Ensino de respostas variadas de brincar de faz de conta para crianças com TEA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Fabiana de Godoi
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24477
Resumo: Children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) show rigid and stereotyped behavior patterns, especially those involving pretend play, which is very present in the children’s repertoire. The repertoire of playing is an operant behavior maintained by the consequences. It can be fundamental for the teaching of new repertoires for the child. Several studies indicate that variability is a factor that must be considered in the teaching procedures of such behavior, besides teaching the topography of the game. Therefore, this study aimed: (1) to promote the teaching of new responses, which were scripted from the video modeling; and (2) to promote behavioral variability of responses with progressive LAG. This study verified the emission of responses taught by the video, as well as varied responses that were not scripted, and the emission of stereotyped responses for two children diagnosed with ASD, through the manipulation of five experimental conditions. Phase 1 functioned as a baseline measure of motor and verbal responses to the pretend play repertoire. Phase 2 consisted of teaching six responses from a video modeling procedure. Phase 3 worked as a survey to measure the behaviors taught from the video. Phase 4 manipulated the progressive LAG reinforcement scheme to produce the variability of motor and verbal responses. Finally, Phase 5 occurred as a follow-up 30 days after the end of the variability phase. As a main result, the video modeling promoted the teaching of new responses. For one of the participants, it worked to promote variability. For another participant, the progressive LAG scheme worked at was essential for teaching varied responses. Themes and manipulations for future studies are discussed
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Several studies indicate that variability is a factor that must be considered in the teaching procedures of such behavior, besides teaching the topography of the game. Therefore, this study aimed: (1) to promote the teaching of new responses, which were scripted from the video modeling; and (2) to promote behavioral variability of responses with progressive LAG. This study verified the emission of responses taught by the video, as well as varied responses that were not scripted, and the emission of stereotyped responses for two children diagnosed with ASD, through the manipulation of five experimental conditions. Phase 1 functioned as a baseline measure of motor and verbal responses to the pretend play repertoire. Phase 2 consisted of teaching six responses from a video modeling procedure. Phase 3 worked as a survey to measure the behaviors taught from the video. Phase 4 manipulated the progressive LAG reinforcement scheme to produce the variability of motor and verbal responses. Finally, Phase 5 occurred as a follow-up 30 days after the end of the variability phase. As a main result, the video modeling promoted the teaching of new responses. For one of the participants, it worked to promote variability. For another participant, the progressive LAG scheme worked at was essential for teaching varied responses. Themes and manipulations for future studies are discussedCrianças diagnosticada com transtorno do espectro autista (TEA) apresentam padrões rígidos e estereotipados de comportamentos, principalmente aqueles que envolvem o brincar de faz de conta, que é uma atividade muito presente no repertório das crianças. O repertório de brincar é um comportamento operante mantido pelas consequências e que pode ser fundamental para o ensino de novos repertórios da criança. Diversos estudos apontam que a variabilidade é um fator que deve ser considerado nos procedimentos de ensino desse comportamento, além do ensino da topografia da brincadeira. Diante disso, os objetivo deste estudo foram (1) promover ensino de novas respostas, que foram roteirizadas a partir da videomodelação; e (2) promover variabilidade comportamental de respostas com LAG progressivo. Esta pesquisa verificou a ocorrência de respostas ensinadas pelo vídeo, além de respostas variadas que não foram roteirizadas, e a ocorrência de respostas estereotipadas para duas crianças diagnosticadas com TEA manipulando cinco condições experimentais. A Fase 1 funcionou como medida de linha de base de respostas motoras e verbais para o repertório de brincar de faz de conta. A Fase 2 consistiu no ensino de seis respostas a partir de um procedimento de videomodelação. A Fase 3 funcionou como sondagem para medir os comportamentos ensinados a partir do vídeo. A Fase 4 manipulou o esquema de reforçamento LAG progressivo para a produção da variabilidade de respostas motoras e verbais. Por fim, a Fase 5 ocorreu como follow-up 30 dias após a finalização da fase de variabilidade. Como principal resultado, a videomodelação promoveu o ensino de novas respostas e, para um dos participantes, funcionou para a promoção de variabilidade. Já para outro participante, o esquema LAG progressivo funcionou e foi essencial para o ensino de respostas variadas. Discutem-se temáticas e manipulações para pesquisas futurasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do ComportamentoPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTALBrincar de faz de contaVariabilidadeTranstorno do espectro autista (TEA)Pretend playVariabilityAutism spectrum disorderEnsino de respostas variadas de brincar de faz de conta para crianças com TEAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFabiana de Godoi Carvalho.pdfapplication/pdf1570707https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24477/1/Fabiana%20de%20Godoi%20Carvalho.pdf0adc1e732cfff9ffbf609d7856c0d75dMD51TEXTFabiana de Godoi Carvalho.pdf.txtFabiana de Godoi Carvalho.pdf.txtExtracted texttext/plain141219https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24477/2/Fabiana%20de%20Godoi%20Carvalho.pdf.txt6c967df159fada1997adb827df4ba7e1MD52THUMBNAILFabiana de Godoi Carvalho.pdf.jpgFabiana de Godoi Carvalho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1206https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24477/3/Fabiana%20de%20Godoi%20Carvalho.pdf.jpg7224c19de95b1590e71b480461444874MD53handle/244772022-02-04 11:23:42.688oai:repositorio.pucsp.br:handle/24477Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-04T14:23:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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