Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Alessandro Alves de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26653
Resumo: This research aims to analyze the management paradigm of public schools in the State of São Paulo, describing the historical development of the school administration of these institutions in São Paulo. It also sought to characterize democratic school management, discussing the possibilities of using the principles of democratic management in public schools in the State of São Paulo. The law was used as the foundation of the legislation among others: ALBUQUERQUE & MARTINS ORG (2005), HORA (2002) and LÜCK (2000). This research aimed to deepen the reflection about the paradigm of democratic management in the schools of the state of São Paulo, identifying the role of the School Director, in order to guarantee the effective participation of all the actors involved in the daily school life. It was highlighted as results that it is unanimous among the theorists that democratic management is of fundamental importance for the quality of teaching in contemporary school, although it is still a process under construction, requiring a continuous reflection, expanding the spaces of discussions and joining efforts to make democratic management a reality in all schools in the State of São Paulo
id PUC_SP-1_bf6a0d608fbcda765d11fd1528b5b006
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26653
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Albuquerque, Helena Machado de PaulaCarvalho, Alessandro Alves de2022-08-12T22:04:32Z2022-08-12T22:04:32Z2019-02-21https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26653This research aims to analyze the management paradigm of public schools in the State of São Paulo, describing the historical development of the school administration of these institutions in São Paulo. It also sought to characterize democratic school management, discussing the possibilities of using the principles of democratic management in public schools in the State of São Paulo. The law was used as the foundation of the legislation among others: ALBUQUERQUE & MARTINS ORG (2005), HORA (2002) and LÜCK (2000). This research aimed to deepen the reflection about the paradigm of democratic management in the schools of the state of São Paulo, identifying the role of the School Director, in order to guarantee the effective participation of all the actors involved in the daily school life. It was highlighted as results that it is unanimous among the theorists that democratic management is of fundamental importance for the quality of teaching in contemporary school, although it is still a process under construction, requiring a continuous reflection, expanding the spaces of discussions and joining efforts to make democratic management a reality in all schools in the State of São PauloEsta pesquisa tem como objetivo analisar o paradigma de gestão das escolas públicas no Estado de São Paulo, descrevendo o desenvolvimento histórico da administração escolar dessas instituições no Estado de São Paulo. Também procurou-se caracterizar a gestão democrática escolar, discutindo as possibilidades de utilização dos princípios de uma gestão democrática nas escolas públicas no Estado de São Paulo. Utilizou-se como fundamentação a legislação os teóricos entre outros: ALBUQUERQUE & MARTINS ORG (2005), HORA (2002) e LÜCK (2000). Pretendeu-se nesta pesquisa aprofundar a reflexão acerca do paradigma de uma gestão democrática nas escolas do estado de São Paulo, identificando o papel do Diretor escolar, no sentido de garantir a efetiva participação de todos os atores envolvidos no cotidiano escolar. Destacou-se como resultados que, é unanime entre os teóricos que a gestão democrática é de fundamental importância para a qualidade do ensino na escola contemporânea, embora ainda seja um processo em construção, fazendo-se necessário uma reflexão continua, ampliando os espaços de discussões e unindo esforços para tornar a gestão democrática uma realidade em todas as escolas do Estado de São PauloporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Gestão Educacional e EscolarPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONALGestão democráticaDiretor escolarParticipaçãoDemocratic managementSchool directorParticipationGestão democrática na escola pública realidade ou utopiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdfapplication/pdf900272https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/1/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf6dc1acecf09bde77e10161a2fdbbf22cMD51TEXTALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdf.txtALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdf.txtExtracted texttext/plain102544https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/2/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf.txte809523f1a148e2356e551ad6be7f481MD52THUMBNAILALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdf.jpgALESSANDRO ALVES DE CARVALHO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1279https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/3/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf.jpgc28a736059816f10b14ffd4abe2548a4MD53handle/266532022-08-19 13:59:31.0oai:repositorio.pucsp.br:handle/26653Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia
title Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia
spellingShingle Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia
Carvalho, Alessandro Alves de
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL
Gestão democrática
Diretor escolar
Participação
Democratic management
School director
Participation
title_short Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia
title_full Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia
title_fullStr Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia
title_full_unstemmed Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia
title_sort Gestão democrática na escola pública realidade ou utopia
author Carvalho, Alessandro Alves de
author_facet Carvalho, Alessandro Alves de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Alessandro Alves de
contributor_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL
Gestão democrática
Diretor escolar
Participação
Democratic management
School director
Participation
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão democrática
Diretor escolar
Participação
dc.subject.eng.fl_str_mv Democratic management
School director
Participation
description This research aims to analyze the management paradigm of public schools in the State of São Paulo, describing the historical development of the school administration of these institutions in São Paulo. It also sought to characterize democratic school management, discussing the possibilities of using the principles of democratic management in public schools in the State of São Paulo. The law was used as the foundation of the legislation among others: ALBUQUERQUE & MARTINS ORG (2005), HORA (2002) and LÜCK (2000). This research aimed to deepen the reflection about the paradigm of democratic management in the schools of the state of São Paulo, identifying the role of the School Director, in order to guarantee the effective participation of all the actors involved in the daily school life. It was highlighted as results that it is unanimous among the theorists that democratic management is of fundamental importance for the quality of teaching in contemporary school, although it is still a process under construction, requiring a continuous reflection, expanding the spaces of discussions and joining efforts to make democratic management a reality in all schools in the State of São Paulo
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-02-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-08-12T22:04:32Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-08-12T22:04:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26653
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26653
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Gestão Educacional e Escolar
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/1/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/2/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26653/3/ALESSANDRO%20ALVES%20DE%20CARVALHO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6dc1acecf09bde77e10161a2fdbbf22c
e809523f1a148e2356e551ad6be7f481
c28a736059816f10b14ffd4abe2548a4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278025277112320