Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10785 |
Resumo: | His research aims to analyze, from a historical perspective of education, production and circulation the works: World history for children (1933) and Dona Benta Geography (1935) of the writer Monteiro Lobato in the political and education a context from the 1930s and the mid-1940s, a period when there was great expansion of publications from the literary genre facing child learning contents. The Children's themed school-books are going to be a form of scholarly literature often used by the Brazilian publishing market, during much of the republican period, for the reason of having a right and guaranteed public, it means primary pupils in a learning stage of reading and writing. The viability of public policy in encouraging new reading practices intensified the production of children's literature for the period in question, stimulating the creation of children's libraries and schools, in which the democratization of reading speech puts a new function into the book, witch does not represent only a single depository of universal culture anymore, but a rich source of experience that manifests between child and knowledge. The Comparative analysis of the content of Monteiro Lobato works, with manuals of history and geography from the corresponding period, allowed to observe the methodological differences proposed by the author on how to approach the learning contents in an attempt to overcome the traditional school literature |
id |
PUC_SP-1_9d6bb060c79befca9546d1d01f878349 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10785 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Munakata, Kazumihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243051D7Alcanfor, Lucilene Rezende2016-04-27T16:34:04Z2011-11-092010-02-25Alcanfor, Lucilene Rezende. Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato. 2010. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10785His research aims to analyze, from a historical perspective of education, production and circulation the works: World history for children (1933) and Dona Benta Geography (1935) of the writer Monteiro Lobato in the political and education a context from the 1930s and the mid-1940s, a period when there was great expansion of publications from the literary genre facing child learning contents. The Children's themed school-books are going to be a form of scholarly literature often used by the Brazilian publishing market, during much of the republican period, for the reason of having a right and guaranteed public, it means primary pupils in a learning stage of reading and writing. The viability of public policy in encouraging new reading practices intensified the production of children's literature for the period in question, stimulating the creation of children's libraries and schools, in which the democratization of reading speech puts a new function into the book, witch does not represent only a single depository of universal culture anymore, but a rich source of experience that manifests between child and knowledge. The Comparative analysis of the content of Monteiro Lobato works, with manuals of history and geography from the corresponding period, allowed to observe the methodological differences proposed by the author on how to approach the learning contents in an attempt to overcome the traditional school literatureEssa pesquisa tem o objetivo de analisar, a partir de uma perspectiva historiográfica da educação, a produção e circulação das obras História do mundo para as crianças (1933) e Geografia e Dona Benta (1935) do escritor Monteiro Lobato, comparando a proposta de abordagem dos conteúdos das disciplinas de História e Geografia dos livros didáticos tradicionais, no contexto político e educacional da década de 1930 e em meados de 1940, período em que houve grande expansão de publicações do gênero literário infantil voltado para os conteúdos escolares. Os livros infantis com temáticas escolares vão se constituir numa modalidade de literatura escolar bastante utilizada pelo mercado editorial brasileiro, durante grande parte do período republicano, por terem um público certo e garantido: o escolar. A viabilização de políticas públicas no fomento a novas práticas de leitura intensificou a produção da literatura infantil no período em questão, estimulando a criação de bibliotecas infantis e escolares, nas quais se inscreve o discurso de democratização da leitura que deposita no livro uma nova função, que não representa mais o papel de simples depositário da cultura universal, mas por ser uma rica fonte de experiência que se manifesta entre a criança e o conhecimento. A análise comparativa permitiu observar as diferenças metodológicas propostas pelo autor na forma de abordagem dos conteúdos escolares, na tentativa de superar a literatura escolar tradicionalConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23587/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoMonteiro LobatoHistória da educação escolarLiteratura infantilLobato, Monteiro -- 1882-1948 -- Critica e interpretacaoLiteratura infanto-juvenil brasileiraEducacao -- Brasil -- HistoriaHistory of school educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOProdução e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobatoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLucilene Rezende Alcanfor.pdf.txtLucilene Rezende Alcanfor.pdf.txtExtracted texttext/plain325764https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/3/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.txt54e7f858b561bc5a76299049ccd70acdMD53ORIGINALLucilene Rezende Alcanfor.pdfapplication/pdf1127608https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/1/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf0823b790066d3b8b566eb356f1492e9fMD51THUMBNAILLucilene Rezende Alcanfor.pdf.jpgLucilene Rezende Alcanfor.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3527https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/2/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.jpg75a7c2619689c62453c6560594a2f49bMD52handle/107852022-04-27 12:15:14.577oai:repositorio.pucsp.br:handle/10785Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:15:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato |
title |
Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato |
spellingShingle |
Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato Alcanfor, Lucilene Rezende Monteiro Lobato História da educação escolar Literatura infantil Lobato, Monteiro -- 1882-1948 -- Critica e interpretacao Literatura infanto-juvenil brasileira Educacao -- Brasil -- Historia History of school education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato |
title_full |
Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato |
title_fullStr |
Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato |
title_full_unstemmed |
Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato |
title_sort |
Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato |
author |
Alcanfor, Lucilene Rezende |
author_facet |
Alcanfor, Lucilene Rezende |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Munakata, Kazumi |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243051D7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alcanfor, Lucilene Rezende |
contributor_str_mv |
Munakata, Kazumi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Monteiro Lobato História da educação escolar Literatura infantil Lobato, Monteiro -- 1882-1948 -- Critica e interpretacao Literatura infanto-juvenil brasileira Educacao -- Brasil -- Historia |
topic |
Monteiro Lobato História da educação escolar Literatura infantil Lobato, Monteiro -- 1882-1948 -- Critica e interpretacao Literatura infanto-juvenil brasileira Educacao -- Brasil -- Historia History of school education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History of school education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
His research aims to analyze, from a historical perspective of education, production and circulation the works: World history for children (1933) and Dona Benta Geography (1935) of the writer Monteiro Lobato in the political and education a context from the 1930s and the mid-1940s, a period when there was great expansion of publications from the literary genre facing child learning contents. The Children's themed school-books are going to be a form of scholarly literature often used by the Brazilian publishing market, during much of the republican period, for the reason of having a right and guaranteed public, it means primary pupils in a learning stage of reading and writing. The viability of public policy in encouraging new reading practices intensified the production of children's literature for the period in question, stimulating the creation of children's libraries and schools, in which the democratization of reading speech puts a new function into the book, witch does not represent only a single depository of universal culture anymore, but a rich source of experience that manifests between child and knowledge. The Comparative analysis of the content of Monteiro Lobato works, with manuals of history and geography from the corresponding period, allowed to observe the methodological differences proposed by the author on how to approach the learning contents in an attempt to overcome the traditional school literature |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-02-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-11-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:34:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Alcanfor, Lucilene Rezende. Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato. 2010. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10785 |
identifier_str_mv |
Alcanfor, Lucilene Rezende. Produção e circulação das obras didáticas de Monteiro Lobato. 2010. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10785 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/3/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/1/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10785/2/Lucilene%20Rezende%20Alcanfor.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
54e7f858b561bc5a76299049ccd70acd 0823b790066d3b8b566eb356f1492e9f 75a7c2619689c62453c6560594a2f49b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277909581430784 |