O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2074 |
Resumo: | This thesis aims to analyze the religious teaching in the contemporary Brazilian public schools. The point of departure is the diffused feeling of malaise in this teaching. Malaise is a metaphor from health area that appears as something diffused in many speeches. The main purpose of the theses is to make a radiography in order to localize this feeling of malaise. As a preamble, some historical roots were indicated. The remote root was the catechism of Indians and Negroes and the conflict it rose in the Gospel preachers and in the receivers of the Christian message. The proximate root was the coming of the republican regime and the separation between the Church and the State. The republican laicization put the religious teaching out of public schools. Afterwards, by the pressure of the Church, it was readmitted but always as optional for the students. The research localized many focus of malaise. They are concentrated mainly in the law and his application because of its permanent ambiguity. The teachers´ formation was pointed out as the second cause of malaise. Analyses were made on these two situations. The theoretical bases of the analyses was the Gramsci`s philosophy of praxis |
id |
PUC_SP-1_a6497fbd874e086100960f382ca795b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/2074 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Queiroz, José J.http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772206E0Mocellin, Teresinha Maria2016-04-25T19:20:54Z2008-07-242008-06-20Mocellin, Teresinha Maria. O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação. 2008. 243 f. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2074This thesis aims to analyze the religious teaching in the contemporary Brazilian public schools. The point of departure is the diffused feeling of malaise in this teaching. Malaise is a metaphor from health area that appears as something diffused in many speeches. The main purpose of the theses is to make a radiography in order to localize this feeling of malaise. As a preamble, some historical roots were indicated. The remote root was the catechism of Indians and Negroes and the conflict it rose in the Gospel preachers and in the receivers of the Christian message. The proximate root was the coming of the republican regime and the separation between the Church and the State. The republican laicization put the religious teaching out of public schools. Afterwards, by the pressure of the Church, it was readmitted but always as optional for the students. The research localized many focus of malaise. They are concentrated mainly in the law and his application because of its permanent ambiguity. The teachers´ formation was pointed out as the second cause of malaise. Analyses were made on these two situations. The theoretical bases of the analyses was the Gramsci`s philosophy of praxisEsta tese pretende analisar o ensino religioso nas escolas públicas, na atualidade brasileira. Parte do pressuposto de que haja um mal-estar relativo a essa disciplina. Essa metáfora, oriunda da área da saúde, aparece, em muitos discursos, como algo difuso no ensino religioso. Fazer uma radiografia para localizá-lo foi o objetivo principal do trabalho. Como preâmbulo, apontam-se as raízes históricas desse mal- estar. A raiz remota, na catequese dos índios e negros escravos e os conflitos que gerou nos evangelizadores e nos evangelizados. A raiz próxima, no advento da República, a separação entre Igreja e Estado e os conflitos decorrentes. O laicismo da era republicana, a principio, alijou a disciplina do espaço público. Depois, graças à pressão da Igreja Católica, ela foi readmitida, sempre, porém, em caráter facultativo para o aluno. A pesquisa localizou vários focos de mal-estar. Eles se concentram, especialmente, na legislação e sua aplicação, devido à sua imprecisão e ambigüidade. Depois, a formação dos docentes para a disciplina é a outra maior incidência do mal-estar. Estas duas situações foram analisadas no último capítulo da tese. O suporte teórico das analises é a filosofia da práxis de Gramsciapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/3297/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBRCiências da ReligiãoEnsino religioso nas escolas públicasFilosofia da práxisEnsino religiosoProfessores de ensino religioso -- Formacao profissionalReligious teaching in the public schoolsTeachers formationPhilosophy of praxisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAO mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTeresinha Maria Mocellin.pdf.txtTeresinha Maria Mocellin.pdf.txtExtracted texttext/plain495600https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/3/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.txta2a99d0813418cc6f28b19a11156a6a5MD53ORIGINALTeresinha Maria Mocellin.pdfapplication/pdf1584064https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/1/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf55565c36e28cdce3b31373beb22a90a5MD51THUMBNAILTeresinha Maria Mocellin.pdf.jpgTeresinha Maria Mocellin.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2948https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/2/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.jpg4831387dc1df0ed91992a16d4d447ac2MD52handle/20742022-04-28 17:21:06.598oai:repositorio.pucsp.br:handle/2074Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T20:21:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação |
title |
O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação |
spellingShingle |
O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação Mocellin, Teresinha Maria Ensino religioso nas escolas públicas Filosofia da práxis Ensino religioso Professores de ensino religioso -- Formacao profissional Religious teaching in the public schools Teachers formation Philosophy of praxis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
title_short |
O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação |
title_full |
O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação |
title_fullStr |
O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação |
title_full_unstemmed |
O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação |
title_sort |
O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação |
author |
Mocellin, Teresinha Maria |
author_facet |
Mocellin, Teresinha Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Queiroz, José J. |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772206E0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mocellin, Teresinha Maria |
contributor_str_mv |
Queiroz, José J. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino religioso nas escolas públicas Filosofia da práxis Ensino religioso Professores de ensino religioso -- Formacao profissional |
topic |
Ensino religioso nas escolas públicas Filosofia da práxis Ensino religioso Professores de ensino religioso -- Formacao profissional Religious teaching in the public schools Teachers formation Philosophy of praxis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Religious teaching in the public schools Teachers formation Philosophy of praxis |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
description |
This thesis aims to analyze the religious teaching in the contemporary Brazilian public schools. The point of departure is the diffused feeling of malaise in this teaching. Malaise is a metaphor from health area that appears as something diffused in many speeches. The main purpose of the theses is to make a radiography in order to localize this feeling of malaise. As a preamble, some historical roots were indicated. The remote root was the catechism of Indians and Negroes and the conflict it rose in the Gospel preachers and in the receivers of the Christian message. The proximate root was the coming of the republican regime and the separation between the Church and the State. The republican laicization put the religious teaching out of public schools. Afterwards, by the pressure of the Church, it was readmitted but always as optional for the students. The research localized many focus of malaise. They are concentrated mainly in the law and his application because of its permanent ambiguity. The teachers´ formation was pointed out as the second cause of malaise. Analyses were made on these two situations. The theoretical bases of the analyses was the Gramsci`s philosophy of praxis |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-07-24 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-06-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-25T19:20:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Mocellin, Teresinha Maria. O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação. 2008. 243 f. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2074 |
identifier_str_mv |
Mocellin, Teresinha Maria. O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação. 2008. 243 f. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2074 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciência da Religião |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências da Religião |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/3/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/1/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/2/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a2a99d0813418cc6f28b19a11156a6a5 55565c36e28cdce3b31373beb22a90a5 4831387dc1df0ed91992a16d4d447ac2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277869686259712 |