Ambiente de ensino e aprendizagem de computação aplicando a técnica OC2-RD2 com desafios CTF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Marcio Alexandre de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24361
Resumo: This study was conceived with the objective of investigating which uses the challenges of capturing the flag or CTF, from the English "Capture the Flag" in the teaching of computing. Initially the CTF was designed for competitions between cybersecurity specialists, but teachers identified pedagogical benefits that can be used for teaching computing. Despite the fact that CTF competitions require great efforts from people and computational resources that are not common to be available in computer courses, teachers started to look for alternatives to adapt CTF challenges to teaching and learning environments. Leaning on the OC2-RD2 teaching and learning technique, specific to computer teaching, this work proposes a computing class with exercises based on CTF challenges. The increase in cyber attacks, especially after organizations have granted remote access to their employees on behalf of COVID-19, has increased the need for this research. Research shows that most of these attacks are due to human failure in the construction of systems, mainly due to the low qualification of professional developers and network administrators in cyber security. The surveys also point out the lack of professionals specialized in cybersecurity to work together with other ICT professionals. The bibliographic review of this study points the way to the insertion of cyber security in the computing disciplines with promising results from the use of CTF in universities in raising the level of student engagement with a consequent decline in dropout and an increase in the use of students in evaluations
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Despite the fact that CTF competitions require great efforts from people and computational resources that are not common to be available in computer courses, teachers started to look for alternatives to adapt CTF challenges to teaching and learning environments. Leaning on the OC2-RD2 teaching and learning technique, specific to computer teaching, this work proposes a computing class with exercises based on CTF challenges. The increase in cyber attacks, especially after organizations have granted remote access to their employees on behalf of COVID-19, has increased the need for this research. Research shows that most of these attacks are due to human failure in the construction of systems, mainly due to the low qualification of professional developers and network administrators in cyber security. The surveys also point out the lack of professionals specialized in cybersecurity to work together with other ICT professionals. The bibliographic review of this study points the way to the insertion of cyber security in the computing disciplines with promising results from the use of CTF in universities in raising the level of student engagement with a consequent decline in dropout and an increase in the use of students in evaluationsEste estudo foi concebido com o objetivo de investigar quais os usos de desafios de captura a bandeira ou CTF, do inglês "Capture the Flag"no ensino de computação. Inicialmente o CTF foi concebido para competições entre especialistas de segurança cibernética mas professores identificaram benefícios pedagógicos que podem ser utilizados para o ensino de computação. Apesar das competições CTF exigirem grandes esforços de pessoas e recursos computacionais que não são comum estarem disponíveis em cursos de computação, professores passaram a buscar alternativas de adaptar os desafios CTF para ambientes de ensino e aprendizagem. Se apoiando na técnica de ensino e aprendizagem OC2-RD2, específica para ensino de computação, esse trabalho propõe uma aula de computação com exercícios baseados em desafios CTF. O aumento dos ataques cibernéticos, principalmente após as organizações concederem acesso remoto a seus colaboradores por conta da COVID-19, aumentou a necessidade dessa pesquisa. Pesquisas apontam que a maior parte desses ataques são decorrentes de falha humana na construção dos sistemas, decorrente principalmente da baixa qualificação dos profissionais desenvolvedores e administradores de rede em segurança cibernética. As pesquisas também apontam a carência de profissionais especializados em segurança cibernética para trabalhar em conjunto com os demais profissionais de TIC. A revisão bibliográfica deste estudo aponta como caminho a inserção de segurança cibernética nas disciplinas de computação com resultados promissores da utilização de CTF nas universidades na elevação do nível de engajamento dos estudantes com consequente declínio da evasão e aumento do aproveitamento dos alunos nas avaliaçõesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::ENGENHARIASEnsinoComputaçãoOC2-RD2TeachingComputingSecurityAmbiente de ensino e aprendizagem de computação aplicando a técnica OC2-RD2 com desafios CTFinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarcio Alexandre de Freitas.pdfapplication/pdf454836https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24361/1/Marcio%20Alexandre%20de%20Freitas.pdf2837d10eda54ebbddff44eef5d1cd7d2MD51TEXTMarcio Alexandre de Freitas.pdf.txtMarcio Alexandre de Freitas.pdf.txtExtracted texttext/plain122265https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24361/2/Marcio%20Alexandre%20de%20Freitas.pdf.txt1842b96fb9c9a8951a9d2687150c5935MD52THUMBNAILMarcio Alexandre de Freitas.pdf.jpgMarcio Alexandre de Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1309https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24361/3/Marcio%20Alexandre%20de%20Freitas.pdf.jpgfb43ab4494c88da34dc64eb0fedf2f83MD53handle/243612022-10-28 10:22:21.013oai:repositorio.pucsp.br:handle/24361Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-28T13:22:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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