O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mocellin, Teresinha Maria
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2074
Resumo: This thesis aims to analyze the religious teaching in the contemporary Brazilian public schools. The point of departure is the diffused feeling of malaise in this teaching. Malaise is a metaphor from health area that appears as something diffused in many speeches. The main purpose of the theses is to make a radiography in order to localize this feeling of malaise. As a preamble, some historical roots were indicated. The remote root was the catechism of Indians and Negroes and the conflict it rose in the Gospel preachers and in the receivers of the Christian message. The proximate root was the coming of the republican regime and the separation between the Church and the State. The republican laicization put the religious teaching out of public schools. Afterwards, by the pressure of the Church, it was readmitted but always as optional for the students. The research localized many focus of malaise. They are concentrated mainly in the law and his application because of its permanent ambiguity. The teachers´ formation was pointed out as the second cause of malaise. Analyses were made on these two situations. The theoretical bases of the analyses was the Gramsci`s philosophy of praxis
id PUC_SP-1_a6497fbd874e086100960f382ca795b7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/2074
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Queiroz, José J.http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772206E0Mocellin, Teresinha Maria2016-04-25T19:20:54Z2008-07-242008-06-20Mocellin, Teresinha Maria. O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação. 2008. 243 f. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2074This thesis aims to analyze the religious teaching in the contemporary Brazilian public schools. The point of departure is the diffused feeling of malaise in this teaching. Malaise is a metaphor from health area that appears as something diffused in many speeches. The main purpose of the theses is to make a radiography in order to localize this feeling of malaise. As a preamble, some historical roots were indicated. The remote root was the catechism of Indians and Negroes and the conflict it rose in the Gospel preachers and in the receivers of the Christian message. The proximate root was the coming of the republican regime and the separation between the Church and the State. The republican laicization put the religious teaching out of public schools. Afterwards, by the pressure of the Church, it was readmitted but always as optional for the students. The research localized many focus of malaise. They are concentrated mainly in the law and his application because of its permanent ambiguity. The teachers´ formation was pointed out as the second cause of malaise. Analyses were made on these two situations. The theoretical bases of the analyses was the Gramsci`s philosophy of praxisEsta tese pretende analisar o ensino religioso nas escolas públicas, na atualidade brasileira. Parte do pressuposto de que haja um mal-estar relativo a essa disciplina. Essa metáfora, oriunda da área da saúde, aparece, em muitos discursos, como algo difuso no ensino religioso. Fazer uma radiografia para localizá-lo foi o objetivo principal do trabalho. Como preâmbulo, apontam-se as raízes históricas desse mal- estar. A raiz remota, na catequese dos índios e negros escravos e os conflitos que gerou nos evangelizadores e nos evangelizados. A raiz próxima, no advento da República, a separação entre Igreja e Estado e os conflitos decorrentes. O laicismo da era republicana, a principio, alijou a disciplina do espaço público. Depois, graças à pressão da Igreja Católica, ela foi readmitida, sempre, porém, em caráter facultativo para o aluno. A pesquisa localizou vários focos de mal-estar. Eles se concentram, especialmente, na legislação e sua aplicação, devido à sua imprecisão e ambigüidade. Depois, a formação dos docentes para a disciplina é a outra maior incidência do mal-estar. Estas duas situações foram analisadas no último capítulo da tese. O suporte teórico das analises é a filosofia da práxis de Gramsciapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/3297/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBRCiências da ReligiãoEnsino religioso nas escolas públicasFilosofia da práxisEnsino religiosoProfessores de ensino religioso -- Formacao profissionalReligious teaching in the public schoolsTeachers formationPhilosophy of praxisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAO mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTeresinha Maria Mocellin.pdf.txtTeresinha Maria Mocellin.pdf.txtExtracted texttext/plain495600https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/3/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.txta2a99d0813418cc6f28b19a11156a6a5MD53ORIGINALTeresinha Maria Mocellin.pdfapplication/pdf1584064https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/1/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf55565c36e28cdce3b31373beb22a90a5MD51THUMBNAILTeresinha Maria Mocellin.pdf.jpgTeresinha Maria Mocellin.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2948https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/2/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.jpg4831387dc1df0ed91992a16d4d447ac2MD52handle/20742022-04-28 17:21:06.598oai:repositorio.pucsp.br:handle/2074Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T20:21:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação
title O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação
spellingShingle O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação
Mocellin, Teresinha Maria
Ensino religioso nas escolas públicas
Filosofia da práxis
Ensino religioso
Professores de ensino religioso -- Formacao profissional
Religious teaching in the public schools
Teachers formation
Philosophy of praxis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação
title_full O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação
title_fullStr O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação
title_full_unstemmed O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação
title_sort O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação
author Mocellin, Teresinha Maria
author_facet Mocellin, Teresinha Maria
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Queiroz, José J.
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772206E0
dc.contributor.author.fl_str_mv Mocellin, Teresinha Maria
contributor_str_mv Queiroz, José J.
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino religioso nas escolas públicas
Filosofia da práxis
Ensino religioso
Professores de ensino religioso -- Formacao profissional
topic Ensino religioso nas escolas públicas
Filosofia da práxis
Ensino religioso
Professores de ensino religioso -- Formacao profissional
Religious teaching in the public schools
Teachers formation
Philosophy of praxis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Religious teaching in the public schools
Teachers formation
Philosophy of praxis
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description This thesis aims to analyze the religious teaching in the contemporary Brazilian public schools. The point of departure is the diffused feeling of malaise in this teaching. Malaise is a metaphor from health area that appears as something diffused in many speeches. The main purpose of the theses is to make a radiography in order to localize this feeling of malaise. As a preamble, some historical roots were indicated. The remote root was the catechism of Indians and Negroes and the conflict it rose in the Gospel preachers and in the receivers of the Christian message. The proximate root was the coming of the republican regime and the separation between the Church and the State. The republican laicization put the religious teaching out of public schools. Afterwards, by the pressure of the Church, it was readmitted but always as optional for the students. The research localized many focus of malaise. They are concentrated mainly in the law and his application because of its permanent ambiguity. The teachers´ formation was pointed out as the second cause of malaise. Analyses were made on these two situations. The theoretical bases of the analyses was the Gramsci`s philosophy of praxis
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-07-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-06-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-25T19:20:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Mocellin, Teresinha Maria. O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação. 2008. 243 f. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2074
identifier_str_mv Mocellin, Teresinha Maria. O mal-estar no ensino religioso: localização, contextualização e interpretação. 2008. 243 f. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2074
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciência da Religião
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Religião
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/3/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/1/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2074/2/Teresinha%20Maria%20Mocellin.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a2a99d0813418cc6f28b19a11156a6a5
55565c36e28cdce3b31373beb22a90a5
4831387dc1df0ed91992a16d4d447ac2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277869686259712