O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Francisco Uilton Alves
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26769
Resumo: This study aims to investigate how technologies are being used for teaching in the History discipline and what are the contributions of these technological resources to the construction of knowledge in the classroom. To achieve these goals, the study uses a mapping of stricto senso academic research that addresses the theme of teaching history with the use of technologies. We sought these studies in the CAPES platform, with timeframe from 2009 to 2018 to obtain the research, which we take as our object of analysis. From the mapped researches, we selected 10, which fit our objectives and analyzed them based on the methodological support of metasynthesis, which suggests six steps for the analysis of the studies. By adopting this methodology, we identified four categories that present how technological resources are being used, digital games, hybrid education, educational software, and multimodal learning resources. As for the contributions of these technological resources in the production of knowledge, the results of the analyzed studies point to the use of these resources, such as digital games and hybrid education, as successful means, since they directed students to analyzes of historical sources. that allow a vision of their realities, making them the main characters of their own learning, making evident the contributions of technologies to the teaching of History
id PUC_SP-1_99297f0032f9b3f213541f62ccb33812
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26769
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Carvalho, Yone deAraújo, Francisco Uilton Alves2022-08-16T15:37:35Z2022-08-16T15:37:35Z2019-08-30https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26769This study aims to investigate how technologies are being used for teaching in the History discipline and what are the contributions of these technological resources to the construction of knowledge in the classroom. To achieve these goals, the study uses a mapping of stricto senso academic research that addresses the theme of teaching history with the use of technologies. We sought these studies in the CAPES platform, with timeframe from 2009 to 2018 to obtain the research, which we take as our object of analysis. From the mapped researches, we selected 10, which fit our objectives and analyzed them based on the methodological support of metasynthesis, which suggests six steps for the analysis of the studies. By adopting this methodology, we identified four categories that present how technological resources are being used, digital games, hybrid education, educational software, and multimodal learning resources. As for the contributions of these technological resources in the production of knowledge, the results of the analyzed studies point to the use of these resources, such as digital games and hybrid education, as successful means, since they directed students to analyzes of historical sources. that allow a vision of their realities, making them the main characters of their own learning, making evident the contributions of technologies to the teaching of HistoryEste estudo tem como objetivo investigar como as tecnologias estão sendo utilizadas para o ensino na disciplina de História e quais as contribuições desses recursos tecnológicos para a construção do conhecimento em sala de aula. Para atingir esses objetivos, o estudo recorre a um mapeamento de pesquisas acadêmicas stricto senso, que abordam a temática do ensino de história com a utilização das tecnologias. Buscou-se esses estudos na plataforma CAPES, com espaço temporal entre 2009 a 2018 para obter as pesquisas, as quais tomamos como nosso objeto de análise. Das pesquisas mapeadas, selecionamos 10, que se enquadraram nos nossos objetivos e as analisamos a partir do aporte metodológico da metassíntese, que sugere seis etapas para a análise dos estudos. Ao adotarmos essa metodologia, identificamos quatro categorias que apresentam como os recursos tecnológicos estão sendo utilizados, os jogos digitais, o ensino híbrido, softwares educacionais e recursos didáticos multimodais. Quanto às contribuições desses recursos tecnológicos na produção de conhecimento, os resultados dos trabalhos analisados apontam para a utilização desses recursos, como os jogos digitais e o ensino híbrido, por exemplo, como meios que obtêm êxito, pois direcionaram os alunos a análises de fontes históricas que permitem uma visão das suas realidades, tornando-os personagens principais de sua própria aprendizagem, tornando evidente as contribuições das tecnologias para o ensino de HistóriaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em História, Sociedade e CulturaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEnsino de históriaRecursos tecnológicosMetassínteseTecnologias para o ensino de históriaProdução de conhecimentoHistory teachingTechnological resourcesMetasynthesisTechnologies for the teaching of historyKnowledge productionO ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFrancisco Uilton Alves Araújo.pdfapplication/pdf312777https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/1/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf4bf8ad1c30f4f2b3f73b230a5aeb14f1MD51TEXTFrancisco Uilton Alves Araújo.pdf.txtFrancisco Uilton Alves Araújo.pdf.txtExtracted texttext/plain73436https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/2/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf.txtd749e7c3e30785c203e01b16d5f4de8aMD52THUMBNAILFrancisco Uilton Alves Araújo.pdf.jpgFrancisco Uilton Alves Araújo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1211https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/3/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf.jpg9006901af5c9ea55cc4ed7d411e8996aMD53handle/267692022-08-19 13:59:29.2oai:repositorio.pucsp.br:handle/26769Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018
title O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018
spellingShingle O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018
Araújo, Francisco Uilton Alves
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Ensino de história
Recursos tecnológicos
Metassíntese
Tecnologias para o ensino de história
Produção de conhecimento
History teaching
Technological resources
Metasynthesis
Technologies for the teaching of history
Knowledge production
title_short O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018
title_full O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018
title_fullStr O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018
title_full_unstemmed O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018
title_sort O ensino de história e o uso das tecnologias: uma metassíntese de estudos realizados entre 2009 a 2018
author Araújo, Francisco Uilton Alves
author_facet Araújo, Francisco Uilton Alves
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carvalho, Yone de
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Francisco Uilton Alves
contributor_str_mv Carvalho, Yone de
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Ensino de história
Recursos tecnológicos
Metassíntese
Tecnologias para o ensino de história
Produção de conhecimento
History teaching
Technological resources
Metasynthesis
Technologies for the teaching of history
Knowledge production
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de história
Recursos tecnológicos
Metassíntese
Tecnologias para o ensino de história
Produção de conhecimento
dc.subject.eng.fl_str_mv History teaching
Technological resources
Metasynthesis
Technologies for the teaching of history
Knowledge production
description This study aims to investigate how technologies are being used for teaching in the History discipline and what are the contributions of these technological resources to the construction of knowledge in the classroom. To achieve these goals, the study uses a mapping of stricto senso academic research that addresses the theme of teaching history with the use of technologies. We sought these studies in the CAPES platform, with timeframe from 2009 to 2018 to obtain the research, which we take as our object of analysis. From the mapped researches, we selected 10, which fit our objectives and analyzed them based on the methodological support of metasynthesis, which suggests six steps for the analysis of the studies. By adopting this methodology, we identified four categories that present how technological resources are being used, digital games, hybrid education, educational software, and multimodal learning resources. As for the contributions of these technological resources in the production of knowledge, the results of the analyzed studies point to the use of these resources, such as digital games and hybrid education, as successful means, since they directed students to analyzes of historical sources. that allow a vision of their realities, making them the main characters of their own learning, making evident the contributions of technologies to the teaching of History
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-08-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-08-16T15:37:35Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-08-16T15:37:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26769
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26769
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em História, Sociedade e Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/1/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/2/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26769/3/Francisco%20Uilton%20Alves%20Ara%c3%bajo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4bf8ad1c30f4f2b3f73b230a5aeb14f1
d749e7c3e30785c203e01b16d5f4de8a
9006901af5c9ea55cc4ed7d411e8996a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277970415616000