O lirismo e as anotações líricas em Losango cáqui, de Mário de Andrade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villela, Camilla Wootton
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19184
Resumo: This dissertation studies the lyricism found in Mário de Andrade’s work Losango cáqui (1926), from what the author himself named "lyrical notes". We questioned in what those “lyrical notes” consist along the forty-five scenes-poems of his work, in similarity with the mosaic of the São Paulo city in which the poet-flâneur transits through the tram or in the poet-soldier marches. Our theoretical foundations are based on Walter Benjamin's studies (1994) about the lyrics of Baudelaire, the flâneur and the rag-picker poet, as well as Collot (2004) about the self out of yourself in the modernity. From those few critical studies on Losango cáqui, we have selected Lafetá (2004), Souza (2006) and Guarnieri (1928), as well as the literature on the European vanguards and its relations with the Brazilian Modernism, especially on the Mário de Andrade poetics and his conception of the lyric in “Prefácio interessantíssimo” (1922) and “A Escrava que não é Isaura” (1925). The corpus analysis led us to the conclusion that Losango cáqui reconstructs a new lyricism from the alterity of self “outside himself” in his tour throughout São Paulo. The lyrical notes, which could be seen as a diary-chronic-poem, materialize – through a fragmented syntax between the “soldado cáqui” march and the dancer harlequin rhythms – an otherness play of a self that is condensed in the contrast between two metaphors: lozenge-harlequin (“losango-arlequinal”) and khaki-military (“cáquimilitar”)
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Our theoretical foundations are based on Walter Benjamin's studies (1994) about the lyrics of Baudelaire, the flâneur and the rag-picker poet, as well as Collot (2004) about the self out of yourself in the modernity. From those few critical studies on Losango cáqui, we have selected Lafetá (2004), Souza (2006) and Guarnieri (1928), as well as the literature on the European vanguards and its relations with the Brazilian Modernism, especially on the Mário de Andrade poetics and his conception of the lyric in “Prefácio interessantíssimo” (1922) and “A Escrava que não é Isaura” (1925). The corpus analysis led us to the conclusion that Losango cáqui reconstructs a new lyricism from the alterity of self “outside himself” in his tour throughout São Paulo. The lyrical notes, which could be seen as a diary-chronic-poem, materialize – through a fragmented syntax between the “soldado cáqui” march and the dancer harlequin rhythms – an otherness play of a self that is condensed in the contrast between two metaphors: lozenge-harlequin (“losango-arlequinal”) and khaki-military (“cáquimilitar”)Esta dissertação estuda o lirismo presente na obra Losango cáqui (1926), de Mário de Andrade, a partir daquilo que o autor nomeou de “anotações líricas”. Questionávamos em que consistiriam tais “anotações líricas” ao longo das quarenta e cinco cenas-poemas da obra, à semelhança de um mosaico da cidade de São Paulo pelo qual o poeta-flâneur transita por meio do bonde ou durante as marchas de poeta-soldado. Como fundamentos teóricos nos valemos dos estudos de Walter Benjamin (1994) sobre a lírica de Baudelaire, o flâneur e o poeta trapeiro, assim como os de Collot (2004) sobre o eu fora de si, na modernidade. Dos poucos estudos críticos sobre Losango cáqui, selecionamos os de Lafetá (2004), Souza (2006) e Guarnieri (1928), além de bibliografia sobre as vanguardas europeias e seus vínculos com o Modernismo brasileiro, especialmente com a poética de Mário de Andrade e sua concepção sobre o lírico em “Prefácio interessantíssimo” (1922) e “A escrava que não é Isaura” (1925). A análise do corpus nos levou à conclusão de que Losango cáqui reconstrói um novo lirismo a partir da alteridade de um eu “fora de si”, em seu percurso pela cidade de São Paulo. As anotações líricas, espécie de diário-crônica-poema, materializam, por meio de uma sintaxe fragmentária entre os ritmos da marcha do soldado-cáqui e do maxixe do dançarino arlequim, o jogo de alteridade de um eu que se condensa no contraste entre duas metáforas: a do losango-arlequinal e a do cáqui-militarCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/39907/Camilla%20Wootton%20Villela.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesLosango cáquiMário de AndradelirismolyrismAlterityCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIAO lirismo e as anotações líricas em Losango cáqui, de Mário de Andradeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCamilla Wootton Villela.pdf.txtCamilla Wootton Villela.pdf.txtExtracted texttext/plain196841https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/19184/4/Camilla%20Wootton%20Villela.pdf.txtf01e70f0617dac8d7402c1b2782979dbMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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