Moisés como quem não sabe falar: um estudo exegético de Ex 4,10-17; 6,10-12.29-30 e da presença desse tema nos Evangelhos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dantas, José Ancelmo Santos
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/23951
Resumo: In three moments, Moses, in dialogue with the Lord, the God of Israel, presents himself as one who isn´t able to speak. Once he says "not to be a man of words" and that he has "a heavy mouth" and "a heavy tongue" (Ex 4,10), in another moment he declares twice to be an "uncircumcised of lips" (Ex 6.12.20). And this as a prophet-leader who is called by God to "speak to his brother Aaron, to all the heads of the community, and to all the children of Israel" (Ex 34: 31-32). By contrast, however, according to the exodal narrative, Moses even spoke to all of these, and he was neither dumb nor stammering. What, then, does the book of Exodus want to say to its listeners when it presents Moses as one who isn´t able to speak? And what theological reflection accompanies the metaphors "heavy mouth", "heavy tongue" and "uncircumcised of lips"? Moreover, besides investigating Moses, within the traditions belonging to the Pentateuch, as those who isn´t able to speak, the study presented here aims at an intertextuality. The four New Testament Gospels, therefore, make a point of re-embracing the subject originally related to Moses in order to work it now in relation to the disciples of Jesus. The solution, in turn, remains the same: every prophetic leader, mosaic, and/or follower of Jesus is invited to experience the mystery that God and/or the Holy Spirit will be "in his/her mouth and will instruct concerning what he/she should speak" (Ex 4: 12b-c; Mk 13: 11; Mt 10: 19; Lk 12: 12; Jn 14: 26)
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spelling Grenzer, Matthiashttp://lattes.cnpq.br/1008164488580382http://lattes.cnpq.br/9340615501908717Dantas, José Ancelmo Santos2021-11-09T12:40:32Z2021-11-09T12:40:32Z2020-07-10Dantas, José Ancelmo Santos. Moisés como quem não sabe falar: um estudo exegético de Ex 4,10-17; 6,10-12.29-30 e da presença desse tema nos Evangelhos. 2020. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/23951In three moments, Moses, in dialogue with the Lord, the God of Israel, presents himself as one who isn´t able to speak. Once he says "not to be a man of words" and that he has "a heavy mouth" and "a heavy tongue" (Ex 4,10), in another moment he declares twice to be an "uncircumcised of lips" (Ex 6.12.20). And this as a prophet-leader who is called by God to "speak to his brother Aaron, to all the heads of the community, and to all the children of Israel" (Ex 34: 31-32). By contrast, however, according to the exodal narrative, Moses even spoke to all of these, and he was neither dumb nor stammering. What, then, does the book of Exodus want to say to its listeners when it presents Moses as one who isn´t able to speak? And what theological reflection accompanies the metaphors "heavy mouth", "heavy tongue" and "uncircumcised of lips"? Moreover, besides investigating Moses, within the traditions belonging to the Pentateuch, as those who isn´t able to speak, the study presented here aims at an intertextuality. The four New Testament Gospels, therefore, make a point of re-embracing the subject originally related to Moses in order to work it now in relation to the disciples of Jesus. The solution, in turn, remains the same: every prophetic leader, mosaic, and/or follower of Jesus is invited to experience the mystery that God and/or the Holy Spirit will be "in his/her mouth and will instruct concerning what he/she should speak" (Ex 4: 12b-c; Mk 13: 11; Mt 10: 19; Lk 12: 12; Jn 14: 26)Em três momentos, Moisés, ao dialogar com o Senhor, Deus de Israel, se apresenta como quem não sabe falar. Ora afirma "não ser um homem de palavras", no sentido de ele estar com "peso de boca" e "peso de língua" (Ex 4,10), ora se diz, por duas vezes, "incircunciso de lábios" (Ex 6,12.20). E isso como líder-profeta que é chamado por Deus para "falar a seu irmão Aarão, a todos os chefes da comunidade e a todos os filhos de Israel" (Ex 34,31-32). Em contrapartida, porém, segundo a narrativa exodal, Moisés chegou a falar a todos esses, sendo que ele não era mudo nem gago. O que, então, o livro do Êxodo quer transmitir a seus ouvintes-leitores, quando apresenta Moisés como quem não sabe falar? E qual reflexão teológica acompanha as metáforas "peso de boca", "peso de língua" e "incircunciso de lábios"? No mais, além de investigar Moisés, dentro das tradições pertencentes ao Pentateuco, como quem não sabe falar, o estudo aqui apresentado visa a uma intertextualidade. Os quatro Evangelhos neotestamentários, pois, fazem questão de acolher novamente o assunto originalmente relacionado a Moisés, a fim de trabalhá-lo agora em relação aos discípulos de Jesus. A solução, por sua vez, continua a mesma: todo(a) líder profético(a), mosaico e/ou seguidor(a) de Jesus, é convidado(a) a experimentar o mistério de que Deus e/ou o Espírito Santo "está com sua boca e o(a) instruí sobre o que deve falar" (Ex 4,12b-c; Mc 13,11; Mt 10,19; Lc 12,12; Jo 14,26)porPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em TeologiaPUC-SPBrasilFaculdade de TeologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAMoisés (Legislador de Israel)Peso de bocaPeso de línguaIncircunciso de lábiosMosesHeavy mouthHeavy tongueUncircumcised of lipMoisés como quem não sabe falar: um estudo exegético de Ex 4,10-17; 6,10-12.29-30 e da presença desse tema nos Evangelhosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALJosé Ancelmo Santos Dantas.pdfapplication/pdf896519https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23951/1/Jos%c3%a9%20Ancelmo%20Santos%20Dantas.pdf717da278bc1fd6791d47aefe9c3e6580MD51TEXTJosé Ancelmo Santos Dantas.pdf.txtJosé Ancelmo Santos Dantas.pdf.txtExtracted texttext/plain162547https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23951/2/Jos%c3%a9%20Ancelmo%20Santos%20Dantas.pdf.txta298fe87cbcf1b6bea48d4f98aa84acbMD52THUMBNAILJosé Ancelmo Santos Dantas.pdf.jpgJosé Ancelmo Santos Dantas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1319https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23951/3/Jos%c3%a9%20Ancelmo%20Santos%20Dantas.pdf.jpg705881e7ba36b8d25d92439e7d6ff621MD53handle/239512023-05-15 12:22:01.583oai:repositorio.pucsp.br:handle/23951Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-05-15T15:22:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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