A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Mara Cristina Ferreira
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13645
Resumo: This work aims to describe and interpret the phenomenon ressignification of the English reading activity of a high school students group in a public school in the city of São Paulo in classes planned with the contribution from these students. The theoretical basis of this research relied on texts about the reading activity (Grellet, 1981/1985; Nuttall, 1982/1985; P. Freire, 1993/2007, Kleiman, 2011, 2012) and collaborative learning (P. Freire, 1970/2010; Magalhães, 2011). This research was conducted in the light of Hermeneutic-Phenomenological Approach (van Manen, 1990; Freire, 1998, 2009, 2010, 2012). Questionnaires, a reflexive reports, reflexive questions, reflexive diaries and field notes are the instruments for text collection. The interpretation of the texts points to three main themes which appear as central in this lived experience: disinterest, interest and challenges, and these themes present subthemes which express the desire to study the English language, resistance to classes based on tasks which are common in public schools, such as translation and grammar, and invest their focus in activities meaningful to their lives, and see the teacher as a partner when she/he gives them voice. Thus, this research aims to contribute to the area of teaching-learning, providing information about this English reading activity as a lived experience held in and through collaboration of the students
id PUC_SP-1_8c7af1146db0bec66452662c2ebaf1a2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/13645
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Celani, Maria Antonieta Albahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247725H7Cunha, Mara Cristina Ferreira2016-04-28T18:22:46Z2013-12-102013-10-22Cunha, Mara Cristina Ferreira. A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública. 2013. 139 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13645This work aims to describe and interpret the phenomenon ressignification of the English reading activity of a high school students group in a public school in the city of São Paulo in classes planned with the contribution from these students. The theoretical basis of this research relied on texts about the reading activity (Grellet, 1981/1985; Nuttall, 1982/1985; P. Freire, 1993/2007, Kleiman, 2011, 2012) and collaborative learning (P. Freire, 1970/2010; Magalhães, 2011). This research was conducted in the light of Hermeneutic-Phenomenological Approach (van Manen, 1990; Freire, 1998, 2009, 2010, 2012). Questionnaires, a reflexive reports, reflexive questions, reflexive diaries and field notes are the instruments for text collection. The interpretation of the texts points to three main themes which appear as central in this lived experience: disinterest, interest and challenges, and these themes present subthemes which express the desire to study the English language, resistance to classes based on tasks which are common in public schools, such as translation and grammar, and invest their focus in activities meaningful to their lives, and see the teacher as a partner when she/he gives them voice. Thus, this research aims to contribute to the area of teaching-learning, providing information about this English reading activity as a lived experience held in and through collaboration of the studentsEste trabalho tem como objetivo descrever e interpretar o fenômeno ressignificação da atividade de leitura em língua inglesa de um grupo de alunos do ensino médio em uma escola da rede pública estadual na cidade de São Paulo em aulas planejadas a partir da contribuição dos estudantes. A fundamentação teórica dessa pesquisa está baseada em textos sobre a atividade de leitura (Grellet, 1981/1985; Nuttall, 1983/1985; P. Freire, 1993/2007, Kleiman, 2011, 2012) e sobre a aprendizagem colaborativa (P. Freire, 1970/2010; Magalhães, 2011). Esta pesquisa foi realizada à luz da Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica (van Manen, 1990; Freire, 2009, 2010). Questionários, um relato reflexivo, questões reflexivas, diários reflexivos e notas de campo foram os instrumentos de coleta de textos. A interpretação dos textos indica que esses alunos expressam o desejo de estudar a língua inglesa, apresentam resistência à trabalhos comuns nas aulas de inglês da escola pública, como por exemplo, a tradução e o estudo calcado na gramática, investem seu foco em atividades cujo sentido é explícito para as suas vidas e veem no professor um parceiro quando este lhes dá voz. Assim, esta pesquisa pretende contribuir para a área de ensino-aprendizagem, fornecendo informações sobre esta atividade de leitura em inglês, como uma experiência vivida, realizada por meio da colaboração dos estudantesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30414/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaAtividade de leituraAbordagem hermenêutico-fenomenológicaAprendizagem colaborativaReading activityHermeneutic-phenomenological approachCollaborative learningCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAA ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola públicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMara Cristina Ferreira Cunha.pdf.txtMara Cristina Ferreira Cunha.pdf.txtExtracted texttext/plain307277https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/3/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.txt7230339cbf189e4f02e74efa957cb2b7MD53ORIGINALMara Cristina Ferreira Cunha.pdfapplication/pdf2569391https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/1/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf871548677ccea58979e226be9826a3dfMD51THUMBNAILMara Cristina Ferreira Cunha.pdf.jpgMara Cristina Ferreira Cunha.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/2/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/136452022-04-27 22:26:58.58oai:repositorio.pucsp.br:handle/13645Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:26:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública
title A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública
spellingShingle A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública
Cunha, Mara Cristina Ferreira
Atividade de leitura
Abordagem hermenêutico-fenomenológica
Aprendizagem colaborativa
Reading activity
Hermeneutic-phenomenological approach
Collaborative learning
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública
title_full A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública
title_fullStr A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública
title_full_unstemmed A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública
title_sort A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública
author Cunha, Mara Cristina Ferreira
author_facet Cunha, Mara Cristina Ferreira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Celani, Maria Antonieta Alba
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247725H7
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Mara Cristina Ferreira
contributor_str_mv Celani, Maria Antonieta Alba
dc.subject.por.fl_str_mv Atividade de leitura
Abordagem hermenêutico-fenomenológica
Aprendizagem colaborativa
topic Atividade de leitura
Abordagem hermenêutico-fenomenológica
Aprendizagem colaborativa
Reading activity
Hermeneutic-phenomenological approach
Collaborative learning
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Reading activity
Hermeneutic-phenomenological approach
Collaborative learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This work aims to describe and interpret the phenomenon ressignification of the English reading activity of a high school students group in a public school in the city of São Paulo in classes planned with the contribution from these students. The theoretical basis of this research relied on texts about the reading activity (Grellet, 1981/1985; Nuttall, 1982/1985; P. Freire, 1993/2007, Kleiman, 2011, 2012) and collaborative learning (P. Freire, 1970/2010; Magalhães, 2011). This research was conducted in the light of Hermeneutic-Phenomenological Approach (van Manen, 1990; Freire, 1998, 2009, 2010, 2012). Questionnaires, a reflexive reports, reflexive questions, reflexive diaries and field notes are the instruments for text collection. The interpretation of the texts points to three main themes which appear as central in this lived experience: disinterest, interest and challenges, and these themes present subthemes which express the desire to study the English language, resistance to classes based on tasks which are common in public schools, such as translation and grammar, and invest their focus in activities meaningful to their lives, and see the teacher as a partner when she/he gives them voice. Thus, this research aims to contribute to the area of teaching-learning, providing information about this English reading activity as a lived experience held in and through collaboration of the students
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-12-10
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-10-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T18:22:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Cunha, Mara Cristina Ferreira. A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública. 2013. 139 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13645
identifier_str_mv Cunha, Mara Cristina Ferreira. A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública. 2013. 139 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13645
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Lingüística
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/3/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/1/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/2/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7230339cbf189e4f02e74efa957cb2b7
871548677ccea58979e226be9826a3df
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277889473937408