Reta real: conceito imagem e conceito definição

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Marisa da Silva
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11162
Resumo: The study investigated concept image and concept definition related to the properties of the number line, and particularly the notion of density. The subjects were 45 teachers of secondary school mathematics (students aged 11-16 years) from São Paulo (Brazil). It was hypothesised that the teachers conceptions would match those of students in the age range that they teach. In order to validate this hypothesis, a diagnostic test was developed and the results of the teachers were compared with results obtained in both national and international studies of students conceptions. Analysis confirmed the hypothesis and indicated that both the concept image and concept definition used by the teachers were not coherent with formal. A sub-set of four teachers also participated in interviews developed with the aim of creating situations in which potential conflict factors would become cognitive conflict factors. Teachers reactions during these interviews indicated that these situations helped them to enhance to a higher intellectual stages in their reasoning about the number line
id PUC_SP-1_9dd464c91d162e78f74211aecc33986e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11162
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Igliori, Sonia Barbosa CamargoDias, Marisa da Silva2016-04-27T16:58:07Z2007-07-302006-04-12Dias, Marisa da Silva. Reta real: conceito imagem e conceito definição. 2006. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11162The study investigated concept image and concept definition related to the properties of the number line, and particularly the notion of density. The subjects were 45 teachers of secondary school mathematics (students aged 11-16 years) from São Paulo (Brazil). It was hypothesised that the teachers conceptions would match those of students in the age range that they teach. In order to validate this hypothesis, a diagnostic test was developed and the results of the teachers were compared with results obtained in both national and international studies of students conceptions. Analysis confirmed the hypothesis and indicated that both the concept image and concept definition used by the teachers were not coherent with formal. A sub-set of four teachers also participated in interviews developed with the aim of creating situations in which potential conflict factors would become cognitive conflict factors. Teachers reactions during these interviews indicated that these situations helped them to enhance to a higher intellectual stages in their reasoning about the number lineEsta pesquisa investigou conceito imagem e conceito definição relacionados às propriedades da reta real e, particularmente, à noção de densidade. Os sujeitos foram 45 professores de matemática do ensino fundamental e médio de São Paulo (Brasil). A hipótese foi que concepções dos professores seriam as mesmas apresentadas por estudantes, desse mesmo segmento de ensino. Para validarmos esta hipótese, desenvolvemos um teste diagnóstico e comparamos os resultados dos professores com os obtidos em pesquisas nacionais e internacionais sobre as concepções de estudantes. A investigação confirmou a hipótese e evidenciou a existência de conceitos imagem e definição não coerentes com o formal. Um grupo de quatro professores também participou de entrevistas desenvolvidas com o objetivo de criar situações nas quais fatores de conflito potencial tornassem fatores de conflito cognitivo. As reações dos professores durante essas entrevistas indicaram que essas situações possibilitam-lhes alcançar estágios intelectuais mais elevados em relação à reta realCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24428/dissertacao_marisa_dias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoconceito imagemconceito definiçãoreta realnúmero realEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoTeoria dos numerosNumeros reaisconcept imageconcept definitionnumber linereal numberCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAReta real: conceito imagem e conceito definiçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_marisa_dias.pdf.txtdissertacao_marisa_dias.pdf.txtExtracted texttext/plain143061https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/3/dissertacao_marisa_dias.pdf.txt439c1ac91cc3e686de003821c07049c6MD53ORIGINALdissertacao_marisa_dias.pdfapplication/pdf305016https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/1/dissertacao_marisa_dias.pdf8c51ea350b061d06dcc177b7f6a7a452MD51THUMBNAILdissertacao_marisa_dias.pdf.jpgdissertacao_marisa_dias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/2/dissertacao_marisa_dias.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111622022-04-27 13:45:29.916oai:repositorio.pucsp.br:handle/11162Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:45:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Reta real: conceito imagem e conceito definição
title Reta real: conceito imagem e conceito definição
spellingShingle Reta real: conceito imagem e conceito definição
Dias, Marisa da Silva
conceito imagem
conceito definição
reta real
número real
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Teoria dos numeros
Numeros reais
concept image
concept definition
number line
real number
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Reta real: conceito imagem e conceito definição
title_full Reta real: conceito imagem e conceito definição
title_fullStr Reta real: conceito imagem e conceito definição
title_full_unstemmed Reta real: conceito imagem e conceito definição
title_sort Reta real: conceito imagem e conceito definição
author Dias, Marisa da Silva
author_facet Dias, Marisa da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Marisa da Silva
contributor_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv conceito imagem
conceito definição
reta real
número real
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Teoria dos numeros
Numeros reais
topic conceito imagem
conceito definição
reta real
número real
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Teoria dos numeros
Numeros reais
concept image
concept definition
number line
real number
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv concept image
concept definition
number line
real number
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The study investigated concept image and concept definition related to the properties of the number line, and particularly the notion of density. The subjects were 45 teachers of secondary school mathematics (students aged 11-16 years) from São Paulo (Brazil). It was hypothesised that the teachers conceptions would match those of students in the age range that they teach. In order to validate this hypothesis, a diagnostic test was developed and the results of the teachers were compared with results obtained in both national and international studies of students conceptions. Analysis confirmed the hypothesis and indicated that both the concept image and concept definition used by the teachers were not coherent with formal. A sub-set of four teachers also participated in interviews developed with the aim of creating situations in which potential conflict factors would become cognitive conflict factors. Teachers reactions during these interviews indicated that these situations helped them to enhance to a higher intellectual stages in their reasoning about the number line
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-04-12
dc.date.available.fl_str_mv 2007-07-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Dias, Marisa da Silva. Reta real: conceito imagem e conceito definição. 2006. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11162
identifier_str_mv Dias, Marisa da Silva. Reta real: conceito imagem e conceito definição. 2006. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/3/dissertacao_marisa_dias.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/1/dissertacao_marisa_dias.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/2/dissertacao_marisa_dias.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 439c1ac91cc3e686de003821c07049c6
8c51ea350b061d06dcc177b7f6a7a452
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277887044386816