Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Maria Eliane Maia
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10242
Resumo: This work aimed to investigate the Learning Evaluation as a Process (LEP) use by teachers and coordinator teachers in a school of the state education network from the city of São Paulo, through a case study. Data were collected using observation sessions, semi-structured interviews, and a discussion group. The interviews were carried out with a school board supervisor, the director, one cycle II coordinator, two teachers from Portuguese and Mathematics disciplines, and one teacher that do not directly participate of the LEP. For the discussion group, eleven students from the final years of the elementary school were selected. This research used the studies of Bonamino and Sousa (2012) about the evaluation of Brazilian basic education, Gimenes et al (2013), Alavarse et al (2013), and Morasco Junior and Gama (32013) that investigated the use of external evaluations, as theoretical background. In order to understand the concepts of learning evaluation and formative assessment, this study relied on the works of Fernandes (2009), Hadji (2001), and Luckesi (2011). The analysis of the data and their allocated categories shown that was possible to identify different possibilities for the use of the LEP by teachers and the management team, as well as its potential use in the planning of students learning improvement actions
id PUC_SP-1_adffad624d709019e96260a41f6b77a4
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10242
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Gimenes, Nelson Antonio Simãohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4386634J0Sousa, Maria Eliane Maia2016-04-27T14:48:43Z2015-08-042015-07-03Sousa, Maria Eliane Maia. Learning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education network. 2015. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10242This work aimed to investigate the Learning Evaluation as a Process (LEP) use by teachers and coordinator teachers in a school of the state education network from the city of São Paulo, through a case study. Data were collected using observation sessions, semi-structured interviews, and a discussion group. The interviews were carried out with a school board supervisor, the director, one cycle II coordinator, two teachers from Portuguese and Mathematics disciplines, and one teacher that do not directly participate of the LEP. For the discussion group, eleven students from the final years of the elementary school were selected. This research used the studies of Bonamino and Sousa (2012) about the evaluation of Brazilian basic education, Gimenes et al (2013), Alavarse et al (2013), and Morasco Junior and Gama (32013) that investigated the use of external evaluations, as theoretical background. In order to understand the concepts of learning evaluation and formative assessment, this study relied on the works of Fernandes (2009), Hadji (2001), and Luckesi (2011). The analysis of the data and their allocated categories shown that was possible to identify different possibilities for the use of the LEP by teachers and the management team, as well as its potential use in the planning of students learning improvement actionsO presente trabalho teve como principal objetivo investigar o uso que professores e professor coordenador fazem da Avaliação da Aprendizagem em Processo (AAP), por meio de um estudo de caso, no interior de uma Escola da Rede de Ensino Estadual, da cidade de São Paulo. Para a coleta de informações foram realizadas sessões de observação, entrevistas semiestruturadas e grupo de discussão. Participaram das entrevistas um supervisor e técnico da Diretoria de Ensino, o diretor e professor coordenador do ciclo II, dois professores das disciplinas de Língua Portuguesa e Matemática e um professor que não participa diretamente da AAP. Para o grupo de discussão foram selecionados 11 alunos das séries finais do Ensino Fundamental. A pesquisa teve como referencial teórico os estudos de Bonamino e Sousa (2012) sobre Avaliação da Educação Básica no Brasil, as pesquisas desenvolvidas a respeito dos usos das Avaliações Externas, de Gimenes et al. (2013), Alavarse et al. (2013) e Morasco Junior e Gama (2013). Para a compreensão dos conceitos de Avaliação da Aprendizagem e Avaliação Formativa, este estudo se apoiou em Fernandes (2009), Hadji (2001) e Luckesi (2011). A partir dos dados coletados e com a análise das categorias atribuídas, foi possível a identificação de diferentes possibilidades de usos da AAP por professores e equipe gestora, assim como o potencial dessa avaliação no planejamento de ações para melhoria da aprendizagem dos alunosConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22423/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de FormadoresPUC-SPBREducaçãoAvaliação da aprendizagemAvaliação externaAvaliação diagnósticaLearning evaluationExternal assessmentDiagnostic evaluationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAvaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São PauloLearning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education networkinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMaria Eliane Maia Sousa.pdfapplication/pdf1168064https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/1/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf1d1d1d69b449de6bc12255385ef0143cMD51TEXTMaria Eliane Maia Sousa.pdf.txtMaria Eliane Maia Sousa.pdf.txtExtracted Texttext/plain297919https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/2/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.txt3f2d411e4e1f9308008447eeff4b4a9bMD52THUMBNAILMaria Eliane Maia Sousa.pdf.jpgMaria Eliane Maia Sousa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/3/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD53handle/102422022-04-28 04:36:49.641oai:repositorio.pucsp.br:handle/10242Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:36:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Learning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education network
title Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo
spellingShingle Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo
Sousa, Maria Eliane Maia
Avaliação da aprendizagem
Avaliação externa
Avaliação diagnóstica
Learning evaluation
External assessment
Diagnostic evaluation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo
title_full Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo
title_fullStr Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo
title_full_unstemmed Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo
title_sort Avaliação da Aprendizagem em Processo: limites e possibilidades de uso em uma Escola da Rede Estadual de São Paulo
author Sousa, Maria Eliane Maia
author_facet Sousa, Maria Eliane Maia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gimenes, Nelson Antonio Simão
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4386634J0
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Maria Eliane Maia
contributor_str_mv Gimenes, Nelson Antonio Simão
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da aprendizagem
Avaliação externa
Avaliação diagnóstica
topic Avaliação da aprendizagem
Avaliação externa
Avaliação diagnóstica
Learning evaluation
External assessment
Diagnostic evaluation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Learning evaluation
External assessment
Diagnostic evaluation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work aimed to investigate the Learning Evaluation as a Process (LEP) use by teachers and coordinator teachers in a school of the state education network from the city of São Paulo, through a case study. Data were collected using observation sessions, semi-structured interviews, and a discussion group. The interviews were carried out with a school board supervisor, the director, one cycle II coordinator, two teachers from Portuguese and Mathematics disciplines, and one teacher that do not directly participate of the LEP. For the discussion group, eleven students from the final years of the elementary school were selected. This research used the studies of Bonamino and Sousa (2012) about the evaluation of Brazilian basic education, Gimenes et al (2013), Alavarse et al (2013), and Morasco Junior and Gama (32013) that investigated the use of external evaluations, as theoretical background. In order to understand the concepts of learning evaluation and formative assessment, this study relied on the works of Fernandes (2009), Hadji (2001), and Luckesi (2011). The analysis of the data and their allocated categories shown that was possible to identify different possibilities for the use of the LEP by teachers and the management team, as well as its potential use in the planning of students learning improvement actions
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-08-04
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-07-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:48:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Sousa, Maria Eliane Maia. Learning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education network. 2015. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10242
identifier_str_mv Sousa, Maria Eliane Maia. Learning Evaluation as a Process: limits and use possibilities in a school of the São Paulo state education network. 2015. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/1/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/2/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10242/3/Maria%20Eliane%20Maia%20Sousa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1d1d1d69b449de6bc12255385ef0143c
3f2d411e4e1f9308008447eeff4b4a9b
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796242135384064