O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Avedissian, Robert
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29286
Resumo: This work presents, guided by the relentless tracks of Ray Carney’s review (1994), the trajectory of semiotic ruptures and reinventions within the film productions of the American director and screenwriter John Cassavetes. The research developed presents the departures Cassavetes implement over the mainstream film tradition, that is, the way the director creates new meaning without sharing a visionary/symbolic aesthetic, the latter being identified by the presence of essentializing, metaforizing, subjectivizing, visionary, and contemplative tendencies (Carney 1994). By contravening this tradition, the films from Cassavetes emphasize that the artistic expression extracts its materials and organization forms directly from the activities of daily life. In this aspect, the director gathers the reflexive and aesthetic forces with the ideas of the philosopher John Dewey, since, for both, the notion of truth, in art, is transformed in a way of acting that spreads into the daily work, instead of a way of knowing. All the unraveling of this thematic will conduct to the consideration that the films of John Cassavetes can reveal, in a masterful way, the importance of film while an experience in the life of the human being. Moreover, the discussion presented allows to suggest how cinema can emancipate man, so that their perceptions can be broadened in the face of new experiences
id PUC_SP-1_9007f3bf95552cdcee9f2e939157720e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29286
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Fantini, João AngeloAvedissian, Robert2022-10-23T23:04:04Z2022-10-23T23:04:04Z2015-11-26Avedissian, Robert. O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Semiótica Psicanalítica - Clínica da Cultura) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29286This work presents, guided by the relentless tracks of Ray Carney’s review (1994), the trajectory of semiotic ruptures and reinventions within the film productions of the American director and screenwriter John Cassavetes. The research developed presents the departures Cassavetes implement over the mainstream film tradition, that is, the way the director creates new meaning without sharing a visionary/symbolic aesthetic, the latter being identified by the presence of essentializing, metaforizing, subjectivizing, visionary, and contemplative tendencies (Carney 1994). By contravening this tradition, the films from Cassavetes emphasize that the artistic expression extracts its materials and organization forms directly from the activities of daily life. In this aspect, the director gathers the reflexive and aesthetic forces with the ideas of the philosopher John Dewey, since, for both, the notion of truth, in art, is transformed in a way of acting that spreads into the daily work, instead of a way of knowing. All the unraveling of this thematic will conduct to the consideration that the films of John Cassavetes can reveal, in a masterful way, the importance of film while an experience in the life of the human being. Moreover, the discussion presented allows to suggest how cinema can emancipate man, so that their perceptions can be broadened in the face of new experiencesEste trabalho apresenta, guiado pelos rígidos trilhos da crítica de Ray Carney (1994), a trajetória de rupturas e reinvenções semióticas nas produções fílmicas do diretor e roteirista norte americano John Cassavetes. A pesquisa desenvolvida apresenta os deslocamentos que Cassavetes efetua na linguagem fílmica tradicional (mainstream), ou seja, a maneira com a qual o diretor cria novos significados sem partilhar de uma estética transcendental/simbólica, esta sendo identificada pela presença de tendências essencializantes, metaforizantes, subjetivizantes, transcendentais e contemplativas (Carney 1994). Por transgredirem essa tradição, os filmes de Cassavetes evidenciam que a expressão artística extrai seus materiais e formas de organização diretamente das atividades da vida cotidiana. Nesse aspecto, o diretor reúne forças reflexivas e estéticas ao pensamento do filósofo John Dewey, já que, para ambos, a noção de verdade, na arte, se transforma em uma forma de agir que se espalha dentro do trabalho da vida cotidiana, ao invés de uma forma de saber. Todo o deslindar dessa temática conduzirá à consideração de que os filmes de John Cassavetes podem revelar, com maestria, a importância do cinema enquanto experiência na vida do ser humano. Além disso, a discussão apresentada permite sugerir como o cinema pode emancipar o homem, para que suas percepções sejam ampliadas diante de novas experiênciasporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Semiótica Psicanalítica - Clínica da CulturaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIACinemaJohn CassavetesEstética transcendental/simbólicaRupturaExperiênciaSignificadoCinemaJohn CassavetesVisionary/symbolic aestheticRuptureExperienceMeaningO colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALROBERT AVEDISSIAN.pdfapplication/pdf353441https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29286/1/ROBERT%20AVEDISSIAN.pdf62d8ac1ca9528f5d0b9d762bbb9aa9efMD51TEXTROBERT AVEDISSIAN.pdf.txtROBERT AVEDISSIAN.pdf.txtExtracted texttext/plain158448https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29286/2/ROBERT%20AVEDISSIAN.pdf.txt3b17a389de05553711b8946d327af2ecMD52THUMBNAILROBERT AVEDISSIAN.pdf.jpgROBERT AVEDISSIAN.