Reta real: conceito imagem e conceito definição
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11162 |
Resumo: | The study investigated concept image and concept definition related to the properties of the number line, and particularly the notion of density. The subjects were 45 teachers of secondary school mathematics (students aged 11-16 years) from São Paulo (Brazil). It was hypothesised that the teachers conceptions would match those of students in the age range that they teach. In order to validate this hypothesis, a diagnostic test was developed and the results of the teachers were compared with results obtained in both national and international studies of students conceptions. Analysis confirmed the hypothesis and indicated that both the concept image and concept definition used by the teachers were not coherent with formal. A sub-set of four teachers also participated in interviews developed with the aim of creating situations in which potential conflict factors would become cognitive conflict factors. Teachers reactions during these interviews indicated that these situations helped them to enhance to a higher intellectual stages in their reasoning about the number line |
id |
PUC_SP-1_9dd464c91d162e78f74211aecc33986e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11162 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Igliori, Sonia Barbosa CamargoDias, Marisa da Silva2016-04-27T16:58:07Z2007-07-302006-04-12Dias, Marisa da Silva. Reta real: conceito imagem e conceito definição. 2006. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11162The study investigated concept image and concept definition related to the properties of the number line, and particularly the notion of density. The subjects were 45 teachers of secondary school mathematics (students aged 11-16 years) from São Paulo (Brazil). It was hypothesised that the teachers conceptions would match those of students in the age range that they teach. In order to validate this hypothesis, a diagnostic test was developed and the results of the teachers were compared with results obtained in both national and international studies of students conceptions. Analysis confirmed the hypothesis and indicated that both the concept image and concept definition used by the teachers were not coherent with formal. A sub-set of four teachers also participated in interviews developed with the aim of creating situations in which potential conflict factors would become cognitive conflict factors. Teachers reactions during these interviews indicated that these situations helped them to enhance to a higher intellectual stages in their reasoning about the number lineEsta pesquisa investigou conceito imagem e conceito definição relacionados às propriedades da reta real e, particularmente, à noção de densidade. Os sujeitos foram 45 professores de matemática do ensino fundamental e médio de São Paulo (Brasil). A hipótese foi que concepções dos professores seriam as mesmas apresentadas por estudantes, desse mesmo segmento de ensino. Para validarmos esta hipótese, desenvolvemos um teste diagnóstico e comparamos os resultados dos professores com os obtidos em pesquisas nacionais e internacionais sobre as concepções de estudantes. A investigação confirmou a hipótese e evidenciou a existência de conceitos imagem e definição não coerentes com o formal. Um grupo de quatro professores também participou de entrevistas desenvolvidas com o objetivo de criar situações nas quais fatores de conflito potencial tornassem fatores de conflito cognitivo. As reações dos professores durante essas entrevistas indicaram que essas situações possibilitam-lhes alcançar estágios intelectuais mais elevados em relação à reta realCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24428/dissertacao_marisa_dias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoconceito imagemconceito definiçãoreta realnúmero realEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoTeoria dos numerosNumeros reaisconcept imageconcept definitionnumber linereal numberCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAReta real: conceito imagem e conceito definiçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_marisa_dias.pdf.txtdissertacao_marisa_dias.pdf.txtExtracted texttext/plain143061https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/3/dissertacao_marisa_dias.pdf.txt439c1ac91cc3e686de003821c07049c6MD53ORIGINALdissertacao_marisa_dias.pdfapplication/pdf305016https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/1/dissertacao_marisa_dias.pdf8c51ea350b061d06dcc177b7f6a7a452MD51THUMBNAILdissertacao_marisa_dias.pdf.jpgdissertacao_marisa_dias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/2/dissertacao_marisa_dias.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111622022-04-27 13:45:29.916oai:repositorio.pucsp.br:handle/11162Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:45:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Reta real: conceito imagem e conceito definição |
title |
Reta real: conceito imagem e conceito definição |
spellingShingle |
Reta real: conceito imagem e conceito definição Dias, Marisa da Silva conceito imagem conceito definição reta real número real Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Teoria dos numeros Numeros reais concept image concept definition number line real number CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Reta real: conceito imagem e conceito definição |
title_full |
Reta real: conceito imagem e conceito definição |
title_fullStr |
Reta real: conceito imagem e conceito definição |
title_full_unstemmed |
Reta real: conceito imagem e conceito definição |
title_sort |
Reta real: conceito imagem e conceito definição |
author |
Dias, Marisa da Silva |
author_facet |
Dias, Marisa da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Igliori, Sonia Barbosa Camargo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Marisa da Silva |
contributor_str_mv |
Igliori, Sonia Barbosa Camargo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
conceito imagem conceito definição reta real número real Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Teoria dos numeros Numeros reais |
topic |
conceito imagem conceito definição reta real número real Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Teoria dos numeros Numeros reais concept image concept definition number line real number CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
concept image concept definition number line real number |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The study investigated concept image and concept definition related to the properties of the number line, and particularly the notion of density. The subjects were 45 teachers of secondary school mathematics (students aged 11-16 years) from São Paulo (Brazil). It was hypothesised that the teachers conceptions would match those of students in the age range that they teach. In order to validate this hypothesis, a diagnostic test was developed and the results of the teachers were compared with results obtained in both national and international studies of students conceptions. Analysis confirmed the hypothesis and indicated that both the concept image and concept definition used by the teachers were not coherent with formal. A sub-set of four teachers also participated in interviews developed with the aim of creating situations in which potential conflict factors would become cognitive conflict factors. Teachers reactions during these interviews indicated that these situations helped them to enhance to a higher intellectual stages in their reasoning about the number line |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-04-12 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Dias, Marisa da Silva. Reta real: conceito imagem e conceito definição. 2006. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11162 |
identifier_str_mv |
Dias, Marisa da Silva. Reta real: conceito imagem e conceito definição. 2006. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11162 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/3/dissertacao_marisa_dias.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/1/dissertacao_marisa_dias.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11162/2/dissertacao_marisa_dias.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
439c1ac91cc3e686de003821c07049c6 8c51ea350b061d06dcc177b7f6a7a452 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277887044386816 |