Primeiros passos: uma escola de educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cappellanes, Carine
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Melo, Luciana Correia de
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18650
Resumo: The objective of this work is to elaborate a proposal of School of Infantile Education. For this, we study history and the specific legislation for Infantile Education, the pedagogical proposals and some theoreticians who had developed their studies about the development of the child. Beyond emphasizing the importance of playing and the dichotomy to take care of X to educate. The ideas of Piaget, Vygotsky Montessori, among others had been presented, beyond the Laws of Lines of direction and National Curricular Bases and the References of Infantile Education. In this way, the inquiry had a documentary research, that it involved all the legislation and the theories, and a research, that were carried through by means of the visit to the schools, having included interviews with coordinators and directors, visits the agencies in charge it process of installation of schools, study of the legislation it specifies of schools of Infantile Education and mapping of the block chosen for installation of the school. From the analysis of the raised data and the done research they had been elaborated the Social Contract, the Proposal Pedagogical and the Pertaining to school Regiment of the School of Infantile Education Primeiros Passos
id PUC_SP-1_9d23dd40d532f46f5180b62f8f75f6b5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18650
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Albuquerque, Helena Machado de PaulaCappellanes, CarineMelo, Luciana Correia de2016-07-28T20:39:24Z2016-04-29T14:50:14Z2008-11-18Cappellanes, Carine; Melo, Luciana Correia de. Primeiros passos: uma escola de educação infantil. 2008. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18650The objective of this work is to elaborate a proposal of School of Infantile Education. For this, we study history and the specific legislation for Infantile Education, the pedagogical proposals and some theoreticians who had developed their studies about the development of the child. Beyond emphasizing the importance of playing and the dichotomy to take care of X to educate. The ideas of Piaget, Vygotsky Montessori, among others had been presented, beyond the Laws of Lines of direction and National Curricular Bases and the References of Infantile Education. In this way, the inquiry had a documentary research, that it involved all the legislation and the theories, and a research, that were carried through by means of the visit to the schools, having included interviews with coordinators and directors, visits the agencies in charge it process of installation of schools, study of the legislation it specifies of schools of Infantile Education and mapping of the block chosen for installation of the school. From the analysis of the raised data and the done research they had been elaborated the Social Contract, the Proposal Pedagogical and the Pertaining to school Regiment of the School of Infantile Education Primeiros PassosO objetivo deste trabalho é elaborar uma proposta de Escola de Educação Infantil. Para isso, estudamos a história e a legislação específica para Educação Infantil, as propostas pedagógicas e alguns teóricos que desenvolveram seus estudos focados no desenvolvimento da criança. Além de enfatizarmos a importância do brincar e da dicotomia cuidar X educar. Foram apresentadas as idéias de Piaget, Vygotsky, Montessori, entre outros, além das Leis de Diretrizes e Bases e os Referenciais Curriculares Nacionais para Educação Infantil. Deste modo, a investigação teve uma pesquisa documental, que envolveu toda a legislação e as teorias, e uma pesquisa de campo, que foi realizada mediante a visita à escolas, incluindo entrevistas com coordenadores e diretores, visita a órgãos encarregados do processo de instalação de escolas, estudo da legislação especifica de escolas de Educação Infantil e mapeamento do bairro escolhido para instalação da escola. A partir da análise dos dados levantados e das pesquisas feitas foram elaborados o Contrato Social, a Proposta Pedagógica e o Regimento Escolar da Escola de Educação Infantil Primeiros Passosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35888/Carine%20Cappellanes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação infantilCriançaCuidarEducarBrincarInfantile educationChildTo take careTo educateTo playPrimeiros passos: uma escola de educação infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCarine Cappellanes.pdf.txtCarine Cappellanes.pdf.txtExtracted texttext/plain158639https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/3/Carine%20Cappellanes.pdf.txtad63f6dde612e2c8daf447ca101a44ebMD53THUMBNAILCarine Cappellanes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/1/Carine%20Cappellanes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD51ORIGINALCarine Cappellanes.pdfapplication/pdf613931https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/2/Carine%20Cappellanes.pdf9c1326f6f65475a0fc960ca13aa65ea3MD52handle/186502022-12-21 17:01:24.746oai:repositorio.pucsp.br:handle/18650Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-21T20:01:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Primeiros passos: uma escola de educação infantil
title Primeiros passos: uma escola de educação infantil
spellingShingle Primeiros passos: uma escola de educação infantil
Cappellanes, Carine
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação infantil
Criança
Cuidar
Educar
Brincar
Infantile education
Child
To take care
To educate
To play
title_short Primeiros passos: uma escola de educação infantil
title_full Primeiros passos: uma escola de educação infantil
title_fullStr Primeiros passos: uma escola de educação infantil
title_full_unstemmed Primeiros passos: uma escola de educação infantil
title_sort Primeiros passos: uma escola de educação infantil
author Cappellanes, Carine
author_facet Cappellanes, Carine
Melo, Luciana Correia de
author_role author
author2 Melo, Luciana Correia de
author2_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.contributor.author.fl_str_mv Cappellanes, Carine
Melo, Luciana Correia de
contributor_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação infantil
Criança
Cuidar
Educar
Brincar
Infantile education
Child
To take care
To educate
To play
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Criança
Cuidar
Educar
Brincar
dc.subject.eng.fl_str_mv Infantile education
Child
To take care
To educate
To play
description The objective of this work is to elaborate a proposal of School of Infantile Education. For this, we study history and the specific legislation for Infantile Education, the pedagogical proposals and some theoreticians who had developed their studies about the development of the child. Beyond emphasizing the importance of playing and the dichotomy to take care of X to educate. The ideas of Piaget, Vygotsky Montessori, among others had been presented, beyond the Laws of Lines of direction and National Curricular Bases and the References of Infantile Education. In this way, the inquiry had a documentary research, that it involved all the legislation and the theories, and a research, that were carried through by means of the visit to the schools, having included interviews with coordinators and directors, visits the agencies in charge it process of installation of schools, study of the legislation it specifies of schools of Infantile Education and mapping of the block chosen for installation of the school. From the analysis of the raised data and the done research they had been elaborated the Social Contract, the Proposal Pedagogical and the Pertaining to school Regiment of the School of Infantile Education Primeiros Passos
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-28T20:39:24Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-04-29T14:50:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Cappellanes, Carine; Melo, Luciana Correia de. Primeiros passos: uma escola de educação infantil. 2008. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18650
identifier_str_mv Cappellanes, Carine; Melo, Luciana Correia de. Primeiros passos: uma escola de educação infantil. 2008. 101 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18650
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/3/Carine%20Cappellanes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/1/Carine%20Cappellanes.pdf.jpg
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18650/2/Carine%20Cappellanes.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv ad63f6dde612e2c8daf447ca101a44eb
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
9c1326f6f65475a0fc960ca13aa65ea3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277977134891008