Ambiguidades no lápis da natureza
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11547 |
Resumo: | The aim of this dissertation is to analyze the question of the photographic ambiguity in the 19th century from the theoretical assumption that photography was considered, in its origins, a kind of pencil of nature . This concept was developed by the English researcher and photographer William Henry Fox Talbot, in the work The Pencil of Nature, published between 1844 and 1846. Our discussion is based on the assumption that The Pencil of Nature already presented ambiguities and ambivalences typical of the photographic practice in the 19th century and, to an extent, until today, as regards the technical, scientific, commercial and artistic appeal of an industrial society. We draw examples from the photographic production at the time, using concepts developed by philosophers and theorists of photography such as Martin Heidegger, Walter Benjamin, Roland Barthes, Susan Sontag, Philippe Dubois, André Rouillé and Boris Kossoy, related to some basic notions about the photographic language: the question of technology and photographic verisimilitude, the shift in the perception of reality through photography and the presence of death in the photographic image |
id |
PUC_SP-1_bbbe119fa2ee6810a791f3a27ef38d79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11547 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Critelli, Dulce MaraRuiz, Paulo Eduardo Rodrigues2016-04-27T17:26:53Z2011-01-072010-11-23Ruiz, Paulo Eduardo Rodrigues. Ambiguidades no lápis da natureza . 2010. 211 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11547The aim of this dissertation is to analyze the question of the photographic ambiguity in the 19th century from the theoretical assumption that photography was considered, in its origins, a kind of pencil of nature . This concept was developed by the English researcher and photographer William Henry Fox Talbot, in the work The Pencil of Nature, published between 1844 and 1846. Our discussion is based on the assumption that The Pencil of Nature already presented ambiguities and ambivalences typical of the photographic practice in the 19th century and, to an extent, until today, as regards the technical, scientific, commercial and artistic appeal of an industrial society. We draw examples from the photographic production at the time, using concepts developed by philosophers and theorists of photography such as Martin Heidegger, Walter Benjamin, Roland Barthes, Susan Sontag, Philippe Dubois, André Rouillé and Boris Kossoy, related to some basic notions about the photographic language: the question of technology and photographic verisimilitude, the shift in the perception of reality through photography and the presence of death in the photographic imageO objetivo deste trabalho é refletir a respeito da questão da ambiguidade fotográfica no século XIX a partir do pressuposto teórico de que a fotografia era considerada, em seus primórdios, uma espécie de lápis da natureza . Este conceito foi concebido pelo pesquisador e fotógrafo inglês William Henry Fox Talbot, na obra ThePencilofNature, publicada entre os anos de 1844 e 1846. O fio condutor de nossa discussão parte da hipótese de que ThePencilofNature já apresentava uma série de ambiguidades e ambivalências características da prática fotográfica do século XIX e, em parte, até os dias de hoje, em relação ao apelo técnico-científico, comercial e artístico de uma sociedade industrial. Para tal reflexão, utilizaremos alguns exemplos da produção fotográfica da época, fazendo uso de alguns conceitos de filósofos e de pensadores da fotografia tais como Martin Heidegger, Walter Benjamin, Roland Barthes, Susan Sontag, Philippe Dubois, André Rouillé e Boris Kossoy, relacionados a alguns preceitos básicos sobre a linguagem fotográfica: a questão da técnica e da verossimilhança fotográficas, a transformação da percepção do real por meio da fotografia e a presença da morte no registro fotográficoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24417/Paulo%20Eduardo%20Rodrigues%20Ruiz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FilosofiaPUC-SPBRFilosofiaFotografiaCalótipo/ Ambiguidades fotográficasQuestão da técnicaMorte na fotografiaPhotographyThe Pencil of NatureFox TalbotCalotypePhotographic ambiguityQuestion of technologyDeath in the photographic imageCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAAmbiguidades no lápis da natureza info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTPaulo Eduardo Rodrigues Ruiz.pdf.txtPaulo Eduardo Rodrigues Ruiz.pdf.txtExtracted texttext/plain498456https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11547/3/Paulo%20Eduardo%20Rodrigues%20Ruiz.pdf.txt9d081a2784e629e572ac9b672f951332MD53ORIGINALPaulo Eduardo Rodrigues Ruiz.pdfapplication/pdf17241835https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11547/1/Paulo%20Eduardo%20Rodrigues%20Ruiz.pdf3ae3cf02e74bd112c2c13464d3b713ecMD51THUMBNAILPaulo Eduardo Rodrigues Ruiz.pdf.jpgPaulo Eduardo Rodrigues Ruiz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11547/2/Paulo%20Eduardo%20Rodrigues%20Ruiz.