Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alcanfor, Lucilene Rezende
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10785
Resumo: His research aims to analyze, from a historical perspective of education, production and circulation the works: World history for children (1933) and Dona Benta Geography (1935) of the writer Monteiro Lobato in the political and education a context from the 1930s and the mid-1940s, a period when there was great expansion of publications from the literary genre facing child learning contents. The Children's themed school-books are going to be a form of scholarly literature often used by the Brazilian publishing market, during much of the republican period, for the reason of having a right and guaranteed public, it means primary pupils in a learning stage of reading and writing. The viability of public policy in encouraging new reading practices intensified the production of children's literature for the period in question, stimulating the creation of children's libraries and schools, in which the democratization of reading speech puts a new function into the book, witch does not represent only a single depository of universal culture anymore, but a rich source of experience that manifests between child and knowledge. The Comparative analysis of the content of Monteiro Lobato works, with manuals of history and geography from the corresponding period, allowed to observe the methodological differences proposed by the author on how to approach the learning contents in an attempt to overcome the traditional school literature
id PUC_SP-1_9d6bb060c79befca9546d1d01f878349
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10785
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Munakata, Kazumihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243051D7Alcanfor, Lucilene Rezende2016-04-27T16:34:04Z2011-11-092010-02-25Alcanfor, Lucilene Rezende. Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato. 2010. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10785His research aims to analyze, from a historical perspective of education, production and circulation the works: World history for children (1933) and Dona Benta Geography (1935) of the writer Monteiro Lobato in the political and education a context from the 1930s and the mid-1940s, a period when there was great expansion of publications from the literary genre facing child learning contents. The Children's themed school-books are going to be a form of scholarly literature often used by the Brazilian publishing market, during much of the republican period, for the reason of having a right and guaranteed public, it means primary pupils in a learning stage of reading and writing. The viability of public policy in encouraging new reading practices intensified the production of children's literature for the period in question, stimulating the creation of children's libraries and schools, in which the democratization of reading speech puts a new function into the book, witch does not represent only a single depository of universal culture anymore, but a rich source of experience that manifests between child and knowledge. The Comparative analysis of the content of Monteiro Lobato works, with manuals of history and geography from the corresponding period, allowed to observe the methodological differences proposed by the author on how to approach the learning contents in an attempt to overcome the traditional school literatureEssa pesquisa tem o objetivo de analisar, a partir de uma perspectiva historiográfica da educação, a produção e circulação das obras História do mundo para as crianças (1933) e Geografia e Dona Benta (1935) do escritor Monteiro Lobato, comparando a proposta de abordagem dos conteúdos das disciplinas de História e Geografia dos livros didáticos tradicionais, no contexto político e educacional da década de 1930 e em meados de 1940, período em que houve grande expansão de publicações do gênero literário infantil voltado para os conteúdos escolares. Os livros infantis com temáticas escolares vão se constituir numa modalidade de literatura escolar bastante utilizada pelo mercado editorial brasileiro, durante grande parte do período republicano, por terem um público certo e garantido: o escolar. A viabilização de políticas públicas no fomento a novas práticas de leitura intensificou a produção da literatura infantil no período em questão, estimulando a criação de bibliotecas infantis e escolares, nas quais se inscreve o discurso de democratização da leitura que deposita no livro uma nova função, que não representa mais o papel de simples depositário da cultura universal, mas por ser uma rica fonte de experiência que se manifesta entre a criança e o conhecimento. A análise comparativa permitiu observar as diferenças metodológicas propostas pelo autor na forma de abordagem dos conteúdos escolares, na tentativa de superar a literatura escolar tradicionalConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23587/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoMonteiro LobatoHistória da educação escolarLiteratura infantilLobato, Monteiro -- 1882-1948 -- Critica e interpretacaoLiteratura infanto-juvenil brasileiraEducacao -- Brasil -- HistoriaHistory of school educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOProdução e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobatoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLucilene Rezende Alcanfor.pdf.txtLucilene Rezende Alcanfor.pdf.txtExtracted texttext/plain325764https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/3/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.txt54e7f858b561bc5a76299049ccd70acdMD53ORIGINALLucilene Rezende Alcanfor.pdfapplication/pdf1127608https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/1/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf0823b790066d3b8b566eb356f1492e9fMD51THUMBNAILLucilene Rezende Alcanfor.pdf.jpgLucilene Rezende Alcanfor.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3527https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/2/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.jpg75a7c2619689c62453c6560594a2f49bMD52handle/107852022-04-27 12:15:14.577oai:repositorio.pucsp.br:handle/10785Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:15:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato
title Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato
spellingShingle Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato
Alcanfor, Lucilene Rezende
Monteiro Lobato
História da educação escolar
Literatura infantil
Lobato, Monteiro -- 1882-1948 -- Critica e interpretacao
Literatura infanto-juvenil brasileira
Educacao -- Brasil -- Historia
History of school education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato
title_full Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato
title_fullStr Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato
title_full_unstemmed Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato
title_sort Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato
author Alcanfor, Lucilene Rezende
author_facet Alcanfor, Lucilene Rezende
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Munakata, Kazumi
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243051D7
dc.contributor.author.fl_str_mv Alcanfor, Lucilene Rezende
contributor_str_mv Munakata, Kazumi
dc.subject.por.fl_str_mv Monteiro Lobato
História da educação escolar
Literatura infantil
Lobato, Monteiro -- 1882-1948 -- Critica e interpretacao
Literatura infanto-juvenil brasileira
Educacao -- Brasil -- Historia
topic Monteiro Lobato
História da educação escolar
Literatura infantil
Lobato, Monteiro -- 1882-1948 -- Critica e interpretacao
Literatura infanto-juvenil brasileira
Educacao -- Brasil -- Historia
History of school education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv History of school education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description His research aims to analyze, from a historical perspective of education, production and circulation the works: World history for children (1933) and Dona Benta Geography (1935) of the writer Monteiro Lobato in the political and education a context from the 1930s and the mid-1940s, a period when there was great expansion of publications from the literary genre facing child learning contents. The Children's themed school-books are going to be a form of scholarly literature often used by the Brazilian publishing market, during much of the republican period, for the reason of having a right and guaranteed public, it means primary pupils in a learning stage of reading and writing. The viability of public policy in encouraging new reading practices intensified the production of children's literature for the period in question, stimulating the creation of children's libraries and schools, in which the democratization of reading speech puts a new function into the book, witch does not represent only a single depository of universal culture anymore, but a rich source of experience that manifests between child and knowledge. The Comparative analysis of the content of Monteiro Lobato works, with manuals of history and geography from the corresponding period, allowed to observe the methodological differences proposed by the author on how to approach the learning contents in an attempt to overcome the traditional school literature
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-02-25
dc.date.available.fl_str_mv 2011-11-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:34:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Alcanfor, Lucilene Rezende. Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato. 2010. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10785
identifier_str_mv Alcanfor, Lucilene Rezende. Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato. 2010. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10785
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/3/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/1/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/2/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 54e7f858b561bc5a76299049ccd70acd
0823b790066d3b8b566eb356f1492e9f
75a7c2619689c62453c6560594a2f49b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277909581430784