Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10242 |
Resumo: | This work aimed to investigate the Learning Evaluation as a Process (LEP) use by teachers and coordinator teachers in a school of the state education network from the city of São Paulo, through a case study. Data were collected using observation sessions, semi-structured interviews, and a discussion group. The interviews were carried out with a school board supervisor, the director, one cycle II coordinator, two teachers from Portuguese and Mathematics disciplines, and one teacher that do not directly participate of the LEP. For the discussion group, eleven students from the final years of the elementary school were selected. This research used the studies of Bonamino and Sousa (2012) about the evaluation of Brazilian basic education, Gimenes et al (2013), Alavarse et al (2013), and Morasco Junior and Gama (32013) that investigated the use of external evaluations, as theoretical background. In order to understand the concepts of learning evaluation and formative assessment, this study relied on the works of Fernandes (2009), Hadji (2001), and Luckesi (2011). The analysis of the data and their allocated categories shown that was possible to identify different possibilities for the use of the LEP by teachers and the management team, as well as its potential use in the planning of students learning improvement actions |
id |
PUC_SP-1_adffad624d709019e96260a41f6b77a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10242 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Gimenes, Nelson Antonio Simãohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4386634J0Sousa, Maria Eliane Maia2016-04-27T14:48:43Z2015-08-042015-07-03Sousa, Maria Eliane Maia. Learning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education network. 2015. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10242This work aimed to investigate the Learning Evaluation as a Process (LEP) use by teachers and coordinator teachers in a school of the state education network from the city of São Paulo, through a case study. Data were collected using observation sessions, semi-structured interviews, and a discussion group. The interviews were carried out with a school board supervisor, the director, one cycle II coordinator, two teachers from Portuguese and Mathematics disciplines, and one teacher that do not directly participate of the LEP. For the discussion group, eleven students from the final years of the elementary school were selected. This research used the studies of Bonamino and Sousa (2012) about the evaluation of Brazilian basic education, Gimenes et al (2013), Alavarse et al (2013), and Morasco Junior and Gama (32013) that investigated the use of external evaluations, as theoretical background. In order to understand the concepts of learning evaluation and formative assessment, this study relied on the works of Fernandes (2009), Hadji (2001), and Luckesi (2011). The analysis of the data and their allocated categories shown that was possible to identify different possibilities for the use of the LEP by teachers and the management team, as well as its potential use in the planning of students learning improvement actionsO presente trabalho teve como principal objetivo investigar o uso que professores e professor coordenador fazem da Avaliação da Aprendizagem em Processo (AAP), por meio de um estudo de caso, no interior de uma Escola da Rede de Ensino Estadual, da cidade de São Paulo. Para a coleta de informações foram realizadas sessões de observação, entrevistas semiestruturadas e grupo de discussão. Participaram das entrevistas um supervisor e técnico da Diretoria de Ensino, o diretor e professor coordenador do ciclo II, dois professores das disciplinas de Língua Portuguesa e Matemática e um professor que não participa diretamente da AAP. Para o grupo de discussão foram selecionados 11 alunos das séries finais do Ensino Fundamental. A pesquisa teve como referencial teórico os estudos de Bonamino e Sousa (2012) sobre Avaliação da Educação Básica no Brasil, as pesquisas desenvolvidas a respeito dos usos das Avaliações Externas, de Gimenes et al. (2013), Alavarse et al. (2013) e Morasco Junior e Gama (2013). Para a compreensão dos conceitos de Avaliação da Aprendizagem e Avaliação Formativa, este estudo se apoiou em Fernandes (2009), Hadji (2001) e Luckesi (2011). A partir dos dados coletados e com a análise das categorias atribuídas, foi possível a identificação de diferentes possibilidades de usos da AAP por professores e equipe gestora, assim como o potencial dessa avaliação no planejamento de ações para melhoria da aprendizagem dos alunosConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22423/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de FormadoresPUC-SPBREducaçãoAvaliação da aprendizagemAvaliação externaAvaliação diagnósticaLearning evaluationExternal assessmentDiagnostic evaluationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAvaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São PauloLearning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education networkinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMaria Eliane Maia Sousa.pdfapplication/pdf1168064https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/1/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf1d1d1d69b449de6bc12255385ef0143cMD51TEXTMaria Eliane Maia Sousa.pdf.txtMaria Eliane Maia Sousa.pdf.txtExtracted Texttext/plain297919https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/2/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.txt3f2d411e4e1f9308008447eeff4b4a9bMD52THUMBNAILMaria Eliane Maia Sousa.pdf.jpgMaria Eliane Maia Sousa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/3/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD53handle/102422022-04-28 04:36:49.641oai:repositorio.pucsp.br:handle/10242Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:36:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Learning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education network |
title |
Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo |
spellingShingle |
Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo Sousa, Maria Eliane Maia Avaliação da aprendizagem Avaliação externa Avaliação diagnóstica Learning evaluation External assessment Diagnostic evaluation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo |
title_full |
Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo |
title_fullStr |
Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo |
title_sort |
Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo |
author |
Sousa, Maria Eliane Maia |
author_facet |
Sousa, Maria Eliane Maia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gimenes, Nelson Antonio Simão |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4386634J0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Maria Eliane Maia |
contributor_str_mv |
Gimenes, Nelson Antonio Simão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da aprendizagem Avaliação externa Avaliação diagnóstica |
topic |
Avaliação da aprendizagem Avaliação externa Avaliação diagnóstica Learning evaluation External assessment Diagnostic evaluation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Learning evaluation External assessment Diagnostic evaluation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work aimed to investigate the Learning Evaluation as a Process (LEP) use by teachers and coordinator teachers in a school of the state education network from the city of São Paulo, through a case study. Data were collected using observation sessions, semi-structured interviews, and a discussion group. The interviews were carried out with a school board supervisor, the director, one cycle II coordinator, two teachers from Portuguese and Mathematics disciplines, and one teacher that do not directly participate of the LEP. For the discussion group, eleven students from the final years of the elementary school were selected. This research used the studies of Bonamino and Sousa (2012) about the evaluation of Brazilian basic education, Gimenes et al (2013), Alavarse et al (2013), and Morasco Junior and Gama (32013) that investigated the use of external evaluations, as theoretical background. In order to understand the concepts of learning evaluation and formative assessment, this study relied on the works of Fernandes (2009), Hadji (2001), and Luckesi (2011). The analysis of the data and their allocated categories shown that was possible to identify different possibilities for the use of the LEP by teachers and the management team, as well as its potential use in the planning of students learning improvement actions |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-08-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-07-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:48:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Sousa, Maria Eliane Maia. Learning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education network. 2015. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10242 |
identifier_str_mv |
Sousa, Maria Eliane Maia. Learning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education network. 2015. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10242 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/1/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/2/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/3/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1d1d1d69b449de6bc12255385ef0143c 3f2d411e4e1f9308008447eeff4b4a9b cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796242135384064 |