Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Manoel Antonio Oliveira
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9786
Resumo: This thesis aims to study the reformulation of the course in Accounting from the State University of Southwest Bahia in view of the graduates of the year 2012. This study is theoretically grounded in the curriculum scholars and Accounting as Apple, Sacristán, Tardif, Iudícibus, Masetto, Gonçalves, Abramowicz, Stake, among others. The Accounting course in UESB is the setting in which the study takes place. Their graduates and their documents (Teaching and Governing Law Project) are studied. The first underwent completing a questionnaire with ten questions that functioned as the instrument that raised the data tabulated by the technique of content analysis. Documentary analysis was also used as a technique for studying the above - mentioned documents. The category indicated in the study, with the highest incidence was Curricular Redesign who received specific treatment in the work of academic and scientific nature. This category is called work and has an emphasis on in the conceptualization and analysis. What are points, in fact, is that the course requires reformulation of the current curriculum, better training of their teachers, the appropriate educational infrastructure to achieve the prescribed curriculum for the course, special attention to professional character expected by students in your formation
id PUC_SP-1_ab67cbb0da32e402de4b15ff44463d90
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9786
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Abramowicz, Merehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4462286Z1Araújo, Manoel Antonio Oliveira2016-04-27T14:31:23Z2014-08-282014-08-07Araújo, Manoel Antonio Oliveira. Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012. 2014. 173 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9786This thesis aims to study the reformulation of the course in Accounting from the State University of Southwest Bahia in view of the graduates of the year 2012. This study is theoretically grounded in the curriculum scholars and Accounting as Apple, Sacristán, Tardif, Iudícibus, Masetto, Gonçalves, Abramowicz, Stake, among others. The Accounting course in UESB is the setting in which the study takes place. Their graduates and their documents (Teaching and Governing Law Project) are studied. The first underwent completing a questionnaire with ten questions that functioned as the instrument that raised the data tabulated by the technique of content analysis. Documentary analysis was also used as a technique for studying the above - mentioned documents. The category indicated in the study, with the highest incidence was Curricular Redesign who received specific treatment in the work of academic and scientific nature. This category is called work and has an emphasis on in the conceptualization and analysis. What are points, in fact, is that the course requires reformulation of the current curriculum, better training of their teachers, the appropriate educational infrastructure to achieve the prescribed curriculum for the course, special attention to professional character expected by students in your formationEsta tese tem o objetivo de estudar a reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia na visão dos concluintes do ano de 2012. O presente estudo é fundamentado teoricamente em estudiosos do currículo e da Contabilidade como Apple, Sacristán, Tardif, Iudícibus, Masetto, Gonçalves, Abramowicz, Stake, entre outros. O curso de Ciências Contábeis na UESB é o cenário em que o estudo acontece. Seus concluintes e seus documentos (Projeto Pedagógico e Legislação vigente) são estudados. Os primeiros foram submetidos ao preenchimento de um questionário com dez questões que funcionou como o instrumento que levantou os dados posteriormente tabulados através da técnica de análise de conteúdo. Também foi utilizada a análise documental como técnica de estudo dos documentos supra-citados. A categoria apontada, no estudo, com maior incidência foi a Reformulação Curricular que recebeu tratamento específico neste trabalho de natureza acadêmico-científico. Esta categoria denomina o trabalho e tem ênfase em sua conceituação e análise. O que se aponta, na verdade, é que o curso necessita de reformulação do atual currículo, de melhor formação de seus professores, da infra-estrutura educacional apropriada para a consecução do currículo prescrito ao curso, de atenção especial ao caráter profissionalizante esperado pelos alunos em sua formaçãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22844/Manoel%20Antonio%20Oliveira%20Araujo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducaçãoCiências ContábeisReforma curricularEducationCurriculumAccountingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOReformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTManoel Antonio Oliveira Araujo.pdf.txtManoel Antonio Oliveira Araujo.pdf.txtExtracted texttext/plain402040https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9786/3/Manoel%20Antonio%20Oliveira%20Araujo.pdf.txt30e62eb0b9bb6c51f28059b858809f37MD53ORIGINALManoel Antonio Oliveira Araujo.pdfapplication/pdf1587399https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9786/1/Manoel%20Antonio%20Oliveira%20Araujo.pdfde20a463248fa3c9f247a7437e86090fMD51THUMBNAILManoel Antonio Oliveira Araujo.pdf.jpgManoel Antonio Oliveira Araujo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2201https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9786/2/Manoel%20Antonio%20Oliveira%20Araujo.pdf.jpg0107df721babfb67daf33fe2ea82d415MD52handle/97862022-04-27 09:16:43.679oai:repositorio.pucsp.br:handle/9786Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:16:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012
title Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012
spellingShingle Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012
Araújo, Manoel Antonio Oliveira
Educação
Ciências Contábeis
Reforma curricular
Education
Curriculum
Accounting
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012
title_full Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012
title_fullStr Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012
title_full_unstemmed Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012
title_sort Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012
author Araújo, Manoel Antonio Oliveira
author_facet Araújo, Manoel Antonio Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Abramowicz, Mere
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4462286Z1
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Manoel Antonio Oliveira
contributor_str_mv Abramowicz, Mere
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Ciências Contábeis
Reforma curricular
topic Educação
Ciências Contábeis
Reforma curricular
Education
Curriculum
Accounting
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Curriculum
Accounting
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This thesis aims to study the reformulation of the course in Accounting from the State University of Southwest Bahia in view of the graduates of the year 2012. This study is theoretically grounded in the curriculum scholars and Accounting as Apple, Sacristán, Tardif, Iudícibus, Masetto, Gonçalves, Abramowicz, Stake, among others. The Accounting course in UESB is the setting in which the study takes place. Their graduates and their documents (Teaching and Governing Law Project) are studied. The first underwent completing a questionnaire with ten questions that functioned as the instrument that raised the data tabulated by the technique of content analysis. Documentary analysis was also used as a technique for studying the above - mentioned documents. The category indicated in the study, with the highest incidence was Curricular Redesign who received specific treatment in the work of academic and scientific nature. This category is called work and has an emphasis on in the conceptualization and analysis. What are points, in fact, is that the course requires reformulation of the current curriculum, better training of their teachers, the appropriate educational infrastructure to achieve the prescribed curriculum for the course, special attention to professional character expected by students in your formation
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-08-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-08-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Araújo, Manoel Antonio Oliveira. Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012. 2014. 173 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9786
identifier_str_mv Araújo, Manoel Antonio Oliveira. Reformulação curricular do curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir do olhar dos concluintes do curso do ano de 2012. 2014. 173 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9786
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9786/3/Manoel%20Antonio%20Oliveira%20Araujo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9786/1/Manoel%20Antonio%20Oliveira%20Araujo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9786/2/Manoel%20Antonio%20Oliveira%20Araujo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 30e62eb0b9bb6c51f28059b858809f37
de20a463248fa3c9f247a7437e86090f
0107df721babfb67daf33fe2ea82d415
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799795993603997696