Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41646 |
Resumo: | The objective of this research is to explore the ontological dimensions of education. In its discussion, the perspective of experience as means of learning is explored, seeking to understand the consequences of practices of autonomy and artistic expression, mainly in the field of art-education. It is through the idea of mixture, by Manuele Coccia (2018), that the possible developments are considered for a more integrated, humane, critical political and democratic education. It is understood that the current educational system works on pedagogical content and projects in a segregated manner, not only the subjects, but the institutions and their functions, not covering the ontological dimensions of learning. In this system, the educational process is not seen as a human process, of constant and procedural construction, but as a phenomenon isolated in its purpose and segregated from existence. The concepts of mixture and education as experience present revolutionary perspectives for thinking about education in a critical and democratic way. When thinking about an artistic and, therefore, mixed education, education takes place based on experience and expressiveness/communication |
id |
PUC_SP-1_9f4be589f2fb59c0815e96f235b16d8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/41646 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Mraz, Sandra de Camargo Rosahttp://lattes.cnpq.br/0889344335751657Watanabe, Isabela2024-06-03T18:48:07Z2024-06-03T18:48:07Z2023-11-27Watanabe, Isabela. Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41646The objective of this research is to explore the ontological dimensions of education. In its discussion, the perspective of experience as means of learning is explored, seeking to understand the consequences of practices of autonomy and artistic expression, mainly in the field of art-education. It is through the idea of mixture, by Manuele Coccia (2018), that the possible developments are considered for a more integrated, humane, critical political and democratic education. It is understood that the current educational system works on pedagogical content and projects in a segregated manner, not only the subjects, but the institutions and their functions, not covering the ontological dimensions of learning. In this system, the educational process is not seen as a human process, of constant and procedural construction, but as a phenomenon isolated in its purpose and segregated from existence. The concepts of mixture and education as experience present revolutionary perspectives for thinking about education in a critical and democratic way. When thinking about an artistic and, therefore, mixed education, education takes place based on experience and expressiveness/communicationO objetivo dessa pesquisa é explorar as dimensões ontológicas da educação. Em sua discussão, explora-se a perspectiva da experiência como meio do aprendizado, buscando entender as consequências em práticas de autonomia e expressão artística, principalmente, no campo da arte-educação. É pela ideia da mistura, de Emanuele Coccia (2018), que se pensa aqui os possíveis desenrolares para uma educação mais integrada, humana, crítica, política e democrática. Compreende-se que o sistema educacional atual trabalha os conteúdos e projetos pedagógicos de maneira segregada, não somente as disciplinas, mas as instituições e suas funções, não abarcando as dimensões ontológicas do aprendizado. Nesse sistema, o processo educativo não é visto como um processo humano, de construção constante e processual, mas como um fenômeno isolado em sua finalidade e segregado da existência. Os conceitos de mistura e educação como experiência apresentam perspectivas revolucionárias para se pensar a educação de maneira crítica e democrática. Ao se pensar uma educação artística e, portanto, misturada, a educação acontece com base na vivência e na expressividade/comunicaçãoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em Arte: História, Crítica e CuradoriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTEArteEducaçãoArte-educaçãoMisturaArtEducationArt-educationMixtureArte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizageminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTCC_Isabela Watanabe Sil.pdfapplication/pdf455046https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41646/1/TCC_Isabela%20Watanabe%20Sil.pdfc45e9fb8f38dbc075c27b6187c20fe38MD51TEXTTCC_Isabela Watanabe Sil.pdf.txtTCC_Isabela Watanabe Sil.pdf.txtExtracted texttext/plain117234https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41646/2/TCC_Isabela%20Watanabe%20Sil.pdf.txt4ec96e519a31c042e832b668892a950aMD52THUMBNAILTCC_Isabela Watanabe Sil.pdf.jpgTCC_Isabela Watanabe Sil.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1234https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41646/3/TCC_Isabela%20Watanabe%20Sil.pdf.jpg449ffcf96c1619d109aad416aa9159e9MD53handle/416462024-06-04 01:02:44.083oai:repositorio.pucsp.br:handle/41646Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-06-04T04:02:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem |
title |
Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem |
spellingShingle |
Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem Watanabe, Isabela CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE Arte Educação Arte-educação Mistura Art Education Art-education Mixture |
title_short |
Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem |
title_full |
Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem |
title_fullStr |
Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem |
title_sort |
Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem |
author |
Watanabe, Isabela |
author_facet |
Watanabe, Isabela |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mraz, Sandra de Camargo Rosa |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0889344335751657 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Watanabe, Isabela |
contributor_str_mv |
Mraz, Sandra de Camargo Rosa |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE Arte Educação Arte-educação Mistura Art Education Art-education Mixture |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Educação Arte-educação Mistura |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Art Education Art-education Mixture |
description |
The objective of this research is to explore the ontological dimensions of education. In its discussion, the perspective of experience as means of learning is explored, seeking to understand the consequences of practices of autonomy and artistic expression, mainly in the field of art-education. It is through the idea of mixture, by Manuele Coccia (2018), that the possible developments are considered for a more integrated, humane, critical political and democratic education. It is understood that the current educational system works on pedagogical content and projects in a segregated manner, not only the subjects, but the institutions and their functions, not covering the ontological dimensions of learning. In this system, the educational process is not seen as a human process, of constant and procedural construction, but as a phenomenon isolated in its purpose and segregated from existence. The concepts of mixture and education as experience present revolutionary perspectives for thinking about education in a critical and democratic way. When thinking about an artistic and, therefore, mixed education, education takes place based on experience and expressiveness/communication |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-11-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-06-03T18:48:07Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-06-03T18:48:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Watanabe, Isabela. Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41646 |
identifier_str_mv |
Watanabe, Isabela. Arte-educação: a mistura como ontologia do processo de aprendizagem. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41646 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41646/1/TCC_Isabela%20Watanabe%20Sil.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41646/2/TCC_Isabela%20Watanabe%20Sil.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41646/3/TCC_Isabela%20Watanabe%20Sil.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c45e9fb8f38dbc075c27b6187c20fe38 4ec96e519a31c042e832b668892a950a 449ffcf96c1619d109aad416aa9159e9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277788591489024 |