Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16103 |
Resumo: | Since educational laws 11.11405 and 11.274 elementary education has now a nine year length and the admission of first year students at the age of six, respectively. Educational chances have direct implications on school routine, especially on first year teacher interaction. The present research aim to indentify and comprise first year teacher feelings and emotions in the nine year elementary education. Prioritizing affective dimensions, the theoretical reference adopted is Henri Wallon´s theory of development. The research was made at a state school in the São Paulo metropolitan region. The methodological approach is qualitative and, in order to produce data, two first year teachers of the new length elementary education that also taught in the first year of eight year elementary education were interviewed. Whereof interviews, charts and synthesis were elaborated to assist the data discussion. For teachers characterization, a informative questionnaire was set. The results shown teachers feel insecure when it comes to pedagogical practice and first year content, pointing little knowledge on nine year elementary education official documents. Data revealed a further training necessity that engenders teachers affective, cognitive and motor aspects, increasing communication channels, privileging listening and dialogue |
id |
PUC_SP-1_a0b3e288d567291c1f1443e27949dfcb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16103 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Laurinda Ramalho dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4973924P6Jarussi, Margarete Borsi2016-04-28T20:56:39Z2013-10-302013-10-08Jarussi, Margarete Borsi. Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano. 2013. 108 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16103Since educational laws 11.11405 and 11.274 elementary education has now a nine year length and the admission of first year students at the age of six, respectively. Educational chances have direct implications on school routine, especially on first year teacher interaction. The present research aim to indentify and comprise first year teacher feelings and emotions in the nine year elementary education. Prioritizing affective dimensions, the theoretical reference adopted is Henri Wallon´s theory of development. The research was made at a state school in the São Paulo metropolitan region. The methodological approach is qualitative and, in order to produce data, two first year teachers of the new length elementary education that also taught in the first year of eight year elementary education were interviewed. Whereof interviews, charts and synthesis were elaborated to assist the data discussion. For teachers characterization, a informative questionnaire was set. The results shown teachers feel insecure when it comes to pedagogical practice and first year content, pointing little knowledge on nine year elementary education official documents. Data revealed a further training necessity that engenders teachers affective, cognitive and motor aspects, increasing communication channels, privileging listening and dialogueA partir das legislações 11.114/05 e 11.274/06 o Ensino Fundamental passou a ter duração de nove anos, e o ingresso de crianças no 1º ano com seis anos de idade. Mudanças educacionais têm implicações diretas no cotidiano escolar, sobretudo na atuação do professor do 1º ano. A presente pesquisa teve como objeto de estudo identificar e compreender sentimentos e emoções de professores que lecionam para os alunos do 1º ano do Ensino Fundamental de nove anos. Priorizou-se a dimensão afetiva, e o referencial teórico escolhido foi a teoria de desenvolvimento de Henri Wallon. A pesquisa foi realizada em uma escola pública da rede estadual de ensino da Grande São Paulo. O caminho metodológico percorrido foi de cunho qualitativo, e para a produção de informações foram realizadas entrevistas individuais com duas professoras que lecionam para o 1º ano do Ensino Fundamental de nove anos e que atuaram como professoras da 1ª série do Ensino Fundamental de oito anos. A partir das entrevistas foram elaborados quadros e sínteses para auxiliarem na discussão dos dados. Para a caracterização das professoras foi utilizado questionário informativo. Os resultados evidenciaram que as professoras se sentem inseguras no que se refere à sua prática pedagógica e aos conteúdos do 1º ano e apontaram pouco conhecimento sobre os documentos oficiais referentes ao ensino de nove anos. Os dados revelaram a necessidade de uma formação continuada que leve em consideração os aspectos afetivo, cognitivo e motor do professor, ampliando o canal de comunicação e privilegiando a escuta e o diálogoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31872/Margarete%20Borsi%20Jarussi.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaEnsino Fundamental de nove anosSentimentosProfessoresWallonNine-Year elementart educationTeachersWallonCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALEnsino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro anoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMargarete Borsi Jarussi.pdf.txtMargarete Borsi Jarussi.pdf.txtExtracted texttext/plain222217https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16103/3/Margarete%20Borsi%20Jarussi.pdf.txtaea03f633863480b4846659b7e1952ffMD53ORIGINALMargarete Borsi Jarussi.pdfapplication/pdf621768https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16103/1/Margarete%20Borsi%20Jarussi.pdf6ecdc90e9fe5b1e6de3a7e2a7db6d588MD51THUMBNAILMargarete Borsi Jarussi.pdf.jpgMargarete Borsi Jarussi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16103/2/Margarete%20Borsi%20Jarussi.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/161032022-04-28 12:48:21.391oai:repositorio.pucsp.br:handle/16103Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T15:48:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano |
title |
Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano |
spellingShingle |
Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano Jarussi, Margarete Borsi Ensino Fundamental de nove anos Sentimentos Professores Wallon Nine-Year elementart education Teachers Wallon CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano |
title_full |
Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano |
title_fullStr |
Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano |
title_full_unstemmed |
Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano |
title_sort |
Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano |
author |
Jarussi, Margarete Borsi |
author_facet |
Jarussi, Margarete Borsi |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Laurinda Ramalho de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4973924P6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jarussi, Margarete Borsi |
contributor_str_mv |
Almeida, Laurinda Ramalho de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Fundamental de nove anos Sentimentos Professores Wallon |
topic |
Ensino Fundamental de nove anos Sentimentos Professores Wallon Nine-Year elementart education Teachers Wallon CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Nine-Year elementart education Teachers Wallon |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
Since educational laws 11.11405 and 11.274 elementary education has now a nine year length and the admission of first year students at the age of six, respectively. Educational chances have direct implications on school routine, especially on first year teacher interaction. The present research aim to indentify and comprise first year teacher feelings and emotions in the nine year elementary education. Prioritizing affective dimensions, the theoretical reference adopted is Henri Wallon´s theory of development. The research was made at a state school in the São Paulo metropolitan region. The methodological approach is qualitative and, in order to produce data, two first year teachers of the new length elementary education that also taught in the first year of eight year elementary education were interviewed. Whereof interviews, charts and synthesis were elaborated to assist the data discussion. For teachers characterization, a informative questionnaire was set. The results shown teachers feel insecure when it comes to pedagogical practice and first year content, pointing little knowledge on nine year elementary education official documents. Data revealed a further training necessity that engenders teachers affective, cognitive and motor aspects, increasing communication channels, privileging listening and dialogue |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-10-30 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-10-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:56:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Jarussi, Margarete Borsi. Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano. 2013. 108 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16103 |
identifier_str_mv |
Jarussi, Margarete Borsi. Ensino fundamental de nove anos: sentimentos revelados por professores do primeiro ano. 2013. 108 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16103/3/Margarete%20Borsi%20Jarussi.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16103/1/Margarete%20Borsi%20Jarussi.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16103/2/Margarete%20Borsi%20Jarussi.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
aea03f633863480b4846659b7e1952ff 6ecdc90e9fe5b1e6de3a7e2a7db6d588 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277868036849664 |