Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26653 |
Resumo: | This research aims to analyze the management paradigm of public schools in the State of São Paulo, describing the historical development of the school administration of these institutions in São Paulo. It also sought to characterize democratic school management, discussing the possibilities of using the principles of democratic management in public schools in the State of São Paulo. The law was used as the foundation of the legislation among others: ALBUQUERQUE & MARTINS ORG (2005), HORA (2002) and LÜCK (2000). This research aimed to deepen the reflection about the paradigm of democratic management in the schools of the state of São Paulo, identifying the role of the School Director, in order to guarantee the effective participation of all the actors involved in the daily school life. It was highlighted as results that it is unanimous among the theorists that democratic management is of fundamental importance for the quality of teaching in contemporary school, although it is still a process under construction, requiring a continuous reflection, expanding the spaces of discussions and joining efforts to make democratic management a reality in all schools in the State of São Paulo |
id |
PUC_SP-1_bf6a0d608fbcda765d11fd1528b5b006 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26653 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Albuquerque, Helena Machado de PaulaCarvalho, Alessandro Alves de2022-08-12T22:04:32Z2022-08-12T22:04:32Z2019-02-21https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26653This research aims to analyze the management paradigm of public schools in the State of São Paulo, describing the historical development of the school administration of these institutions in São Paulo. It also sought to characterize democratic school management, discussing the possibilities of using the principles of democratic management in public schools in the State of São Paulo. The law was used as the foundation of the legislation among others: ALBUQUERQUE & MARTINS ORG (2005), HORA (2002) and LÜCK (2000). This research aimed to deepen the reflection about the paradigm of democratic management in the schools of the state of São Paulo, identifying the role of the School Director, in order to guarantee the effective participation of all the actors involved in the daily school life. It was highlighted as results that it is unanimous among the theorists that democratic management is of fundamental importance for the quality of teaching in contemporary school, although it is still a process under construction, requiring a continuous reflection, expanding the spaces of discussions and joining efforts to make democratic management a reality in all schools in the State of São PauloEsta pesquisa tem como objetivo analisar o paradigma de gestão das escolas públicas no Estado de São Paulo, descrevendo o desenvolvimento histórico da administração escolar dessas instituições no Estado de São Paulo. Também procurou-se caracterizar a gestão democrática escolar, discutindo as possibilidades de utilização dos princípios de uma gestão democrática nas escolas públicas no Estado de São Paulo. Utilizou-se como fundamentação a legislação os teóricos entre outros: ALBUQUERQUE & MARTINS ORG (2005), HORA (2002) e LÜCK (2000). Pretendeu-se nesta pesquisa aprofundar a reflexão acerca do paradigma de uma gestão democrática nas escolas do estado de São Paulo, identificando o papel do Diretor escolar, no sentido de garantir a efetiva participação de todos os atores envolvidos no cotidiano escolar. Destacou-se como resultados que, é unanime entre os teóricos que a gestão democrática é de fundamental importância para a qualidade do ensino na escola contemporânea, embora ainda seja um processo em construção, fazendo-se necessário uma reflexão continua, ampliando os espaços de discussões e unindo esforços para tornar a gestão democrática uma realidade em todas as escolas do Estado de São PauloporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Gestão Educacional e EscolarPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONALGestão democráticaDiretor escolarParticipaçãoDemocratic managementSchool directorParticipationGestão democrática na escola pública realidade ou utopiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdfapplication/pdf900272https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/1/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf6dc1acecf09bde77e10161a2fdbbf22cMD51TEXTALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdf.txtALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdf.txtExtracted texttext/plain102544https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/2/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf.txte809523f1a148e2356e551ad6be7f481MD52THUMBNAILALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdf.jpgALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1279https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/3/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf.jpgc28a736059816f10b14ffd4abe2548a4MD53handle/266532022-08-19 13:59:31.0oai:repositorio.pucsp.br:handle/26653Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia |
title |
Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia |
spellingShingle |
Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia Carvalho, Alessandro Alves de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL Gestão democrática Diretor escolar Participação Democratic management School director Participation |
title_short |
Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia |
title_full |
Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia |
title_fullStr |
Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia |
title_full_unstemmed |
Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia |
title_sort |
Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia |
author |
Carvalho, Alessandro Alves de |
author_facet |
Carvalho, Alessandro Alves de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Alessandro Alves de |
contributor_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL Gestão democrática Diretor escolar Participação Democratic management School director Participation |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão democrática Diretor escolar Participação |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Democratic management School director Participation |
description |
This research aims to analyze the management paradigm of public schools in the State of São Paulo, describing the historical development of the school administration of these institutions in São Paulo. It also sought to characterize democratic school management, discussing the possibilities of using the principles of democratic management in public schools in the State of São Paulo. The law was used as the foundation of the legislation among others: ALBUQUERQUE & MARTINS ORG (2005), HORA (2002) and LÜCK (2000). This research aimed to deepen the reflection about the paradigm of democratic management in the schools of the state of São Paulo, identifying the role of the School Director, in order to guarantee the effective participation of all the actors involved in the daily school life. It was highlighted as results that it is unanimous among the theorists that democratic management is of fundamental importance for the quality of teaching in contemporary school, although it is still a process under construction, requiring a continuous reflection, expanding the spaces of discussions and joining efforts to make democratic management a reality in all schools in the State of São Paulo |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-02-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-12T22:04:32Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-12T22:04:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26653 |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26653 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Gestão Educacional e Escolar |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/1/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/2/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/3/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6dc1acecf09bde77e10161a2fdbbf22c e809523f1a148e2356e551ad6be7f481 c28a736059816f10b14ffd4abe2548a4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278025277112320 |