O multissensorial na arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32262 |
Resumo: | This paper is based on the observation of the predominance of visuality in contemporary Western societies, which dates back to Ancient Greece, is intensified by the advent of the Renaissance perspective, and consecrated by the consolidation of the modern visual paradigm. This domain extends to the field of artistic production, museology and museography. At the same time, anthropologists have demonstrated that the prominence of one sense over another in a society is linked to cultural variations. Thus, the paradigm of visuality should not be taken as absolute and universal. Therefore, this work addresses the theme of multisensoriality in artistic practice and in the organization of exhibitions from a historical perspective, locating important proposals, works and exhibitions that sought to break with the paradigm of visuality in these contexts. It is also discussed how the theme is linked to the matter of accessibility in artistic practice and in museums and cultural spaces. Finally, the exhibition “The senses: design beyond vision”, held at the Cooper Hewitt Museum, in 2018, is taken as a case study object, as it is an exhibition that has, both in its curatorial proposal and exhibition design and in the choice of works, the concern to approach and stimulate the multiplicity of senses, without hierarchizing them |
id |
PUC_SP-1_af64d0de8d0bb30d50a8124f4c2508c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/32262 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Alves, CauêMarziale, Nicole Palucci2023-05-15T18:58:56Z2023-05-15T18:58:56Z2022-12-01Marziale, Nicole Palucci. O multissensorial na arte. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32262This paper is based on the observation of the predominance of visuality in contemporary Western societies, which dates back to Ancient Greece, is intensified by the advent of the Renaissance perspective, and consecrated by the consolidation of the modern visual paradigm. This domain extends to the field of artistic production, museology and museography. At the same time, anthropologists have demonstrated that the prominence of one sense over another in a society is linked to cultural variations. Thus, the paradigm of visuality should not be taken as absolute and universal. Therefore, this work addresses the theme of multisensoriality in artistic practice and in the organization of exhibitions from a historical perspective, locating important proposals, works and exhibitions that sought to break with the paradigm of visuality in these contexts. It is also discussed how the theme is linked to the matter of accessibility in artistic practice and in museums and cultural spaces. Finally, the exhibition “The senses: design beyond vision”, held at the Cooper Hewitt Museum, in 2018, is taken as a case study object, as it is an exhibition that has, both in its curatorial proposal and exhibition design and in the choice of works, the concern to approach and stimulate the multiplicity of senses, without hierarchizing themEste trabalho parte da constatação acerca da predominância da visualidade nas sociedades ocidentais contemporâneas, que remonta à Grécia Antiga, é intensificada pelo advento da perspectiva renascentista, e consagrada pela consolidação do paradigma visual moderno. Tal domínio estende-se para o campo da produção artística, da museologia e da museografia. Ao mesmo tempo, antropólogos demonstraram que a proeminência de um ou outro sentido, em uma sociedade, está ligada a variações culturais. Assim, o paradigma da visualidade não deve ser tomado como absoluto e universal. Diante disso, este trabalho aborda o tema da multissensorialidade na prática artística e na organização de exposições a partir de uma perspectiva histórica, localizando importantes propostas, obras e exposições que buscaram romper com o paradigma da visualidade nesses contextos. Discute-se também como o tema está ligado à questão da acessibilidade na prática artística e nos museus e espaços culturais. Por fim, toma-se como objeto de estudo de caso a exposição The senses: design beyond vision, realizada no museu Cooper Hewitt, em 2018, por se tratar de uma exposição que tem, tanto em sua proposta curatorial e design expositivo quanto na escolha de trabalhos, a preocupação em abordar e estimular a multiplicidade dos sentidos, sem hierarquizá-losporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em Arte: História, Crítica e CuradoriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTEExposiçõesMultissensorialMuseusParticipaçãoAcessibilidadeExhibitionsMultisensorialMuseumsParticipationAccessibilityO multissensorial na arteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdfapplication/pdf3859984https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/1/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf3ac684c50aa7404f1e24e1dc01ca4ee3MD51TEXTNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdf.txtNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain133130https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/2/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf.txt39652e4c0a294814233fe8028b368ffeMD52THUMBNAILNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdf.jpgNICOLE PALUCCI MARZIALE - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1157https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/3/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf.jpg27d2954a5e879032f48c5f24455dddfdMD53handle/322622023-05-16 09:28:33.166oai:repositorio.pucsp.br:handle/32262Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-05-16T12:28:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O multissensorial na arte |
title |
O multissensorial na arte |
spellingShingle |
O multissensorial na arte Marziale, Nicole Palucci CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE Exposições Multissensorial Museus Participação Acessibilidade Exhibitions Multisensorial Museums Participation Accessibility |
title_short |
O multissensorial na arte |
title_full |
O multissensorial na arte |
title_fullStr |
O multissensorial na arte |
title_full_unstemmed |
O multissensorial na arte |
title_sort |
O multissensorial na arte |
author |
Marziale, Nicole Palucci |
author_facet |
Marziale, Nicole Palucci |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Alves, Cauê |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marziale, Nicole Palucci |
contributor_str_mv |
Alves, Cauê |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE Exposições Multissensorial Museus Participação Acessibilidade Exhibitions Multisensorial Museums Participation Accessibility |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Exposições Multissensorial Museus Participação Acessibilidade |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Exhibitions Multisensorial Museums Participation Accessibility |
description |
This paper is based on the observation of the predominance of visuality in contemporary Western societies, which dates back to Ancient Greece, is intensified by the advent of the Renaissance perspective, and consecrated by the consolidation of the modern visual paradigm. This domain extends to the field of artistic production, museology and museography. At the same time, anthropologists have demonstrated that the prominence of one sense over another in a society is linked to cultural variations. Thus, the paradigm of visuality should not be taken as absolute and universal. Therefore, this work addresses the theme of multisensoriality in artistic practice and in the organization of exhibitions from a historical perspective, locating important proposals, works and exhibitions that sought to break with the paradigm of visuality in these contexts. It is also discussed how the theme is linked to the matter of accessibility in artistic practice and in museums and cultural spaces. Finally, the exhibition “The senses: design beyond vision”, held at the Cooper Hewitt Museum, in 2018, is taken as a case study object, as it is an exhibition that has, both in its curatorial proposal and exhibition design and in the choice of works, the concern to approach and stimulate the multiplicity of senses, without hierarchizing them |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-05-15T18:58:56Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-05-15T18:58:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Marziale, Nicole Palucci. O multissensorial na arte. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32262 |
identifier_str_mv |
Marziale, Nicole Palucci. O multissensorial na arte. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/1/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/2/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32262/3/NICOLE%20PALUCCI%20MARZIALE%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3ac684c50aa7404f1e24e1dc01ca4ee3 39652e4c0a294814233fe8028b368ffe 27d2954a5e879032f48c5f24455dddfd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796097695088640 |