Um estudo sobre a “lógica do pensamento dedutivo” proposta por George Boole no contexto de algebrização da Lógica no século XIX
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22300 |
Resumo: | In this work, we discuss the elaboration of the "logic of deductive reasoning" proposed by George Boole (1815 - 1864), pointing to some aspects related to the process of "algebrization" of logic in order to approach its elaboration context in more detail. In order to do so, we carried out a study of the treatise Mathematical Analysis of Logic: Being in Essay of the Deductive Reasoning, published in 1847, on which we focused specific analyzes, considering epistemological and contextual aspects. On the one hand, this study sought to present Boole's reasons for "algebraizing the thought" and, consequently, the classical logic, which he considered to be the logic of deductive reasoning and human intellect and, on the other hand, to explain and comment on how he proceeded to algebraize logic, concluding that Boole's proposal consequently ended up shifting the Logic from the research field of Philosophy to that of Mathematics. The research presented here sought to present historical, mathematical and epistemological questions, based on an updated historiographic perspective, which can serve as a basis to produce bibliographical material for the reflection of the mathematical educator and the teacher |
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Saito, Fumikazuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8036085Z9Janguas, Caio Cesar di Gesu2019-06-18T12:00:20Z2019-03-19Janguas, Caio Cesar di Gesu. Um estudo sobre a “lógica do pensamento dedutivo” proposta por George Boole no contexto de algebrização da Lógica no século XIX. 2019. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22300In this work, we discuss the elaboration of the "logic of deductive reasoning" proposed by George Boole (1815 - 1864), pointing to some aspects related to the process of "algebrization" of logic in order to approach its elaboration context in more detail. In order to do so, we carried out a study of the treatise Mathematical Analysis of Logic: Being in Essay of the Deductive Reasoning, published in 1847, on which we focused specific analyzes, considering epistemological and contextual aspects. On the one hand, this study sought to present Boole's reasons for "algebraizing the thought" and, consequently, the classical logic, which he considered to be the logic of deductive reasoning and human intellect and, on the other hand, to explain and comment on how he proceeded to algebraize logic, concluding that Boole's proposal consequently ended up shifting the Logic from the research field of Philosophy to that of Mathematics. The research presented here sought to present historical, mathematical and epistemological questions, based on an updated historiographic perspective, which can serve as a basis to produce bibliographical material for the reflection of the mathematical educator and the teacherNeste trabalho, discorremos sobre a elaboração da “lógica do pensamento dedutivo” proposta por George Boole (1815 – 1864), apontando para alguns aspectos ligados ao processo de “algebrização” da lógica de forma a abordar com mais detalhes o seu contexto de elaboração. Para tanto, realizamos um estudo do tratado Mathematical Analysis of Logic: Being na Essay of the Deductive Reasoning, publicado em 1847, sobre o qual incidimos análises específicas, considerando aspectos epistemológicos e contextuais. Assim, esse estudo procurou, de um lado, apresentar as razões que motivaram Boole a “algebrizar o pensamento” e, consequentemente, a Lógica clássica, que ele considerava ser a lógica do raciocínio dedutivo e do intelecto humano e, de outro, explicar e comentar como ele procedeu para algebrizar a lógica, concluindo que a proposta de Boole, consequentemente, acabou deslocando a Lógica do campo de investigação da Filosofia para o da Matemática. A pesquisa aqui delineada procurou apresentar questões de ordem histórica, matemática e epistemológica, pautada numa vertente historiográfica atualizada, que pode servir de base para a produção de material bibliográfico para a reflexão do educador matemático e do professorConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/49419/Caio%20Cesar%20di%20Gesu%20Janguas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaMatemática - HistóriaLógica - HistóriaEducação MatemáticaLógica simbólica e matemática - História - Século 19Mathematics - HistoryLogic - HistoryMathematical EducationLogic, Symbolic and mathematical - History - 19th centuryCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUm estudo sobre a “lógica do pensamento dedutivo” proposta por George Boole no contexto de algebrização da Lógica no século XIXinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCaio Cesar di Gesu Janguas.pdf.txtCaio Cesar di Gesu Janguas.pdf.txtExtracted texttext/plain236564https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22300/4/Caio%20Cesar%20di%20Gesu%20Janguas.pdf.txt1c1d94f404aaacd8689f40585cff0431MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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