Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bórnea, Vinícius
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24674
Resumo: The preceptor is a relatively new character in the formation of psychologists in hospital psychology. This research, through an existential and hermeneutic phenomenology approach, explores the meanings involved in the experience of preceptors and of student-interns that have been through the experience of formation in hospital psychology internships with a preceptor present. One preceptor and six former students were invited to take part in reflexive interviews in order to describe such experiences. The interviews were recorded and transcripted, and then analyzed and divided into “Junctures of meaning” that express the meanings that were comprehended. The narrative from the interviews was related to the discussion proposed by Martin Heidegger on Care (Sorge). This research presents possibilities to support the role of preceptorship in hospital psychology as a device that acts directly in the education process of professionals and interns in the health area. These possibilities do not serve to create a replicable manual, but to point out paths, reflections and possibilities for understanding this complex phenomenon, which is still little studied in psychology and education
id PUC_SP-1_b243495b9362cf6532181fce46440e57
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/24674
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Szymanski, Lucianahttp://lattes.cnpq.br/3949476670405833http://lattes.cnpq.br/8932039407645152Bórnea, Vinícius2022-02-22T12:57:38Z2022-02-22T12:57:38Z2021-09-08Bórnea, Vinícius. Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24674The preceptor is a relatively new character in the formation of psychologists in hospital psychology. This research, through an existential and hermeneutic phenomenology approach, explores the meanings involved in the experience of preceptors and of student-interns that have been through the experience of formation in hospital psychology internships with a preceptor present. One preceptor and six former students were invited to take part in reflexive interviews in order to describe such experiences. The interviews were recorded and transcripted, and then analyzed and divided into “Junctures of meaning” that express the meanings that were comprehended. The narrative from the interviews was related to the discussion proposed by Martin Heidegger on Care (Sorge). This research presents possibilities to support the role of preceptorship in hospital psychology as a device that acts directly in the education process of professionals and interns in the health area. These possibilities do not serve to create a replicable manual, but to point out paths, reflections and possibilities for understanding this complex phenomenon, which is still little studied in psychology and educationOs preceptores são figuras relativamente novas na formação de psicólogos em psicologia hospitalar. Esta pesquisa utiliza uma abordagem fenomenológica existencial hermenêutica para explorar os sentidos e significados da experiência de preceptores e de estudantes-estagiários que passaram pela experiência de formação nos estágios em psicologia hospitalar na presença do preceptor. Foram convidados um preceptor e seis ex-alunos para participar de entrevistas reflexivas para descrever tal experiência. As entrevistas foram gravadas e transcritas e, em seguida, analisadas e organizadas em núcleos de sentido que expressam os sentidos compreendidos. Relacionamos as narrativas dos entrevistados com a discussão de Heidegger sobre o Cuidado (Sorge). Apresentamos possibilidades de sustentação do papel da preceptoria em psicologia hospitalar como um dispositivo que atua diretamente no processo de educação de profissionais e estagiários da área da saúde. Essas possibilidades não servem para criar um manual replicável, mas para apontar caminhos, reflexões e possibilidades de compreensão acerca deste fenômeno complexo e ainda pouco estudado na psicologia e na educaçãoConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALFormação do(a) psicólogo(a)Psicologia HospitalarPreceptoriaPsychologist formationHospital PsychologyPreceptorshipEducação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALVinicius Rondi Bórnea.pdfapplication/pdf841074https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24674/1/Vinicius%20Rondi%20B%c3%b3rnea.pdfe6e08dbd518af0113f75ff9f05933fabMD51TEXTVinicius Rondi Bórnea.pdf.txtVinicius Rondi Bórnea.pdf.txtExtracted texttext/plain333844https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24674/2/Vinicius%20Rondi%20B%c3%b3rnea.pdf.txt826256583f61a448ff6b417479a61a5eMD52THUMBNAILVinicius Rondi Bórnea.pdf.jpgVinicius Rondi Bórnea.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1270https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24674/3/Vinicius%20Rondi%20B%c3%b3rnea.pdf.jpg8678825233f8259ea448cb22ea135dddMD53handle/246742023-06-26 09:32:31.646oai:repositorio.pucsp.br:handle/24674Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-26T12:32:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar
title Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar
spellingShingle Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar
Bórnea, Vinícius
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Formação do(a) psicólogo(a)
Psicologia Hospitalar
Preceptoria
Psychologist formation
Hospital Psychology
Preceptorship
title_short Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar
title_full Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar
title_fullStr Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar
title_full_unstemmed Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar
title_sort Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar
author Bórnea, Vinícius
author_facet Bórnea, Vinícius
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Szymanski, Luciana
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3949476670405833
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8932039407645152
dc.contributor.author.fl_str_mv Bórnea, Vinícius
contributor_str_mv Szymanski, Luciana
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Formação do(a) psicólogo(a)
Psicologia Hospitalar
Preceptoria
Psychologist formation
Hospital Psychology
Preceptorship
dc.subject.por.fl_str_mv Formação do(a) psicólogo(a)
Psicologia Hospitalar
Preceptoria
dc.subject.eng.fl_str_mv Psychologist formation
Hospital Psychology
Preceptorship
description The preceptor is a relatively new character in the formation of psychologists in hospital psychology. This research, through an existential and hermeneutic phenomenology approach, explores the meanings involved in the experience of preceptors and of student-interns that have been through the experience of formation in hospital psychology internships with a preceptor present. One preceptor and six former students were invited to take part in reflexive interviews in order to describe such experiences. The interviews were recorded and transcripted, and then analyzed and divided into “Junctures of meaning” that express the meanings that were comprehended. The narrative from the interviews was related to the discussion proposed by Martin Heidegger on Care (Sorge). This research presents possibilities to support the role of preceptorship in hospital psychology as a device that acts directly in the education process of professionals and interns in the health area. These possibilities do not serve to create a replicable manual, but to point out paths, reflections and possibilities for understanding this complex phenomenon, which is still little studied in psychology and education
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-09-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-02-22T12:57:38Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-02-22T12:57:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Bórnea, Vinícius. Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24674
identifier_str_mv Bórnea, Vinícius. Educação para o cuidado, cuidando da formação: possibilidades da preceptoria em psicologia na formação em psicologia hospitalar. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24674/1/Vinicius%20Rondi%20B%c3%b3rnea.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24674/2/Vinicius%20Rondi%20B%c3%b3rnea.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24674/3/Vinicius%20Rondi%20B%c3%b3rnea.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e6e08dbd518af0113f75ff9f05933fab
826256583f61a448ff6b417479a61a5e
8678825233f8259ea448cb22ea135ddd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796018943885312