As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28330 |
Resumo: | This research highlights the importance of psychomotor education in school. The main objective is to research on the psychomotor development of students in phase 2 at 5 years, and punctuate what actions educators can accomplish together children from kindergarten to ensure the full development engine that stage. Proposals for actions for students who have learning disorders resulting from psychomotor syndromes were also the subject of this study. Therefore we conducted a qualitative research through literature review, emphasizing aspects related to school education. The survey results indicate the relevance of neuroscience for education of students with psychomotor disturbances. When not worked bodily aspects, during school life, appear some learning disorders, arising from restlessness. Teaching students with learning from the teacher requires an investigation of how each child learns, will be aware of the strengths and weaknesses of each student, not just with regard to educational skills such as reading and writing, but in terms of psychomotor skills like perception, hearing, vision and memory. By knowing the various and endless possibilities of movements, body postures and actions, the child grows, learns to cope with the environment that surrounds and makes room for new knowledge, which will incorporate in your life |
id |
PUC_SP-1_9e2689a916afed1eb21018b137bf2828 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28330 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Elias, Marisa Del Cioppohttp://lattes.cnpq.br/0083734467084510Lopes, Alessandra Felix2022-09-30T21:22:31Z2022-09-30T21:22:31Z2014-11-06Lopes, Alessandra Felix. As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28330This research highlights the importance of psychomotor education in school. The main objective is to research on the psychomotor development of students in phase 2 at 5 years, and punctuate what actions educators can accomplish together children from kindergarten to ensure the full development engine that stage. Proposals for actions for students who have learning disorders resulting from psychomotor syndromes were also the subject of this study. Therefore we conducted a qualitative research through literature review, emphasizing aspects related to school education. The survey results indicate the relevance of neuroscience for education of students with psychomotor disturbances. When not worked bodily aspects, during school life, appear some learning disorders, arising from restlessness. Teaching students with learning from the teacher requires an investigation of how each child learns, will be aware of the strengths and weaknesses of each student, not just with regard to educational skills such as reading and writing, but in terms of psychomotor skills like perception, hearing, vision and memory. By knowing the various and endless possibilities of movements, body postures and actions, the child grows, learns to cope with the environment that surrounds and makes room for new knowledge, which will incorporate in your lifeA presente pesquisa evidencia a importância da psicomotricidade na educação escolar. O principal objetivo é pesquisar sobre o desenvolvimento psicomotor dos educandos na fase de 2 á 5 anos, e pontuar quais as ações os pedagogos podem realizar junto as crianças da educação infantil para garantir o pleno desenvolvimento motor nessa fase. Propostas de ações para educandos que apresentam distúrbios de aprendizagem decorrentes das síndromes psicomotoras também foram objeto do presente estudo. Para tanto foi realizada uma pesquisa qualitativa por meio de revisão bibliográfica, enfatizando os aspectos ligados a educação escolar. Os resultados da pesquisa indicam a relevância dessa neurociência para a educação de educandos com distúrbios psicomotores. Quando não trabalhados os aspectos corporais, durante a vida escolar, aparecem alguns distúrbios de aprendizagem, decorrentes da instabilidade psicomotora. Ensinar alunos com dificuldade de aprendizado requer por parte do professor uma investigação de como cada criança aprende, estar á par das habilidades e fraquezas de cada aluno, não apenas no que diz respeito à habilidades escolares, como a leitura e a escrita, mas em termos de habilidades psicomotoras como a percepção, audição, visão e memória. Ao conhecer as diversas e infinitas possibilidades de movimentos, posturas corporais e ações, a criança cresce, aprende a lidar com o meio que a cerca e, abre espaço para os novos conhecimentos, que incorporará em sua vidaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPsicomotricidadeDistúrbios de aprendizagemSíndromes psicomotorasPedagogoEducação escolarDesenvolvimento motorPsychomotricityLearning disordersPsychomotor syndromesEducatorSchool educationDevelopment motorAs contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolarThe contributions of Psychomotricity in the process of teaching and learning schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALALESSANDRA FELIX LOPES - TCC.pdfapplication/pdf749740https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28330/1/ALESSANDRA%20FELIX%20LOPES%20-%20TCC.pdfa14cf6578ad0122e15354e83bba965ebMD51TEXTALESSANDRA FELIX LOPES - TCC.pdf.txtALESSANDRA FELIX LOPES - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain126634https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28330/2/ALESSANDRA%20FELIX%20LOPES%20-%20TCC.pdf.txtf85da608bf4be8857a28345a7a5b9447MD52THUMBNAILALESSANDRA FELIX LOPES - TCC.pdf.jpgALESSANDRA FELIX LOPES - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1235https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28330/3/ALESSANDRA%20FELIX%20LOPES%20-%20TCC.pdf.jpgb7eddedd391394accc9c753c8911bf2cMD53handle/283302022-10-01 01:04:07.999oai:repositorio.pucsp.br:handle/28330Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:04:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The contributions of Psychomotricity in the process of teaching and learning school |
title |
As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar |
spellingShingle |
As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar Lopes, Alessandra Felix CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Psicomotricidade Distúrbios de aprendizagem Síndromes psicomotoras Pedagogo Educação escolar Desenvolvimento motor Psychomotricity Learning disorders Psychomotor syndromes Educator School education Development motor |
title_short |
As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar |
title_full |
As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar |
title_fullStr |
As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar |
title_full_unstemmed |
As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar |
title_sort |
As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar |
author |
Lopes, Alessandra Felix |
author_facet |
Lopes, Alessandra Felix |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Elias, Marisa Del Cioppo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0083734467084510 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Alessandra Felix |
contributor_str_mv |
Elias, Marisa Del Cioppo |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Psicomotricidade Distúrbios de aprendizagem Síndromes psicomotoras Pedagogo Educação escolar Desenvolvimento motor Psychomotricity Learning disorders Psychomotor syndromes Educator School education Development motor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicomotricidade Distúrbios de aprendizagem Síndromes psicomotoras Pedagogo Educação escolar Desenvolvimento motor |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Psychomotricity Learning disorders Psychomotor syndromes Educator School education Development motor |
description |
This research highlights the importance of psychomotor education in school. The main objective is to research on the psychomotor development of students in phase 2 at 5 years, and punctuate what actions educators can accomplish together children from kindergarten to ensure the full development engine that stage. Proposals for actions for students who have learning disorders resulting from psychomotor syndromes were also the subject of this study. Therefore we conducted a qualitative research through literature review, emphasizing aspects related to school education. The survey results indicate the relevance of neuroscience for education of students with psychomotor disturbances. When not worked bodily aspects, during school life, appear some learning disorders, arising from restlessness. Teaching students with learning from the teacher requires an investigation of how each child learns, will be aware of the strengths and weaknesses of each student, not just with regard to educational skills such as reading and writing, but in terms of psychomotor skills like perception, hearing, vision and memory. By knowing the various and endless possibilities of movements, body postures and actions, the child grows, learns to cope with the environment that surrounds and makes room for new knowledge, which will incorporate in your life |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-11-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:31Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lopes, Alessandra Felix. As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28330 |
identifier_str_mv |
Lopes, Alessandra Felix. As contribuições da psicomotricidade no processo de ensino e aprendizagem escolar. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28330 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28330/1/ALESSANDRA%20FELIX%20LOPES%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28330/2/ALESSANDRA%20FELIX%20LOPES%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28330/3/ALESSANDRA%20FELIX%20LOPES%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a14cf6578ad0122e15354e83bba965eb f85da608bf4be8857a28345a7a5b9447 b7eddedd391394accc9c753c8911bf2c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277769685663744 |