A Razão Áurea e suas aplicações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Carlos Gonçalves dos
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31050
Resumo: When we talk about Mathematic, we think in numbers, rarely the student has in his domain evidence to think about Mathematic as ideas. The numbers have bad fame. The Mathematics’ classes had been remembered of traumatic form to students. The main idea of this research is to show that Mathematics is a subject that goes beyond the classroom, and over the centuries, was a great aid to all sciences, and presented it presence in different areas of knowledge. We’ll use the Aurea Reason, also known like Proportion Divine or Golden Number, considered until today as a great Geometry treasure. The Aurea Reason represents the most pleasant proportion between two segments or two measures, and we can found it in simple matters of everyday thus facilitating their comprehension. We’ve carried a historical study and we’ve presented the history of some greats Mathematical that have contributed to Aurea Reason like various applications in different knowledge areas and its presence in the human body. This research considers the introduction of methodologies to develop student’s capacity for abstraction, allowing a clear connection between symbolic languages, used in textbooks, and concepts involved in the relation’s discovery, they are essential to the learning of Math become more than a tool for solving everyday problems, been a pleasure for the student
id PUC_SP-1_a046045aa15291b3466e8e9f2d863640
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/31050
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Manrique, Ana LúciaSantos, Carlos Gonçalves dos2023-02-28T22:37:54Z2023-02-28T22:37:54Z2010-09-16Santos, Carlos Gonçalves dos. A Razão Áurea e suas aplicações. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31050When we talk about Mathematic, we think in numbers, rarely the student has in his domain evidence to think about Mathematic as ideas. The numbers have bad fame. The Mathematics’ classes had been remembered of traumatic form to students. The main idea of this research is to show that Mathematics is a subject that goes beyond the classroom, and over the centuries, was a great aid to all sciences, and presented it presence in different areas of knowledge. We’ll use the Aurea Reason, also known like Proportion Divine or Golden Number, considered until today as a great Geometry treasure. The Aurea Reason represents the most pleasant proportion between two segments or two measures, and we can found it in simple matters of everyday thus facilitating their comprehension. We’ve carried a historical study and we’ve presented the history of some greats Mathematical that have contributed to Aurea Reason like various applications in different knowledge areas and its presence in the human body. This research considers the introduction of methodologies to develop student’s capacity for abstraction, allowing a clear connection between symbolic languages, used in textbooks, and concepts involved in the relation’s discovery, they are essential to the learning of Math become more than a tool for solving everyday problems, been a pleasure for the studentAo falarmos em Matemática pensamos em números, raramente o aluno tem sobre seu domínio elementos que permitam pensar sobre Matemática como idéias. E os números têm má fama. As aulas de Matemática costumam ser lembradas de forma traumática por grande parte dos alunos. O objetivo deste trabalho é mostrar que a Matemática é uma matéria que vai além das salas de aula e que, ao longo dos séculos, foi uma formidável ajuda a todas as ciências, bem como mostrar a presença da Matemática nas diversas áreas do conhecimento. Para isso, utilizaremos como tema a Razão Áurea, conhecida também como Proporção Divina ou Número de Ouro, considerada até os dias atuais como um grande tesouro da Geometria. A Razão Áurea representa a mais agradável proporção entre dois segmentos ou duas medidas, e podemos encontrá-la em questões simples do dia-a-dia, facilitando assim sua compreensão. Realizamos um estudo histórico e apresentamos a história de alguns grandes matemáticos que contribuíram para o desenvolvimento da Matemática, dando contribuições também para a Razão Áurea, bem como diversas aplicações em diferentes áreas do conhecimento e sua presença no corpo humano. Este trabalho considera que a introdução de metodologias que desenvolvam a capacidade de abstração do aluno, possibilitando uma clara conexão entre linguagem simbólica utilizada nos livros didáticos e os conceitos envolvidos no descobrimento de relações, são fundamentais para que o aprendizado da Matemática