O multissensorial na arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marziale, Nicole Palucci
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32262
Resumo: This paper is based on the observation of the predominance of visuality in contemporary Western societies, which dates back to Ancient Greece, is intensified by the advent of the Renaissance perspective, and consecrated by the consolidation of the modern visual paradigm. This domain extends to the field of artistic production, museology and museography. At the same time, anthropologists have demonstrated that the prominence of one sense over another in a society is linked to cultural variations. Thus, the paradigm of visuality should not be taken as absolute and universal. Therefore, this work addresses the theme of multisensoriality in artistic practice and in the organization of exhibitions from a historical perspective, locating important proposals, works and exhibitions that sought to break with the paradigm of visuality in these contexts. It is also discussed how the theme is linked to the matter of accessibility in artistic practice and in museums and cultural spaces. Finally, the exhibition “The senses: design beyond vision”, held at the Cooper Hewitt Museum, in 2018, is taken as a case study object, as it is an exhibition that has, both in its curatorial proposal and exhibition design and in the choice of works, the concern to approach and stimulate the multiplicity of senses, without hierarchizing them
id PUC_SP-1_af64d0de8d0bb30d50a8124f4c2508c7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/32262
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Alves, CauêMarziale, Nicole Palucci2023-05-15T18:58:56Z2023-05-15T18:58:56Z2022-12-01Marziale, Nicole Palucci. O multissensorial na arte. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32262This paper is based on the observation of the predominance of visuality in contemporary Western societies, which dates back to Ancient Greece, is intensified by the advent of the Renaissance perspective, and consecrated by the consolidation of the modern visual paradigm. This domain extends to the field of artistic production, museology and museography. At the same time, anthropologists have demonstrated that the prominence of one sense over another in a society is linked to cultural variations. Thus, the paradigm of visuality should not be taken as absolute and universal. Therefore, this work addresses the theme of multisensoriality in artistic practice and in the organization of exhibitions from a historical perspective, locating important proposals, works and exhibitions that sought to break with the paradigm of visuality in these contexts. It is also discussed how the theme is linked to the matter of accessibility in artistic practice and in museums and cultural spaces. Finally, the exhibition “The senses: design beyond vision”, held at the Cooper Hewitt Museum, in 2018, is taken as a case study object, as it is an exhibition that has, both in its curatorial proposal and exhibition design and in the choice of works, the concern to approach and stimulate the multiplicity of senses, without hierarchizing themEste trabalho parte da constatação acerca da predominância da visualidade nas sociedades ocidentais contemporâneas, que remonta à Grécia Antiga, é intensificada pelo advento da perspectiva renascentista, e consagrada pela consolidação do paradigma visual moderno. Tal domínio estende-se para o campo da produção artística, da museologia e da museografia. Ao mesmo tempo, antropólogos demonstraram que a proeminência de um ou outro sentido, em uma sociedade, está ligada a variações culturais. Assim, o paradigma da visualidade não deve ser tomado como absoluto e universal. Diante disso, este trabalho aborda o tema da multissensorialidade na prática artística e na organização de exposições a partir de uma perspectiva histórica, localizando importantes propostas, obras e exposições que buscaram romper com o paradigma da visualidade nesses contextos. Discute-se também como o tema está ligado à questão da acessibilidade na prática artística e nos museus e espaços culturais. Por fim, toma-se como objeto de estudo de caso a exposição The senses: design beyond vision, realizada no museu Cooper Hewitt, em 2018, por se tratar de uma exposição que tem, tanto em sua proposta curatorial e design expositivo quanto na escolha de trabalhos, a preocupação em abordar e estimular a multiplicidade dos sentidos, sem hierarquizá-losporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em Arte: História, Crítica e CuradoriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTEExposiçõesMultissensorialMuseusParticipaçãoAcessibilidadeExhibitionsMultisensorialMuseumsParticipationAccessibilityO multissensorial na arteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdfapplication/pdf3859984https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/1/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf3ac684c50aa7404f1e24e1dc01ca4ee3MD51TEXTNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdf.txtNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain133130https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/2/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf.txt39652e4c0a294814233fe8028b368ffeMD52THUMBNAILNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdf.jpgNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1157https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/3/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf.jpg27d2954a5e879032f48c5f24455dddfdMD53handle/322622023-05-16 09:28:33.166oai:repositorio.pucsp.br:handle/32262Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-05-16T12:28:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O multissensorial na arte
title O multissensorial na arte
spellingShingle O multissensorial na arte
Marziale, Nicole Palucci
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE
Exposições
Multissensorial
Museus
Participação
Acessibilidade
Exhibitions
Multisensorial
Museums
Participation
Accessibility
title_short O multissensorial na arte
title_full O multissensorial na arte
title_fullStr O multissensorial na arte
title_full_unstemmed O multissensorial na arte
title_sort O multissensorial na arte
author Marziale, Nicole Palucci
author_facet Marziale, Nicole Palucci
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Alves, Cauê
dc.contributor.author.fl_str_mv Marziale, Nicole Palucci
contributor_str_mv Alves, Cauê
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE
Exposições
Multissensorial
Museus
Participação
Acessibilidade
Exhibitions
Multisensorial
Museums
Participation
Accessibility
dc.subject.por.fl_str_mv Exposições
Multissensorial
Museus
Participação
Acessibilidade
dc.subject.eng.fl_str_mv Exhibitions
Multisensorial
Museums
Participation
Accessibility
description This paper is based on the observation of the predominance of visuality in contemporary Western societies, which dates back to Ancient Greece, is intensified by the advent of the Renaissance perspective, and consecrated by the consolidation of the modern visual paradigm. This domain extends to the field of artistic production, museology and museography. At the same time, anthropologists have demonstrated that the prominence of one sense over another in a society is linked to cultural variations. Thus, the paradigm of visuality should not be taken as absolute and universal. Therefore, this work addresses the theme of multisensoriality in artistic practice and in the organization of exhibitions from a historical perspective, locating important proposals, works and exhibitions that sought to break with the paradigm of visuality in these contexts. It is also discussed how the theme is linked to the matter of accessibility in artistic practice and in museums and cultural spaces. Finally, the exhibition “The senses: design beyond vision”, held at the Cooper Hewitt Museum, in 2018, is taken as a case study object, as it is an exhibition that has, both in its curatorial proposal and exhibition design and in the choice of works, the concern to approach and stimulate the multiplicity of senses, without hierarchizing them
publishDate 2022
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-05-15T18:58:56Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-05-15T18:58:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Marziale, Nicole Palucci. O multissensorial na arte. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32262
identifier_str_mv Marziale, Nicole Palucci. O multissensorial na arte. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/1/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/2/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/3/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3ac684c50aa7404f1e24e1dc01ca4ee3
39652e4c0a294814233fe8028b368ffe
27d2954a5e879032f48c5f24455dddfd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796097695088640