A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sena, Clério Cezar Batista
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15950
Resumo: The current study aimed the investigation upon what the diaries of students from the fourth grade of primary school in a public school in a city near São Paulo could reveal. Based on Henri Wallon‟s theory about affection and environment, this research has as documents the diaries written in 2005 with didactic purposes, at the time. Later on, these diaries became the object of the current study. The data analysis was developed through themes, searching for the revelations within the diaries, as well as: 1st confidant, close friend; 2nd depository of emotions and feelings: a) happiness; b) sadness; c) anger; d) fear; 3rd communication tool between the teachers and his students; 4th a tool for students‟ sociocultural environment knowledge. The results indicate that the diary allowed the affective relations between teacher and students to be tightened, a better knowledge form the teacher‟s point of view on the students‟ socio-cultural reality and also an affective relation form the students in relation to the diaries. This diary came to be for some of the students the meaningful other, a friend to whom they could reveal a secret and unburden their hearts, manifesting themselves entirely. Therefore, the diaries as methodological or pedagogical instruments allow a better knowledge from the students about themselves as a person: affection, knowledge and movement
id PUC_SP-1_beecd15d25a357462b768fabad58e22d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/15950
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Almeida, Laurinda Ramalho dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4166383Y5Sena, Clério Cezar Batista2016-04-28T20:56:18Z2010-11-042010-10-21Sena, Clério Cezar Batista. A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários. 2010. 155 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15950The current study aimed the investigation upon what the diaries of students from the fourth grade of primary school in a public school in a city near São Paulo could reveal. Based on Henri Wallon‟s theory about affection and environment, this research has as documents the diaries written in 2005 with didactic purposes, at the time. Later on, these diaries became the object of the current study. The data analysis was developed through themes, searching for the revelations within the diaries, as well as: 1st confidant, close friend; 2nd depository of emotions and feelings: a) happiness; b) sadness; c) anger; d) fear; 3rd communication tool between the teachers and his students; 4th a tool for students‟ sociocultural environment knowledge. The results indicate that the diary allowed the affective relations between teacher and students to be tightened, a better knowledge form the teacher‟s point of view on the students‟ socio-cultural reality and also an affective relation form the students in relation to the diaries. This diary came to be for some of the students the meaningful other, a friend to whom they could reveal a secret and unburden their hearts, manifesting themselves entirely. Therefore, the diaries as methodological or pedagogical instruments allow a better knowledge from the students about themselves as a person: affection, knowledge and movementO presente estudo objetivou investigar o que revelam os diários dos alunos da 4ª série do ensino fundamental de uma escola pública municipal de uma cidade da Grande São Paulo. Fundamentado na teoria de Henri Wallon e seus pressupostos teóricos sobre afetividade e meio, esta pesquisa utilizou como documento os diários, os quais foram escritos com objetivos didáticos em 2005. Posteriormente, os diários tornaram-se objeto do presente estudo. A análise dos dados foi desenvolvida por meio de temas, buscando as revelações dos diários como: 1º: confidente, amigo íntimo. 2º: depositário de emoções e sentimentos: a) alegria; b) tristeza; c) raiva; d) medo. 3º: instrumento de comunicação entre professor e alunos. 4º: instrumento para o conhecimento do meio sociocultural dos alunos. Os resultados apontam que o diário possibilitou um estreitamento das relações afetivas entre professor e alunos, um melhor conhecimento da realidade sociocultural dos mesmos por parte do professor, além de uma relação afetiva dos alunos com o instrumento diário. Este acabou tornando-se, para alguns alunos, um outro significativo, amigo, com o qual podiam confidenciar e desabafar, revelando-se, assim, por inteiro. Portanto, os diários como instrumento metodológico ou pedagógico, possibilitam um melhor conhecimento do aluno como pessoa: afeto, conhecimento e movimentoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32148/Clerio%20Cezar%20Batista%20Sena.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaAfetividadeDiárioAffectionDiaryHenri WallonCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALA escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diáriosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClerio Cezar Batista Sena.pdf.txtClerio Cezar Batista Sena.pdf.txtExtracted texttext/plain231699https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15950/3/Clerio%20Cezar%20Batista%20Sena.pdf.txt489898e4fffd1506bc8439c35d1d6536MD53ORIGINALClerio Cezar Batista Sena.pdfapplication/pdf2934066https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15950/1/Clerio%20Cezar%20Batista%20Sena.pdf6643e83d58f09e21c28dad987cdbfb19MD51THUMBNAILClerio Cezar Batista Sena.pdf.jpgClerio Cezar Batista Sena.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3076https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15950/2/Clerio%20Cezar%20Batista%20Sena.pdf.jpgba9078d87e2acbde26a224adf10e2019MD52handle/159502022-04-27 14:31:40.969oai:repositorio.pucsp.br:handle/15950Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T17:31:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários
title A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários
spellingShingle A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários
Sena, Clério Cezar Batista
Afetividade
Diário
Affection
Diary
Henri Wallon
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários
title_full A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários
title_fullStr A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários
title_full_unstemmed A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários
title_sort A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários
author Sena, Clério Cezar Batista
author_facet Sena, Clério Cezar Batista
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Almeida, Laurinda Ramalho de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4166383Y5
dc.contributor.author.fl_str_mv Sena, Clério Cezar Batista
contributor_str_mv Almeida, Laurinda Ramalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Afetividade
Diário
topic Afetividade
Diário
Affection
Diary
Henri Wallon
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Affection
Diary
Henri Wallon
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description The current study aimed the investigation upon what the diaries of students from the fourth grade of primary school in a public school in a city near São Paulo could reveal. Based on Henri Wallon‟s theory about affection and environment, this research has as documents the diaries written in 2005 with didactic purposes, at the time. Later on, these diaries became the object of the current study. The data analysis was developed through themes, searching for the revelations within the diaries, as well as: 1st confidant, close friend; 2nd depository of emotions and feelings: a) happiness; b) sadness; c) anger; d) fear; 3rd communication tool between the teachers and his students; 4th a tool for students‟ sociocultural environment knowledge. The results indicate that the diary allowed the affective relations between teacher and students to be tightened, a better knowledge form the teacher‟s point of view on the students‟ socio-cultural reality and also an affective relation form the students in relation to the diaries. This diary came to be for some of the students the meaningful other, a friend to whom they could reveal a secret and unburden their hearts, manifesting themselves entirely. Therefore, the diaries as methodological or pedagogical instruments allow a better knowledge from the students about themselves as a person: affection, knowledge and movement
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-11-04
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:56:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Sena, Clério Cezar Batista. A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários. 2010. 155 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15950
identifier_str_mv Sena, Clério Cezar Batista. A escola de ensino fundamental vivida pelo aluno, revelada por seus diários. 2010. 155 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15950
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15950/3/Clerio%20Cezar%20Batista%20Sena.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15950/1/Clerio%20Cezar%20Batista%20Sena.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15950/2/Clerio%20Cezar%20Batista%20Sena.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 489898e4fffd1506bc8439c35d1d6536
6643e83d58f09e21c28dad987cdbfb19
ba9078d87e2acbde26a224adf10e2019
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796169790980096