se torne mais que uma ferramenta para a solução de problemas cotidianos, seja um prazer para o estudanteporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e MetodológicosPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICARazão ÁureaMatemáticaGeometriaAurea ReasonMathematicGeometryA Razão Áurea e suas aplicaçõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCARLOS GONÇALVES DOS SANTOS.pdfapplication/pdf13239005https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31050/1/CARLOS%20GON%c3%87ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf842036ab92ba5b7c99dbaa9cfbf23963MD51TEXTCARLOS GONÇALVES DOS SANTOS.pdf.txtCARLOS GONÇALVES DOS SANTOS.pdf.txtExtracted texttext/plain147847https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31050/2/CARLOS%20GON%c3%87ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf.txt41568bafda7bc30d8ab448a48912c7ceMD52THUMBNAILCARLOS GONÇALVES DOS SANTOS.pdf.jpgCARLOS GONÇALVES DOS SANTOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1121https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31050/3/CARLOS%20GON%c3%87ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf.jpg9dbde3e5b36d7d400f027f65f1e47209MD53handle/310502023-03-01 01:05:32.828oai:repositorio.pucsp.br:handle/31050Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-01T04:05:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A Razão Áurea e suas aplicações
title A Razão Áurea e suas aplicações
spellingShingle A Razão Áurea e suas aplicações
Santos, Carlos Gonçalves dos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Razão Áurea
Matemática
Geometria
Aurea Reason
Mathematic
Geometry
title_short A Razão Áurea e suas aplicações
title_full A Razão Áurea e suas aplicações
title_fullStr A Razão Áurea e suas aplicações
title_full_unstemmed A Razão Áurea e suas aplicações
title_sort A Razão Áurea e suas aplicações
author Santos, Carlos Gonçalves dos
author_facet Santos, Carlos Gonçalves dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Manrique, Ana Lúcia
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Carlos Gonçalves dos
contributor_str_mv Manrique, Ana Lúcia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Razão Áurea
Matemática
Geometria
Aurea Reason
Mathematic
Geometry
dc.subject.por.fl_str_mv Razão Áurea
Matemática
Geometria
dc.subject.eng.fl_str_mv Aurea Reason
Mathematic
Geometry
description When we talk about Mathematic, we think in numbers, rarely the student has in his domain evidence to think about Mathematic as ideas. The numbers have bad fame. The Mathematics’ classes had been remembered of traumatic form to students. The main idea of this research is to show that Mathematics is a subject that goes beyond the classroom, and over the centuries, was a great aid to all sciences, and presented it presence in different areas of knowledge. We’ll use the Aurea Reason, also known like Proportion Divine or Golden Number, considered until today as a great Geometry treasure. The Aurea Reason represents the most pleasant proportion between two segments or two measures, and we can found it in simple matters of everyday thus facilitating their comprehension. We’ve carried a historical study and we’ve presented the history of some greats Mathematical that have contributed to Aurea Reason like various applications in different knowledge areas and its presence in the human body. This research considers the introduction of methodologies to develop student’s capacity for abstraction, allowing a clear connection between symbolic languages, used in textbooks, and concepts involved in the relation’s discovery, they are essential to the learning of Math become more than a tool for solving everyday problems, been a pleasure for the student
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-09-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-02-28T22:37:54Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-02-28T22:37:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Carlos Gonçalves dos. A Razão Áurea e suas aplicações. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31050
identifier_str_mv Santos, Carlos Gonçalves dos. A Razão Áurea e suas aplicações. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e Metodológicos
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31050/1/CARLOS%20GON%c3%87ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31050/2/CARLOS%20GON%c3%87ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31050/3/CARLOS%20GON%c3%87ALVES%20DOS%20SANTOS.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 842036ab92ba5b7c99dbaa9cfbf23963
41568bafda7bc30d8ab448a48912c7ce
9dbde3e5b36d7d400f027f65f1e47209
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278026846830592