O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26769 |
Resumo: | This study aims to investigate how technologies are being used for teaching in the History discipline and what are the contributions of these technological resources to the construction of knowledge in the classroom. To achieve these goals, the study uses a mapping of stricto senso academic research that addresses the theme of teaching history with the use of technologies. We sought these studies in the CAPES platform, with timeframe from 2009 to 2018 to obtain the research, which we take as our object of analysis. From the mapped researches, we selected 10, which fit our objectives and analyzed them based on the methodological support of metasynthesis, which suggests six steps for the analysis of the studies. By adopting this methodology, we identified four categories that present how technological resources are being used, digital games, hybrid education, educational software, and multimodal learning resources. As for the contributions of these technological resources in the production of knowledge, the results of the analyzed studies point to the use of these resources, such as digital games and hybrid education, as successful means, since they directed students to analyzes of historical sources. that allow a vision of their realities, making them the main characters of their own learning, making evident the contributions of technologies to the teaching of History |
id |
PUC_SP-1_99297f0032f9b3f213541f62ccb33812 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26769 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Carvalho, Yone deAraújo, Francisco Uilton Alves2022-08-16T15:37:35Z2022-08-16T15:37:35Z2019-08-30https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26769This study aims to investigate how technologies are being used for teaching in the History discipline and what are the contributions of these technological resources to the construction of knowledge in the classroom. To achieve these goals, the study uses a mapping of stricto senso academic research that addresses the theme of teaching history with the use of technologies. We sought these studies in the CAPES platform, with timeframe from 2009 to 2018 to obtain the research, which we take as our object of analysis. From the mapped researches, we selected 10, which fit our objectives and analyzed them based on the methodological support of metasynthesis, which suggests six steps for the analysis of the studies. By adopting this methodology, we identified four categories that present how technological resources are being used, digital games, hybrid education, educational software, and multimodal learning resources. As for the contributions of these technological resources in the production of knowledge, the results of the analyzed studies point to the use of these resources, such as digital games and hybrid education, as successful means, since they directed students to analyzes of historical sources. that allow a vision of their realities, making them the main characters of their own learning, making evident the contributions of technologies to the teaching of HistoryEste estudo tem como objetivo investigar como as tecnologias estão sendo utilizadas para o ensino na disciplina de História e quais as contribuições desses recursos tecnológicos para a construção do conhecimento em sala de aula. Para atingir esses objetivos, o estudo recorre a um mapeamento de pesquisas acadêmicas stricto senso, que abordam a temática do ensino de história com a utilização das tecnologias. Buscou-se esses estudos na plataforma CAPES, com espaço temporal entre 2009 a 2018 para obter as pesquisas, as quais tomamos como nosso objeto de análise. Das pesquisas mapeadas, selecionamos 10, que se enquadraram nos nossos objetivos e as analisamos a partir do aporte metodológico da metassíntese, que sugere seis etapas para a análise dos estudos. Ao adotarmos essa metodologia, identificamos quatro categorias que apresentam como os recursos tecnológicos estão sendo utilizados, os jogos digitais, o ensino híbrido, softwares educacionais e recursos didáticos multimodais. Quanto às contribuições desses recursos tecnológicos na produção de conhecimento, os resultados dos trabalhos analisados apontam para a utilização desses recursos, como os jogos digitais e o ensino híbrido, por exemplo, como meios que obtêm êxito, pois direcionaram os alunos a análises de fontes históricas que permitem uma visão das suas realidades, tornando-os personagens principais de sua própria aprendizagem, tornando evidente as contribuições das tecnologias para o ensino de HistóriaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em História, Sociedade e CulturaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEnsino de históriaRecursos tecnológicosMetassínteseTecnologias para o ensino de históriaProdução de conhecimentoHistory teachingTechnological resourcesMetasynthesisTechnologies for the teaching of historyKnowledge productionO ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFrancisco Uilton Alves Araújo.pdfapplication/pdf312777https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/1/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf4bf8ad1c30f4f2b3f73b230a5aeb14f1MD51TEXTFrancisco Uilton Alves Araújo.pdf.txtFrancisco Uilton Alves Araújo.pdf.txtExtracted texttext/plain73436https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/2/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf.txtd749e7c3e30785c203e01b16d5f4de8aMD52THUMBNAILFrancisco Uilton Alves Araújo.pdf.jpgFrancisco Uilton Alves Araújo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1211https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/3/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf.jpg9006901af5c9ea55cc4ed7d411e8996aMD53handle/267692022-08-19 13:59:29.2oai:repositorio.pucsp.br:handle/26769Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018 |
title |
O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018 |
spellingShingle |
O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018 Araújo, Francisco Uilton Alves CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Ensino de história Recursos tecnológicos Metassíntese Tecnologias para o ensino de história Produção de conhecimento History teaching Technological resources Metasynthesis Technologies for the teaching of history Knowledge production |
title_short |
O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018 |
title_full |
O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018 |
title_fullStr |
O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018 |
title_full_unstemmed |
O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018 |
title_sort |
O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018 |
author |
Araújo, Francisco Uilton Alves |
author_facet |
Araújo, Francisco Uilton Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carvalho, Yone de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Francisco Uilton Alves |
contributor_str_mv |
Carvalho, Yone de |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Ensino de história Recursos tecnológicos Metassíntese Tecnologias para o ensino de história Produção de conhecimento History teaching Technological resources Metasynthesis Technologies for the teaching of history Knowledge production |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de história Recursos tecnológicos Metassíntese Tecnologias para o ensino de história Produção de conhecimento |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History teaching Technological resources Metasynthesis Technologies for the teaching of history Knowledge production |
description |
This study aims to investigate how technologies are being used for teaching in the History discipline and what are the contributions of these technological resources to the construction of knowledge in the classroom. To achieve these goals, the study uses a mapping of stricto senso academic research that addresses the theme of teaching history with the use of technologies. We sought these studies in the CAPES platform, with timeframe from 2009 to 2018 to obtain the research, which we take as our object of analysis. From the mapped researches, we selected 10, which fit our objectives and analyzed them based on the methodological support of metasynthesis, which suggests six steps for the analysis of the studies. By adopting this methodology, we identified four categories that present how technological resources are being used, digital games, hybrid education, educational software, and multimodal learning resources. As for the contributions of these technological resources in the production of knowledge, the results of the analyzed studies point to the use of these resources, such as digital games and hybrid education, as successful means, since they directed students to analyzes of historical sources. that allow a vision of their realities, making them the main characters of their own learning, making evident the contributions of technologies to the teaching of History |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-08-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-16T15:37:35Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-16T15:37:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26769 |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26769 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em História, Sociedade e Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/1/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/2/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/3/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4bf8ad1c30f4f2b3f73b230a5aeb14f1 d749e7c3e30785c203e01b16d5f4de8a 9006901af5c9ea55cc4ed7d411e8996a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277970415616000 |