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/115472022-04-28 07:28:09.427oai:repositorio.pucsp.br:handle/11547Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:28:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ambiguidades no lápis da natureza |
title |
Ambiguidades no lápis da natureza |
spellingShingle |
Ambiguidades no lápis da natureza Ruiz, Paulo Eduardo Rodrigues Fotografia Calótipo/ Ambiguidades fotográficas Questão da técnica Morte na fotografia Photography The Pencil of Nature Fox Talbot Calotype Photographic ambiguity Question of technology Death in the photographic image CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
title_short |
Ambiguidades no lápis da natureza |
title_full |
Ambiguidades no lápis da natureza |
title_fullStr |
Ambiguidades no lápis da natureza |
title_full_unstemmed |
Ambiguidades no lápis da natureza |
title_sort |
Ambiguidades no lápis da natureza |
author |
Ruiz, Paulo Eduardo Rodrigues |
author_facet |
Ruiz, Paulo Eduardo Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Critelli, Dulce Mara |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ruiz, Paulo Eduardo Rodrigues |
contributor_str_mv |
Critelli, Dulce Mara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia Calótipo/ Ambiguidades fotográficas Questão da técnica Morte na fotografia |
topic |
Fotografia Calótipo/ Ambiguidades fotográficas Questão da técnica Morte na fotografia Photography The Pencil of Nature Fox Talbot Calotype Photographic ambiguity Question of technology Death in the photographic image CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Photography The Pencil of Nature Fox Talbot Calotype Photographic ambiguity Question of technology Death in the photographic image |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
description |
The aim of this dissertation is to analyze the question of the photographic ambiguity in the 19th century from the theoretical assumption that photography was considered, in its origins, a kind of pencil of nature . This concept was developed by the English researcher and photographer William Henry Fox Talbot, in the work The Pencil of Nature, published between 1844 and 1846. Our discussion is based on the assumption that The Pencil of Nature already presented ambiguities and ambivalences typical of the photographic practice in the 19th century and, to an extent, until today, as regards the technical, scientific, commercial and artistic appeal of an industrial society. We draw examples from the photographic production at the time, using concepts developed by philosophers and theorists of photography such as Martin Heidegger, Walter Benjamin, Roland Barthes, Susan Sontag, Philippe Dubois, André Rouillé and Boris Kossoy, related to some basic notions about the photographic language: the question of technology and photographic verisimilitude, the shift in the perception of reality through photography and the presence of death in the photographic image |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-11-23 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-01-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T17:26:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ruiz, Paulo Eduardo Rodrigues. Ambiguidades no lápis da natureza . 2010. 211 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11547 |
identifier_str_mv |
Ruiz, Paulo Eduardo Rodrigues. Ambiguidades no lápis da natureza . 2010. 211 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Filosofia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11547/3/Paulo%20Eduardo%20Rodrigues%20Ruiz.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11547/1/Paulo%20Eduardo%20Rodrigues%20Ruiz.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11547/2/Paulo%20Eduardo%20Rodrigues%20Ruiz.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9d081a2784e629e572ac9b672f951332 3ae3cf02e74bd112c2c13464d3b713ec cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277944361648128 |