Primeiros passos: uma escola de educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18650 |
Resumo: | The objective of this work is to elaborate a proposal of School of Infantile Education. For this, we study history and the specific legislation for Infantile Education, the pedagogical proposals and some theoreticians who had developed their studies about the development of the child. Beyond emphasizing the importance of playing and the dichotomy to take care of X to educate. The ideas of Piaget, Vygotsky Montessori, among others had been presented, beyond the Laws of Lines of direction and National Curricular Bases and the References of Infantile Education. In this way, the inquiry had a documentary research, that it involved all the legislation and the theories, and a research, that were carried through by means of the visit to the schools, having included interviews with coordinators and directors, visits the agencies in charge it process of installation of schools, study of the legislation it specifies of schools of Infantile Education and mapping of the block chosen for installation of the school. From the analysis of the raised data and the done research they had been elaborated the Social Contract, the Proposal Pedagogical and the Pertaining to school Regiment of the School of Infantile Education Primeiros Passos |
id |
PUC_SP-1_9d23dd40d532f46f5180b62f8f75f6b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/18650 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Albuquerque, Helena Machado de PaulaCappellanes, CarineMelo, Luciana Correia de2016-07-28T20:39:24Z2016-04-29T14:50:14Z2008-11-18Cappellanes, Carine; Melo, Luciana Correia de. Primeiros passos: uma escola de educação infantil. 2008. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18650The objective of this work is to elaborate a proposal of School of Infantile Education. For this, we study history and the specific legislation for Infantile Education, the pedagogical proposals and some theoreticians who had developed their studies about the development of the child. Beyond emphasizing the importance of playing and the dichotomy to take care of X to educate. The ideas of Piaget, Vygotsky Montessori, among others had been presented, beyond the Laws of Lines of direction and National Curricular Bases and the References of Infantile Education. In this way, the inquiry had a documentary research, that it involved all the legislation and the theories, and a research, that were carried through by means of the visit to the schools, having included interviews with coordinators and directors, visits the agencies in charge it process of installation of schools, study of the legislation it specifies of schools of Infantile Education and mapping of the block chosen for installation of the school. From the analysis of the raised data and the done research they had been elaborated the Social Contract, the Proposal Pedagogical and the Pertaining to school Regiment of the School of Infantile Education Primeiros PassosO objetivo deste trabalho é elaborar uma proposta de Escola de Educação Infantil. Para isso, estudamos a história e a legislação específica para Educação Infantil, as propostas pedagógicas e alguns teóricos que desenvolveram seus estudos focados no desenvolvimento da criança. Além de enfatizarmos a importância do brincar e da dicotomia cuidar X educar. Foram apresentadas as idéias de Piaget, Vygotsky, Montessori, entre outros, além das Leis de Diretrizes e Bases e os Referenciais Curriculares Nacionais para Educação Infantil. Deste modo, a investigação teve uma pesquisa documental, que envolveu toda a legislação e as teorias, e uma pesquisa de campo, que foi realizada mediante a visita à escolas, incluindo entrevistas com coordenadores e diretores, visita a órgãos encarregados do processo de instalação de escolas, estudo da legislação especifica de escolas de Educação Infantil e mapeamento do bairro escolhido para instalação da escola. A partir da análise dos dados levantados e das pesquisas feitas foram elaborados o Contrato Social, a Proposta Pedagógica e o Regimento Escolar da Escola de Educação Infantil Primeiros Passosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35888/Carine%20Cappellanes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação infantilCriançaCuidarEducarBrincarInfantile educationChildTo take careTo educateTo playPrimeiros passos: uma escola de educação infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCarine Cappellanes.pdf.txtCarine Cappellanes.pdf.txtExtracted texttext/plain158639https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/3/Carine%20Cappellanes.pdf.txtad63f6dde612e2c8daf447ca101a44ebMD53THUMBNAILCarine Cappellanes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/1/Carine%20Cappellanes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD51ORIGINALCarine Cappellanes.pdfapplication/pdf613931https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/2/Carine%20Cappellanes.pdf9c1326f6f65475a0fc960ca13aa65ea3MD52handle/186502022-12-21 17:01:24.746oai:repositorio.pucsp.br:handle/18650Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-21T20:01:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Primeiros passos: uma escola de educação infantil |
title |
Primeiros passos: uma escola de educação infantil |
spellingShingle |
Primeiros passos: uma escola de educação infantil Cappellanes, Carine CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação infantil Criança Cuidar Educar Brincar Infantile education Child To take care To educate To play |
title_short |
Primeiros passos: uma escola de educação infantil |
title_full |
Primeiros passos: uma escola de educação infantil |
title_fullStr |
Primeiros passos: uma escola de educação infantil |
title_full_unstemmed |
Primeiros passos: uma escola de educação infantil |
title_sort |
Primeiros passos: uma escola de educação infantil |
author |
Cappellanes, Carine |
author_facet |
Cappellanes, Carine Melo, Luciana Correia de |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Luciana Correia de |
author2_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cappellanes, Carine Melo, Luciana Correia de |
contributor_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação infantil Criança Cuidar Educar Brincar Infantile education Child To take care To educate To play |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação infantil Criança Cuidar Educar Brincar |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Infantile education Child To take care To educate To play |
description |
The objective of this work is to elaborate a proposal of School of Infantile Education. For this, we study history and the specific legislation for Infantile Education, the pedagogical proposals and some theoreticians who had developed their studies about the development of the child. Beyond emphasizing the importance of playing and the dichotomy to take care of X to educate. The ideas of Piaget, Vygotsky Montessori, among others had been presented, beyond the Laws of Lines of direction and National Curricular Bases and the References of Infantile Education. In this way, the inquiry had a documentary research, that it involved all the legislation and the theories, and a research, that were carried through by means of the visit to the schools, having included interviews with coordinators and directors, visits the agencies in charge it process of installation of schools, study of the legislation it specifies of schools of Infantile Education and mapping of the block chosen for installation of the school. From the analysis of the raised data and the done research they had been elaborated the Social Contract, the Proposal Pedagogical and the Pertaining to school Regiment of the School of Infantile Education Primeiros Passos |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-11-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-07-28T20:39:24Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-04-29T14:50:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Cappellanes, Carine; Melo, Luciana Correia de. Primeiros passos: uma escola de educação infantil. 2008. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18650 |
identifier_str_mv |
Cappellanes, Carine; Melo, Luciana Correia de. Primeiros passos: uma escola de educação infantil. 2008. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18650 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/3/Carine%20Cappellanes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/1/Carine%20Cappellanes.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/2/Carine%20Cappellanes.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ad63f6dde612e2c8daf447ca101a44eb cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 9c1326f6f65475a0fc960ca13aa65ea3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277977134891008 |