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1147https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29286/3/ROBERT%20AVEDISSIAN.pdf.jpg81dbaaff28f2fd02ea6837b3772c1486MD53handle/292862022-10-24 01:05:37.978oai:repositorio.pucsp.br:handle/29286Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-24T04:05:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes
title O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes
spellingShingle O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes
Avedissian, Robert
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Cinema
John Cassavetes
Estética transcendental/simbólica
Ruptura
Experiência
Significado
Cinema
John Cassavetes
Visionary/symbolic aesthetic
Rupture
Experience
Meaning
title_short O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes
title_full O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes
title_fullStr O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes
title_full_unstemmed O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes
title_sort O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes
author Avedissian, Robert
author_facet Avedissian, Robert
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Fantini, João Angelo
dc.contributor.author.fl_str_mv Avedissian, Robert
contributor_str_mv Fantini, João Angelo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Cinema
John Cassavetes
Estética transcendental/simbólica
Ruptura
Experiência
Significado
Cinema
John Cassavetes
Visionary/symbolic aesthetic
Rupture
Experience
Meaning
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
John Cassavetes
Estética transcendental/simbólica
Ruptura
Experiência
Significado
dc.subject.eng.fl_str_mv Cinema
John Cassavetes
Visionary/symbolic aesthetic
Rupture
Experience
Meaning
description This work presents, guided by the relentless tracks of Ray Carney’s review (1994), the trajectory of semiotic ruptures and reinventions within the film productions of the American director and screenwriter John Cassavetes. The research developed presents the departures Cassavetes implement over the mainstream film tradition, that is, the way the director creates new meaning without sharing a visionary/symbolic aesthetic, the latter being identified by the presence of essentializing, metaforizing, subjectivizing, visionary, and contemplative tendencies (Carney 1994). By contravening this tradition, the films from Cassavetes emphasize that the artistic expression extracts its materials and organization forms directly from the activities of daily life. In this aspect, the director gathers the reflexive and aesthetic forces with the ideas of the philosopher John Dewey, since, for both, the notion of truth, in art, is transformed in a way of acting that spreads into the daily work, instead of a way of knowing. All the unraveling of this thematic will conduct to the consideration that the films of John Cassavetes can reveal, in a masterful way, the importance of film while an experience in the life of the human being. Moreover, the discussion presented allows to suggest how cinema can emancipate man, so that their perceptions can be broadened in the face of new experiences
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-11-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-23T23:04:04Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-23T23:04:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Avedissian, Robert. O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Semiótica Psicanalítica - Clínica da Cultura) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29286
identifier_str_mv Avedissian, Robert. O colapso semiótico: experiência, contraste e concretude no cinema de John Cassavetes. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Semiótica Psicanalítica - Clínica da Cultura) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29286
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Semiótica Psicanalítica - Clínica da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29286/1/ROBERT%20AVEDISSIAN.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29286/2/ROBERT%20AVEDISSIAN.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29286/3/ROBERT%20AVEDISSIAN.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 62d8ac1ca9528f5d0b9d762bbb9aa9ef
3b17a389de05553711b8946d327af2ec
81dbaaff28f2fd02ea6837b3772c1486
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277890423947264