Reflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26669 |
Resumo: | The present research is a case study whose main goal is to present the reflections of 7th grade public school students upon the use of the cell phone in the creation of a transmedia activity in the English class. The project is based on: (a) issues of teaching and learning languages mediated by mobile technologies, emphasizing the use of cell phone, based on Moran (2008), Mattar (2010), Bottentuit Jr. (2012) and Freire (2015); (b) the concept of convergency, transmedia, and transmedia narrative, focused on Jenkins (2009) and Palma (2016); and on the concept of transliteracy, suggested by Frau-Meigs (2014). The research results indicate that, depite the technological difficulties found and the low level of foreign language proficiency revealed by the students, undertaking a transmedia activity may positively impact on the learning of Englisgh, as well as on the development of the students’ transliteracy. This research is relevant because it brings important contributions to the areas of Applied Linguistics, Education, and Educational Technology, also allowing refletions on mobile learning (m-learning) |
id |
PUC_SP-1_8d05d0d29ec79831fc138e3c406a9549 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26669 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Freire, Maximina MariaMaino, Gilvaneide de Araujo Silva2022-08-12T22:04:36Z2022-08-12T22:04:36Z2020-02-17https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26669The present research is a case study whose main goal is to present the reflections of 7th grade public school students upon the use of the cell phone in the creation of a transmedia activity in the English class. The project is based on: (a) issues of teaching and learning languages mediated by mobile technologies, emphasizing the use of cell phone, based on Moran (2008), Mattar (2010), Bottentuit Jr. (2012) and Freire (2015); (b) the concept of convergency, transmedia, and transmedia narrative, focused on Jenkins (2009) and Palma (2016); and on the concept of transliteracy, suggested by Frau-Meigs (2014). The research results indicate that, depite the technological difficulties found and the low level of foreign language proficiency revealed by the students, undertaking a transmedia activity may positively impact on the learning of Englisgh, as well as on the development of the students’ transliteracy. This research is relevant because it brings important contributions to the areas of Applied Linguistics, Education, and Educational Technology, also allowing refletions on mobile learning (m-learning)A presente pesquisa corresponde a um estudo de caso, com o objetivo de apresentar as reflexões dos alunos dos sétimos anos, de uma escola pública, sobre o uso do celular na elaboração de uma atividade transmídia, na aula de inglês. O projeto se fundamenta: (a) em questões de ensino-aprendizagem de línguas mediado por tecnologias móveis, especificamente pelo uso do celular, com base em Moran (2008), Mattar (2010), Bottentuit Jr. (2012) e Freire (2015); (b) no conceito de convergência, transmídia e narrativa transmídia, a partir de Jenkins (2009) e Palma (2016), e no conceito de transletramento, sugerido por Frau-Meigs (2014). Os resultados encontrados indicam que, apesar da dificuldades tecnológicas encontradas e da pouca proficiência em língua inglesa dos alunos, a realização de atividades transmídia repercute positivamente na aprendizagem de inglês, bem como no desencadeamento do transletramento dos alunos em questão. Este trabalho revela-se relevante, pois traz contribuições às áreas de Línguistica Aplicada, Educação e Tecnologia Educacional, permitindo, também, reflexões sobre aprendizagem móvel (m-learning)porPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASCelularAprendizagem móvelTransmídiaAtividades transmídiaTransletramentoCell phoneMobile learning mobileTransmediaTransmedia narrativeTransliteracyReflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGILVANEIDE DE ARAUJO SILVA MAINO.pdfapplication/pdf1759226https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26669/1/GILVANEIDE%20DE%20ARAUJO%20SILVA%20MAINO.pdf4db08ceb475aa8185089fe71ed5093e6MD51TEXTGILVANEIDE DE ARAUJO SILVA MAINO.pdf.txtGILVANEIDE DE ARAUJO SILVA MAINO.pdf.txtExtracted texttext/plain116777https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26669/2/GILVANEIDE%20DE%20ARAUJO%20SILVA%20MAINO.pdf.txt9514cb3261f6cd0fcd40949cdd286230MD52THUMBNAILGILVANEIDE DE ARAUJO SILVA MAINO.pdf.jpgGILVANEIDE DE ARAUJO SILVA MAINO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1332https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26669/3/GILVANEIDE%20DE%20ARAUJO%20SILVA%20MAINO.pdf.jpgc26d19b33a7412d50850dd8fe146fc81MD53handle/266692022-08-19 13:59:22.67oai:repositorio.pucsp.br:handle/26669Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Reflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídia |
title |
Reflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídia |
spellingShingle |
Reflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídia Maino, Gilvaneide de Araujo Silva CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Celular Aprendizagem móvel Transmídia Atividades transmídia Transletramento Cell phone Mobile learning mobile Transmedia Transmedia narrative Transliteracy |
title_short |
Reflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídia |
title_full |
Reflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídia |
title_fullStr |
Reflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídia |
title_full_unstemmed |
Reflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídia |
title_sort |
Reflexões dos alunos dos sétimos anos sobre o uso do celular na composição de atividade transmídia |
author |
Maino, Gilvaneide de Araujo Silva |
author_facet |
Maino, Gilvaneide de Araujo Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Freire, Maximina Maria |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maino, Gilvaneide de Araujo Silva |
contributor_str_mv |
Freire, Maximina Maria |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Celular Aprendizagem móvel Transmídia Atividades transmídia Transletramento Cell phone Mobile learning mobile Transmedia Transmedia narrative Transliteracy |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Celular Aprendizagem móvel Transmídia Atividades transmídia Transletramento |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cell phone Mobile learning mobile Transmedia Transmedia narrative Transliteracy |
description |
The present research is a case study whose main goal is to present the reflections of 7th grade public school students upon the use of the cell phone in the creation of a transmedia activity in the English class. The project is based on: (a) issues of teaching and learning languages mediated by mobile technologies, emphasizing the use of cell phone, based on Moran (2008), Mattar (2010), Bottentuit Jr. (2012) and Freire (2015); (b) the concept of convergency, transmedia, and transmedia narrative, focused on Jenkins (2009) and Palma (2016); and on the concept of transliteracy, suggested by Frau-Meigs (2014). The research results indicate that, depite the technological difficulties found and the low level of foreign language proficiency revealed by the students, undertaking a transmedia activity may positively impact on the learning of Englisgh, as well as on the development of the students’ transliteracy. This research is relevant because it brings important contributions to the areas of Applied Linguistics, Education, and Educational Technology, also allowing refletions on mobile learning (m-learning) |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-02-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-12T22:04:36Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-12T22:04:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26669 |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26669/1/GILVANEIDE%20DE%20ARAUJO%20SILVA%20MAINO.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26669/2/GILVANEIDE%20DE%20ARAUJO%20SILVA%20MAINO.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26669/3/GILVANEIDE%20DE%20ARAUJO%20SILVA%20MAINO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4db08ceb475aa8185089fe71ed5093e6 9514cb3261f6cd0fcd40949cdd286230 c26d19b33a7412d50850dd8fe146fc81 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277799221952512 |