A igreja, sinal e instrumento de salvação: aspectos teológicos para o ecumenismo e diálogo inter-religioso
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18376 |
Resumo: | The Church is a sign and instrument of salvation in the world, and as such it has to work towards the unity of humankind and for the good of all creation. The dialogue, ecumenical and interfaith, is a very important expression of God's Work. And in the context of the Salvific Economy dialogue is to work for dignity and human person promotion, promoting the way for eschatological Kingdom development. It intends to present God's creation as a symbol of His love for humanity. And that relationship ability given to person is also a demand that is willing to meet and dialogue with his resembling. In this context, though, we see the Church, sign and instrument of salvation, and we expect its renewal for approaching increasingly the divine plan to attract to himself all the humanity. It also intends to understand the Church's mission in the plural society resulting of the modernity and post modernity, where multiple cultural and religious offerings seem to relativize the value and action of the Church. Based on that proposing to men the Church as promoting of universal fraternity acting through ecumenical and interreligious dialogue testimony. And still relate religious pluralism with a possible ecumenical ecclesiology, as well as religiousness with theology, all this in view of what the Catholic Church in Latin America, particularly in Brazil, understands by ecumenism and interreligious dialogue. Finally, the Second Vatican Ecumenical Council emphasized the Church's functionality in favor of men, and also recognized that God loves all men without distinction, and wants everyone participate in the complete happiness of his Kingdom. Therefore the Church has a goal to proclaim the universality of salvation, and put it at disposal, it means, not restrict the salvation only those who believe in Christ and entered the Catholic Church |
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And that relationship ability given to person is also a demand that is willing to meet and dialogue with his resembling. In this context, though, we see the Church, sign and instrument of salvation, and we expect its renewal for approaching increasingly the divine plan to attract to himself all the humanity. It also intends to understand the Church's mission in the plural society resulting of the modernity and post modernity, where multiple cultural and religious offerings seem to relativize the value and action of the Church. Based on that proposing to men the Church as promoting of universal fraternity acting through ecumenical and interreligious dialogue testimony. And still relate religious pluralism with a possible ecumenical ecclesiology, as well as religiousness with theology, all this in view of what the Catholic Church in Latin America, particularly in Brazil, understands by ecumenism and interreligious dialogue. Finally, the Second Vatican Ecumenical Council emphasized the Church's functionality in favor of men, and also recognized that God loves all men without distinction, and wants everyone participate in the complete happiness of his Kingdom. Therefore the Church has a goal to proclaim the universality of salvation, and put it at disposal, it means, not restrict the salvation only those who believe in Christ and entered the Catholic ChurchA Igreja é sinal e instrumento de salvação no mundo, e como tal ela deve trabalhar em vista da unidade do gênero humano e para o bem de toda a criação. O diálogo, ecumênico e inter religoso, é expressão importantíssima da Obra de Deus. E no contexto da Economia Salvífica dialogar é trabalhar pela dignidade e promoção da pessoa humana, favorecendo os caminhos para desenvolvimento do Reino Escatológico. Almeja-se apresentar a criação de Deus como símbolo de seu amor pelos homens. E que a capacidade de relacionamento dada ao homem é também uma exigência para que se disponha ao encontro e ao diálogo com seu semelhante. Neste contexto, ainda, se vê a Igreja, sinal e instrumento de salvação, e se espera sua renovação para que se aproxime cada vez mais do projeto divino de atrair a si todos os homens. Também se pretende compreender a missão da Igreja na sociedade plural resultante da modernidade e pósmodernidade, onde as múltiplas ofertas culturais e religiosas parecem relativizar o valor e ação da Igreja. Com base nisso propor aos homens a Igreja como promotora da fraternidade universal agindo através do testemunho do ecumenismo e do diálogo interreligioso. E ainda relacionar o pluralismo religioso com uma possível eclesiologia ecumênica, bem como a religiosidade com a teologia, tudo isto tendo em vista o que a Igreja Católica da América Latina, de forma particular o Brasil, compreende por Ecumenismo e diálogo inter-religioso. Enfim, o Concílio Ecumênico Vaticano II realçou a funcionalidade da Igreja em favor dos homens, e também reconheceu que Deus ama a todos os homens indistintamente, e deseja que todos participem da felicidade completa de seu Reino. Sendo assim a Igreja tem como meta proclamar a universalidade da salvação, e pô-la à disposição, ou seja, não restringir a salvação apenas aqueles que creem em cristo e entraram na Igreja Católicaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35172/Anderson%20Fernandes%20Tostes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em TeologiaPUC-SPBRTeologiaEclesiologiaEcumenismoDiálogo inter-religiosoEcclesiologyEcumenismInterreligious dialogueCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAA igreja, sinal e instrumento de salvação: aspectos teológicos para o ecumenismo e diálogo inter-religiosoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAnderson Fernandes Tostes.pdf.txtAnderson Fernandes Tostes.pdf.txtExtracted texttext/plain424230https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18376/3/Anderson%20Fernandes%20Tostes.pdf.txt725a471ccc13ccbb07d5fe3cc82f3101MD53ORIGINALAnderson Fernandes Tostes.pdfapplication/pdf792102https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18376/1/Anderson%20Fernandes%20Tostes.pdf3f5ce5c8e14875f00de933fcdaa40f56MD51THUMBNAILAnderson Fernandes Tostes.pdf.jpgAnderson Fernandes Tostes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18376/2/Anderson%20Fernandes%20Tostes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/183762022-04-28 13:45:58.559oai:repositorio.pucsp.br:handle/18376Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T16:45:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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