories of construction and power
title Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder
spellingShingle Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder
Lopes, Rosana de Sousa Pereira
Projeto pedagógico escolar
Construção coletiva
Poder
Currículo
Comunidade escolar
School education project
Collective construction
Power
Curriculum
School community
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder
title_full Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder
title_fullStr Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder
title_full_unstemmed Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder
title_sort Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder
author Lopes, Rosana de Sousa Pereira
author_facet Lopes, Rosana de Sousa Pereira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Casali, Alipio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4738537A1
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Rosana de Sousa Pereira
contributor_str_mv Casali, Alipio
dc.subject.por.fl_str_mv Projeto pedagógico escolar
Construção coletiva
Poder
Currículo
Comunidade escolar
topic Projeto pedagógico escolar
Construção coletiva
Poder
Currículo
Comunidade escolar
School education project
Collective construction
Power
Curriculum
School community
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv School education project
Collective construction
Power
Curriculum
School community
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research aims at analyzing how the school community recognizes the educational project and identifying how power relations are built on among members of the school community and educational project. These goals emerged from conducting field research in six schools of the state of Parana education involving teachers, students, parents, principals, teachers and staff. For the development of research, we adopted a qualitative approach, having as methodological parameter the content analysis. Seeking to achieve the proposed objectives and considering the evidence present in the information collected in the field, the research shows reflections on the pedagogical project, curriculum and collective construction, from power relations. We noticed that school communities express, through their beliefs, contributions, needs and achievements, a comprehension of teaching as a collective project and understand the school as a collective good; nevertheless, it should be emphasized that the concept of a collective expressed by the communities is permeated by ideologies, values and power relations which makes impossible recognize the pedagogical project as a tool and power of community yet. We still emphasize the fact that the educational project as a collective is not understood as a displacement process of power to the community, strategy for enhancement of people's right to decide about their lives
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-20
dc.date.available.fl_str_mv 2011-11-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:30:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Lopes, Rosana de Sousa Pereira. Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder. 2010. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9531
identifier_str_mv Lopes, Rosana de Sousa Pereira. Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder. 2010. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9531
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/3/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/1/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/2/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 62c074de140b4550040e7f93b2de570f
0bf8293101cf110d4458acba0aa4c678
28db9f0c1bc705ff5e5baf7d58008211
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277806678376448