Matemática no ensino médio: prescrições das propostas curriculares e concepções dos professores
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11224 |
Resumo: | This research is insered in a group of studies intitled The Mathematics in curricular organization: history and actual perspectives and analyzes the historical trajectory of high school courses in Brazil detaching its finalities along the time. There is a particular focus about the perfomance of the Mathematics in the high school s curriculum. Through this bibliographic and documental research were studied proposals of diferent periods detaching the curricular proposal of São Paulo State in the decade of 1980. There is a study about the nineties with reference to Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio PCNEM Secretariat of High School and Tecnologic of Education Ministry and makes comparisions with documents of France, Spain and Portugal. In the sequence, the work searches to identificate the thought of the teachers that are actuating in the high school with reference to concepts of contextualization and the interaction between disciplines and the ways that the teachers consider interestings. Makes a repertory about the theoretical studies in the education area of the Mathematics that can support these proposals, starting from main conceptions that guide the PCNEM, precisely with reference to ideas of contextualization and interaction between disciplines |
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Pires, Celia Maria CarolinoGodoy, Elenilton Vieira2016-04-27T16:58:19Z2008-02-272002-10-22Godoy, Elenilton Vieira. Matemática no ensino médio: prescrições das propostas curriculares e concepções dos professores. 2002. 250 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11224This research is insered in a group of studies intitled The Mathematics in curricular organization: history and actual perspectives and analyzes the historical trajectory of high school courses in Brazil detaching its finalities along the time. There is a particular focus about the perfomance of the Mathematics in the high school s curriculum. Through this bibliographic and documental research were studied proposals of diferent periods detaching the curricular proposal of São Paulo State in the decade of 1980. There is a study about the nineties with reference to Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio PCNEM Secretariat of High School and Tecnologic of Education Ministry and makes comparisions with documents of France, Spain and Portugal. In the sequence, the work searches to identificate the thought of the teachers that are actuating in the high school with reference to concepts of contextualization and the interaction between disciplines and the ways that the teachers consider interestings. Makes a repertory about the theoretical studies in the education area of the Mathematics that can support these proposals, starting from main conceptions that guide the PCNEM, precisely with reference to ideas of contextualization and interaction between disciplinesO presente estudo insere-se no grupo de pesquisa A Matemática na organização curricular: história e perspectivas atuais e analisa a trajetória histórica dos cursos de nível médio no Brasil, destacando suas finalidades ao longo do tempo. Focaliza particularmente o papel da Matemática nos currículos do ensino médio: por meio de pesquisa bibliográfica e documental, estuda propostas de diferentes períodos, com destaque à proposta curricular do Estado de São Paulo, da década de 80. Na década de 90, analisa os Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio - PCNEM, da Secretaria de Ensino Médio e Tecnológico, do Ministério da Educação e faz comparações com documentos da França, Espanha e Portugal. Na seqüência, busca identificar o que pensam professores em atuação no ensino médio sobre idéias como as de contextualização e interdisciplinaridade e os caminhos que os professores consideram interessantes para isso. Repertoria estudos teóricos na área de educação matemática que podem sustentar essas propostas, a partir das principais concepções norteadoras dos PCNEM, em particular no que se refere à idéia de contextualização e à interdisciplinaridadeapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22359/elenilton%20godoy.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoCurrículosEnsino medioContextualizacaoInterdisciplinaridadeEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoMatematica: Educacao MatematicaCurriculumHigh school sContextualizationInterdisciplinarityCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMatemática no ensino médio: prescrições das propostas curriculares e concepções dos professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTelenilton godoy.pdf.txtelenilton godoy.pdf.txtExtracted texttext/plain467294https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11224/3/elenilton%20godoy.pdf.txt68b5ecf0ff51890a6daefe6a78288a3dMD53ORIGINALelenilton godoy.pdfapplication/pdf1125320https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11224/1/elenilton%20godoy.pdfeb839508089e4e9fbd7d90420a880ae4MD51THUMBNAILelenilton godoy.pdf.jpgelenilton godoy.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11224/2/elenilton%20godoy.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/112242022-04-28 04:20:47.664oai:repositorio.pucsp.br:handle/11224Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:20:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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