Diferença persuasiva entre imagem e texto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marra, Luciano
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4352
Resumo: This work presents a skeptical discourse to understand the difference between image and text persuasive effects. The objective of this research is to analyze the functioning of consciousness during the mental acts that allow the induction of human behavior after contact with the products offered by information channels, which use image and text as a strategy to generate consumption. At first, he takes the phenomenology by Husserl, Sartre and Merleau-Ponty to describe, through the intentional character of consciousness, our semiotic regard to reality, within this reality do the epistemological framework for understanding the differences in the dynamics of subjectivity of images and texts. For that describes the operation of perceptual consciousness, origin of the difference between image and text persuasive effects. Once this is done we find that, in general, the persuasive power of images is greater than the text effects, because the images are perceived more subtlety than the texts. It does not require the creation of meaning in the texts as mandatory, a fact that allows the image information around our critical system. Thus, by participating in our imagination, provides models of conduct ready for imitation, as demonstrated Piaget, because our cognitive process takes advantage of such a strategy to streamline familiarity with reality
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spelling Vieira, Jorge de Albuquerquehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4458618H8Marra, Luciano2016-04-26T18:11:17Z2012-01-032011-11-29Marra, Luciano. Diferença persuasiva entre imagem e texto. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4352This work presents a skeptical discourse to understand the difference between image and text persuasive effects. The objective of this research is to analyze the functioning of consciousness during the mental acts that allow the induction of human behavior after contact with the products offered by information channels, which use image and text as a strategy to generate consumption. At first, he takes the phenomenology by Husserl, Sartre and Merleau-Ponty to describe, through the intentional character of consciousness, our semiotic regard to reality, within this reality do the epistemological framework for understanding the differences in the dynamics of subjectivity of images and texts. For that describes the operation of perceptual consciousness, origin of the difference between image and text persuasive effects. Once this is done we find that, in general, the persuasive power of images is greater than the text effects, because the images are perceived more subtlety than the texts. It does not require the creation of meaning in the texts as mandatory, a fact that allows the image information around our critical system. Thus, by participating in our imagination, provides models of conduct ready for imitation, as demonstrated Piaget, because our cognitive process takes advantage of such a strategy to streamline familiarity with realityO trabalho em tela estrutura um discurso não dogmático, influenciado pelo ceticismo de Sexto Empírico, para compreender a diferença persuasiva entre imagem e texto. O objetivo da pesquisa é analisar o funcionamento da consciência durante os atos mentais que permitem a indução do comportamento humano após seu contato com os produtos oferecidos pelos canais de informação, que empregam imagem e texto como estratégia para gerar consumo. O método empregado aproveita a fenomenologia de Husserl, Sartre e Merleau-Ponty para explicar, por meio do caráter intencional da consciência, nossa relação semiótica com a realidade. Dentro desta realidade, fazemos o recorte epistemológico para entender as diferenças nas dinâmicas de subjetivação das imagens e dos textos. Para isso descrevemos seu funcionamento no ato da percepção, origem da diferença persuasiva entre um e outro objeto apreendido. Feito isto, descobrimos que, em relação à quantidade, o poder persuasivo das imagens é maior, não pela capacidade de nos dobrar pela força, mas pela sutileza com que alcança nosso imaginário, pois não exige a constituição de sentido obrigatória como nos textos, fato que permite a informação da imagem contornar nosso sistema crítico. Desse modo, ao participar de nosso imaginário, ela oferece modelos prontos de conduta para a imitação, pois nosso processo cognitivo, tal como demonstrara Piaget, se vale de tal estratégia para agilizar a familiarização com a realidadeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12597/Luciano%20Marra.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesImagemTextoPersuasãoPercepçãoCeticismoMídiaImageTextPersuasionPerceptionSkepticismMediaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAODiferença persuasiva entre imagem e textoThe difference between image and text persuasive effectsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciano Marra.pdf.txtLuciano Marra.pdf.txtExtracted texttext/plain247429https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4352/3/Luciano%20Marra.pdf.txt96f808655a52737d5c218a3e7f3b868cMD53ORIGINALLuciano Marra.pdfapplication/pdf661163https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4352/1/Luciano%20Marra.pdffce49f9f57d936271f44c7aea9e987aaMD51THUMBNAILLuciano Marra.pdf.jpgLuciano Marra.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4352/2/Luciano%20Marra.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/43522022-04-28 19:02:36.193oai:repositorio.pucsp.br:handle/4352Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:02:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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