Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9531 |
Resumo: | This research aims at analyzing how the school community recognizes the educational project and identifying how power relations are built on among members of the school community and educational project. These goals emerged from conducting field research in six schools of the state of Parana education involving teachers, students, parents, principals, teachers and staff. For the development of research, we adopted a qualitative approach, having as methodological parameter the content analysis. Seeking to achieve the proposed objectives and considering the evidence present in the information collected in the field, the research shows reflections on the pedagogical project, curriculum and collective construction, from power relations. We noticed that school communities express, through their beliefs, contributions, needs and achievements, a comprehension of teaching as a collective project and understand the school as a collective good; nevertheless, it should be emphasized that the concept of a collective expressed by the communities is permeated by ideologies, values and power relations which makes impossible recognize the pedagogical project as a tool and power of community yet. We still emphasize the fact that the educational project as a collective is not understood as a displacement process of power to the community, strategy for enhancement of people's right to decide about their lives |
id |
PUC_SP-1_8c79165f5ebafccb178f1cff7b571fa0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9531 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Casali, Alipiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4738537A1Lopes, Rosana de Sousa Pereira2016-04-27T14:30:29Z2011-11-092010-10-20Lopes, Rosana de Sousa Pereira. Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder. 2010. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9531This research aims at analyzing how the school community recognizes the educational project and identifying how power relations are built on among members of the school community and educational project. These goals emerged from conducting field research in six schools of the state of Parana education involving teachers, students, parents, principals, teachers and staff. For the development of research, we adopted a qualitative approach, having as methodological parameter the content analysis. Seeking to achieve the proposed objectives and considering the evidence present in the information collected in the field, the research shows reflections on the pedagogical project, curriculum and collective construction, from power relations. We noticed that school communities express, through their beliefs, contributions, needs and achievements, a comprehension of teaching as a collective project and understand the school as a collective good; nevertheless, it should be emphasized that the concept of a collective expressed by the communities is permeated by ideologies, values and power relations which makes impossible recognize the pedagogical project as a tool and power of community yet. We still emphasize the fact that the educational project as a collective is not understood as a displacement process of power to the community, strategy for enhancement of people's right to decide about their livesA pesquisa tem o objetivo analisar como a comunidade escolar reconhece o projeto pedagógico e identificar como são construídas as relações de poder entre os membros da comunidade escolar e o projeto pedagógico. Estes objetivos surgiram a partir da realização de uma pesquisa de campo em seis escolas da rede estadual de educação do Paraná, envolvendo professores, alunos, pais, diretores, pedagogos e funcionários. Para o desenvolvimento da pesquisa, adotamos a abordagem qualitativa, tendo como parâmetro metodológico a análise de conteúdo. Em busca de atingir os objetivos propostos e considerando os indícios presentes nas informações colhidas no campo, a pesquisa apresenta reflexões sobre o projeto pedagógico, construção coletiva e currículo, a partir das relações de poder. Constatou-se que as comunidades escolares expressam, por meio de suas crenças, contribuições, necessidades e conquistas, o entendimento de projeto pedagógico como construção coletiva e compreendem a escola como um bem coletivo; todavia, é necessário ressaltar que o conceito de construção coletiva expresso pelas comunidades está permeado de ideologias, valores e relações de poder que ainda não possibilitam reconhecer o projeto pedagógico como instrumento e poder da comunidade. Destaca-se, ainda, o fato de o projeto pedagógico como construção coletiva não ser entendido como processo de deslocamento do poder à comunidade, estratégia de valorização do direito do povo de decidir sobre suas vidasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22472/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoProjeto pedagógico escolarConstrução coletivaPoderCurrículoComunidade escolarSchool education projectCollective constructionPowerCurriculumSchool communityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOProjeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poderEducational project and the curriculum: trajectories of construction and powerinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRosana de Sousa Pereira Lopes.pdf.txtRosana de Sousa Pereira Lopes.pdf.txtExtracted texttext/plain340426https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/3/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.txt62c074de140b4550040e7f93b2de570fMD53ORIGINALRosana de Sousa Pereira Lopes.pdfapplication/pdf852482https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/1/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf0bf8293101cf110d4458acba0aa4c678MD51THUMBNAILRosana de Sousa Pereira Lopes.pdf.jpgRosana de Sousa Pereira Lopes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3129https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/2/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.jpg28db9f0c1bc705ff5e5baf7d58008211MD52handle/95312022-04-19 16:00:51.815oai:repositorio.pucsp.br:handle/9531Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Educational project and the curriculum: trajectories of construction and power |
title |
Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder |
spellingShingle |
Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder Lopes, Rosana de Sousa Pereira Projeto pedagógico escolar Construção coletiva Poder Currículo Comunidade escolar School education project Collective construction Power Curriculum School community CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder |
title_full |
Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder |
title_fullStr |
Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder |
title_full_unstemmed |
Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder |
title_sort |
Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder |
author |
Lopes, Rosana de Sousa Pereira |
author_facet |
Lopes, Rosana de Sousa Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4738537A1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Rosana de Sousa Pereira |
contributor_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Projeto pedagógico escolar Construção coletiva Poder Currículo Comunidade escolar |
topic |
Projeto pedagógico escolar Construção coletiva Poder Currículo Comunidade escolar School education project Collective construction Power Curriculum School community CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School education project Collective construction Power Curriculum School community |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research aims at analyzing how the school community recognizes the educational project and identifying how power relations are built on among members of the school community and educational project. These goals emerged from conducting field research in six schools of the state of Parana education involving teachers, students, parents, principals, teachers and staff. For the development of research, we adopted a qualitative approach, having as methodological parameter the content analysis. Seeking to achieve the proposed objectives and considering the evidence present in the information collected in the field, the research shows reflections on the pedagogical project, curriculum and collective construction, from power relations. We noticed that school communities express, through their beliefs, contributions, needs and achievements, a comprehension of teaching as a collective project and understand the school as a collective good; nevertheless, it should be emphasized that the concept of a collective expressed by the communities is permeated by ideologies, values and power relations which makes impossible recognize the pedagogical project as a tool and power of community yet. We still emphasize the fact that the educational project as a collective is not understood as a displacement process of power to the community, strategy for enhancement of people's right to decide about their lives |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-11-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:30:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lopes, Rosana de Sousa Pereira. Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder. 2010. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9531 |
identifier_str_mv |
Lopes, Rosana de Sousa Pereira. Projeto pedagógico e currículo: percursos de construção e poder. 2010. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9531 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/3/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/1/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9531/2/Rosana%20de%20Sousa%20Pereira%20Lopes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
62c074de140b4550040e7f93b2de570f 0bf8293101cf110d4458acba0aa4c678 28db9f0c1bc705ff5e5baf7d58008211 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277806678376448 |