A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13645 |
Resumo: | This work aims to describe and interpret the phenomenon ressignification of the English reading activity of a high school students group in a public school in the city of São Paulo in classes planned with the contribution from these students. The theoretical basis of this research relied on texts about the reading activity (Grellet, 1981/1985; Nuttall, 1982/1985; P. Freire, 1993/2007, Kleiman, 2011, 2012) and collaborative learning (P. Freire, 1970/2010; Magalhães, 2011). This research was conducted in the light of Hermeneutic-Phenomenological Approach (van Manen, 1990; Freire, 1998, 2009, 2010, 2012). Questionnaires, a reflexive reports, reflexive questions, reflexive diaries and field notes are the instruments for text collection. The interpretation of the texts points to three main themes which appear as central in this lived experience: disinterest, interest and challenges, and these themes present subthemes which express the desire to study the English language, resistance to classes based on tasks which are common in public schools, such as translation and grammar, and invest their focus in activities meaningful to their lives, and see the teacher as a partner when she/he gives them voice. Thus, this research aims to contribute to the area of teaching-learning, providing information about this English reading activity as a lived experience held in and through collaboration of the students |
id |
PUC_SP-1_8c7af1146db0bec66452662c2ebaf1a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13645 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Celani, Maria Antonieta Albahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247725H7Cunha, Mara Cristina Ferreira2016-04-28T18:22:46Z2013-12-102013-10-22Cunha, Mara Cristina Ferreira. A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública. 2013. 139 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13645This work aims to describe and interpret the phenomenon ressignification of the English reading activity of a high school students group in a public school in the city of São Paulo in classes planned with the contribution from these students. The theoretical basis of this research relied on texts about the reading activity (Grellet, 1981/1985; Nuttall, 1982/1985; P. Freire, 1993/2007, Kleiman, 2011, 2012) and collaborative learning (P. Freire, 1970/2010; Magalhães, 2011). This research was conducted in the light of Hermeneutic-Phenomenological Approach (van Manen, 1990; Freire, 1998, 2009, 2010, 2012). Questionnaires, a reflexive reports, reflexive questions, reflexive diaries and field notes are the instruments for text collection. The interpretation of the texts points to three main themes which appear as central in this lived experience: disinterest, interest and challenges, and these themes present subthemes which express the desire to study the English language, resistance to classes based on tasks which are common in public schools, such as translation and grammar, and invest their focus in activities meaningful to their lives, and see the teacher as a partner when she/he gives them voice. Thus, this research aims to contribute to the area of teaching-learning, providing information about this English reading activity as a lived experience held in and through collaboration of the studentsEste trabalho tem como objetivo descrever e interpretar o fenômeno ressignificação da atividade de leitura em língua inglesa de um grupo de alunos do ensino médio em uma escola da rede pública estadual na cidade de São Paulo em aulas planejadas a partir da contribuição dos estudantes. A fundamentação teórica dessa pesquisa está baseada em textos sobre a atividade de leitura (Grellet, 1981/1985; Nuttall, 1983/1985; P. Freire, 1993/2007, Kleiman, 2011, 2012) e sobre a aprendizagem colaborativa (P. Freire, 1970/2010; Magalhães, 2011). Esta pesquisa foi realizada à luz da Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica (van Manen, 1990; Freire, 2009, 2010). Questionários, um relato reflexivo, questões reflexivas, diários reflexivos e notas de campo foram os instrumentos de coleta de textos. A interpretação dos textos indica que esses alunos expressam o desejo de estudar a língua inglesa, apresentam resistência à trabalhos comuns nas aulas de inglês da escola pública, como por exemplo, a tradução e o estudo calcado na gramática, investem seu foco em atividades cujo sentido é explícito para as suas vidas e veem no professor um parceiro quando este lhes dá voz. Assim, esta pesquisa pretende contribuir para a área de ensino-aprendizagem, fornecendo informações sobre esta atividade de leitura em inglês, como uma experiência vivida, realizada por meio da colaboração dos estudantesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30414/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaAtividade de leituraAbordagem hermenêutico-fenomenológicaAprendizagem colaborativaReading activityHermeneutic-phenomenological approachCollaborative learningCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAA ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola públicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMara Cristina Ferreira Cunha.pdf.txtMara Cristina Ferreira Cunha.pdf.txtExtracted texttext/plain307277https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/3/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.txt7230339cbf189e4f02e74efa957cb2b7MD53ORIGINALMara Cristina Ferreira Cunha.pdfapplication/pdf2569391https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/1/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf871548677ccea58979e226be9826a3dfMD51THUMBNAILMara Cristina Ferreira Cunha.pdf.jpgMara Cristina Ferreira Cunha.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/2/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/136452022-04-27 22:26:58.58oai:repositorio.pucsp.br:handle/13645Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:26:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública |
title |
A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública |
spellingShingle |
A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública Cunha, Mara Cristina Ferreira Atividade de leitura Abordagem hermenêutico-fenomenológica Aprendizagem colaborativa Reading activity Hermeneutic-phenomenological approach Collaborative learning CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública |
title_full |
A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública |
title_fullStr |
A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública |
title_full_unstemmed |
A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública |
title_sort |
A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública |
author |
Cunha, Mara Cristina Ferreira |
author_facet |
Cunha, Mara Cristina Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Celani, Maria Antonieta Alba |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247725H7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Mara Cristina Ferreira |
contributor_str_mv |
Celani, Maria Antonieta Alba |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividade de leitura Abordagem hermenêutico-fenomenológica Aprendizagem colaborativa |
topic |
Atividade de leitura Abordagem hermenêutico-fenomenológica Aprendizagem colaborativa Reading activity Hermeneutic-phenomenological approach Collaborative learning CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading activity Hermeneutic-phenomenological approach Collaborative learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This work aims to describe and interpret the phenomenon ressignification of the English reading activity of a high school students group in a public school in the city of São Paulo in classes planned with the contribution from these students. The theoretical basis of this research relied on texts about the reading activity (Grellet, 1981/1985; Nuttall, 1982/1985; P. Freire, 1993/2007, Kleiman, 2011, 2012) and collaborative learning (P. Freire, 1970/2010; Magalhães, 2011). This research was conducted in the light of Hermeneutic-Phenomenological Approach (van Manen, 1990; Freire, 1998, 2009, 2010, 2012). Questionnaires, a reflexive reports, reflexive questions, reflexive diaries and field notes are the instruments for text collection. The interpretation of the texts points to three main themes which appear as central in this lived experience: disinterest, interest and challenges, and these themes present subthemes which express the desire to study the English language, resistance to classes based on tasks which are common in public schools, such as translation and grammar, and invest their focus in activities meaningful to their lives, and see the teacher as a partner when she/he gives them voice. Thus, this research aims to contribute to the area of teaching-learning, providing information about this English reading activity as a lived experience held in and through collaboration of the students |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-12-10 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-10-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:22:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Cunha, Mara Cristina Ferreira. A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública. 2013. 139 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13645 |
identifier_str_mv |
Cunha, Mara Cristina Ferreira. A ressignificação da atividade de leitura em Língua Inglesa: experiência em uma escola pública. 2013. 139 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13645 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/3/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/1/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13645/2/Mara%20Cristina%20Ferreira%20Cunha.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7230339cbf189e4f02e74efa957cb2b7 871548677ccea58979e226be9826a3df cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277889473937408 |