O ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Maurício Viana de
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13733
Resumo: This study aimed to describe and interpret the teaching-learning process of textual production, as a phenomenon of human experience, in a distance course designed to undergraduate students, from a complex and transdisciplinary perspective. The students and teacher s experiences were researched on when the teaching-learning space was shared by them in the virtual Moodle environment, seeking to gather subsidies to develop future online writing courses and/or online teacher education programs. The research is theoretically founded on complexity theory (MORIN, 2003, 2008, 2013), with relevance in its recursive, dialogic and hologramatic principles; and on transdisciplinarity (NICOLESCU, 2001,2008), by focusing on levels of reality and the included third logic. This study was methodologically grounded on the hermeneutic-phenomenological approach (FREIRE, 2007, 2010, 2012; van MANEN 1990), a methodology that aims at describing and interpreting human experience phenomena to search for their essences. To identify the hermeneutic-phenomenological themes, the interpretation procedures were undertaken through textualization, thematization (which was operationalized by means of refinement and remeaning), and validating cicle. In this research, the phenomenon interpretation revealed six hermeneutic-phenomenological themes: concern, flaming, time, fear, difficulty and recognition
id PUC_SP-1_9cd9c496de0cbb45bb6acddf957c7c1e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/13733
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Freire, Maximina Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778737J1Araújo, Maurício Viana de2016-04-28T18:23:03Z2015-05-182015-04-10Araújo, Maurício Viana de. The teaching-learning process of textual production in a distance course undertaken from a complex and transdisciplinary perspective. 2015. 248 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13733This study aimed to describe and interpret the teaching-learning process of textual production, as a phenomenon of human experience, in a distance course designed to undergraduate students, from a complex and transdisciplinary perspective. The students and teacher s experiences were researched on when the teaching-learning space was shared by them in the virtual Moodle environment, seeking to gather subsidies to develop future online writing courses and/or online teacher education programs. The research is theoretically founded on complexity theory (MORIN, 2003, 2008, 2013), with relevance in its recursive, dialogic and hologramatic principles; and on transdisciplinarity (NICOLESCU, 2001,2008), by focusing on levels of reality and the included third logic. This study was methodologically grounded on the hermeneutic-phenomenological approach (FREIRE, 2007, 2010, 2012; van MANEN 1990), a methodology that aims at describing and interpreting human experience phenomena to search for their essences. To identify the hermeneutic-phenomenological themes, the interpretation procedures were undertaken through textualization, thematization (which was operationalized by means of refinement and remeaning), and validating cicle. In this research, the phenomenon interpretation revealed six hermeneutic-phenomenological themes: concern, flaming, time, fear, difficulty and recognitionO objetivo deste trabalho foi descrever e interpretar o ensino-aprendizagem da produção textual, como fenômeno da experiência humana, num curso de língua materna a distância para graduandos, em uma perspectiva complexa e transdisciplinar. Foram investigadas as vivências e experiências dos alunos e do professor, ao compartilharmos um espaço de ensinoaprendizagem textual no ambiente virtual Moodle, buscando obter subsídios para a elaboração de futuros programas de cursos de produção textual a distância e para a formação de professores para essa modalidade de ensino-aprendizagem. O trabalho foi fundamentado teoricamente na complexidade (MORIN, 2003, 2008, 2013), tendo como referência os seus princípios recursivo, dialógico e hologramático, e na transdisciplinaridade (NICOLESCU, 2001,2008), tendo em vista os níveis de realidade e a lógica do terceiro incluído. A metodologia de pesquisa adotada foi a abordagem hermenêutico-fenomenológica (FREIRE, 2007, 2010, 2012; van MANEN 1990), uma metodologia qualitativa de pesquisa, cujo objetivo é descrever e interpretar fenômenos da experiência humana, em busca de suas essências. Os procedimentos interpretativos, com vistas à identificação dos temas hermenêutico-fenomenológicos, são realizados por meio da textualização das experiências, de sua tematização (operacionalizada pelos movimentos de refinamento e ressignificação) e do ciclo de validação. Nesta pesquisa, a interpretação do fenômeno revelou seis temas hermenêutico-fenomenológicos - preocupação, flaming, tempo, medo, dificuldade e reconhecimento como constituintes do fenômeno em estudoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30463/Mauricio%20Viana%20de%20Araujo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaProdução textualComplexidadeTransdisciplinaridadeAbordagem hermenêutico-fenomenológicaEADCurso de extensãoTextual productionComplexityTransdisciplinarityHermeneuticphenomenological approachDistance educationExtension courseCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAO ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinarThe teaching-learning process of textual production in a distance course undertaken from a complex and transdisciplinary perspectiveinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMauricio Viana de Araujo.pdf.txtMauricio Viana de Araujo.pdf.txtExtracted texttext/plain580422https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13733/3/Mauricio%20Viana%20de%20Araujo.pdf.txt61f6753d6cd65ac64da3f87bd7aded5cMD53ORIGINALMauricio Viana de Araujo.pdfapplication/pdf14225735https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13733/1/Mauricio%20Viana%20de%20Araujo.pdf8bfbcc51144d94d2273c014cde3eecaeMD51THUMBNAILMauricio Viana de Araujo.pdf.jpgMauricio Viana de Araujo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3508https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13733/2/Mauricio%20Viana%20de%20Araujo.pdf.jpgc650b43e240da481fe4871cbe4c67ae1MD52handle/137332022-04-28 11:12:27.902oai:repositorio.pucsp.br:handle/13733Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T14:12:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinar
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The teaching-learning process of textual production in a distance course undertaken from a complex and transdisciplinary perspective
title O ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinar
spellingShingle O ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinar
Araújo, Maurício Viana de
Produção textual
Complexidade
Transdisciplinaridade
Abordagem hermenêutico-fenomenológica
EAD
Curso de extensão
Textual production
Complexity
Transdisciplinarity
Hermeneuticphenomenological approach
Distance education
Extension course
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
title_short O ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinar
title_full O ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinar
title_fullStr O ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinar
title_full_unstemmed O ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinar
title_sort O ensino-aprendizagem de produção textual no ensino a distância em uma perspectiva complexa e transdisciplinar
author Araújo, Maurício Viana de
author_facet Araújo, Maurício Viana de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Freire, Maximina Maria
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778737J1
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Maurício Viana de
contributor_str_mv Freire, Maximina Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Produção textual
Complexidade
Transdisciplinaridade
Abordagem hermenêutico-fenomenológica
EAD
Curso de extensão
topic Produção textual
Complexidade
Transdisciplinaridade
Abordagem hermenêutico-fenomenológica
EAD
Curso de extensão
Textual production
Complexity
Transdisciplinarity
Hermeneuticphenomenological approach
Distance education
Extension course
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
dc.subject.eng.fl_str_mv Textual production
Complexity
Transdisciplinarity
Hermeneuticphenomenological approach
Distance education
Extension course
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
description This study aimed to describe and interpret the teaching-learning process of textual production, as a phenomenon of human experience, in a distance course designed to undergraduate students, from a complex and transdisciplinary perspective. The students and teacher s experiences were researched on when the teaching-learning space was shared by them in the virtual Moodle environment, seeking to gather subsidies to develop future online writing courses and/or online teacher education programs. The research is theoretically founded on complexity theory (MORIN, 2003, 2008, 2013), with relevance in its recursive, dialogic and hologramatic principles; and on transdisciplinarity (NICOLESCU, 2001,2008), by focusing on levels of reality and the included third logic. This study was methodologically grounded on the hermeneutic-phenomenological approach (FREIRE, 2007, 2010, 2012; van MANEN 1990), a methodology that aims at describing and interpreting human experience phenomena to search for their essences. To identify the hermeneutic-phenomenological themes, the interpretation procedures were undertaken through textualization, thematization (which was operationalized by means of refinement and remeaning), and validating cicle. In this research, the phenomenon interpretation revealed six hermeneutic-phenomenological themes: concern, flaming, time, fear, difficulty and recognition
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-05-18
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-04-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T18:23:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Araújo, Maurício Viana de. The teaching-learning process of textual production in a distance course undertaken from a complex and transdisciplinary perspective. 2015. 248 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13733
identifier_str_mv Araújo, Maurício Viana de. The teaching-learning process of textual production in a distance course undertaken from a complex and transdisciplinary perspective. 2015. 248 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13733
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Lingüística
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13733/3/Mauricio%20Viana%20de%20Araujo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13733/1/Mauricio%20Viana%20de%20Araujo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13733/2/Mauricio%20Viana%20de%20Araujo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 61f6753d6cd65ac64da3f87bd7aded5c
8bfbcc51144d94d2273c014cde3eecae
c650b43e240da481fe4871cbe4c67ae1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277915706163200