Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14284 |
Resumo: | In this dissertation, our aim is to analyze the written coherence of Facebook posts. Based on text studies related to Textual Linguistics and also on studies related to writing in digital context, we proceed to the analysis of a compound corpus by posted comments on Facebook social network by Junior High School students, in answer to na activity that was proposed by school, considering that the involves linguistic, cognitive, cultural, social and interracial aspects, and so, it presents a large amount of implicitness in its constitution and yet considering, that coherence is related to senses production based on relation between text linguistic materiality and shared knowledge by reader and writer. The results of this survey indicate that, in writing produced on the net such as what occurs on Facebook context, the students made comments related to the activity main theme. The results indicate that, the posted messages on Facebook by students in answer to the escolar activity, the focalization of different aspects related to the theme in discussion have contributed to the maintenance and thematic progression, therefore, to the construction of net writing coherence |
id |
PUC_SP-1_c20341bc16d9e7c1bf3d1b8ff00c1913 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14284 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4335356T5Matheus, Cláudia Marques2016-04-28T19:33:45Z2014-03-142014-02-20Matheus, Cláudia Marques. Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula . 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14284In this dissertation, our aim is to analyze the written coherence of Facebook posts. Based on text studies related to Textual Linguistics and also on studies related to writing in digital context, we proceed to the analysis of a compound corpus by posted comments on Facebook social network by Junior High School students, in answer to na activity that was proposed by school, considering that the involves linguistic, cognitive, cultural, social and interracial aspects, and so, it presents a large amount of implicitness in its constitution and yet considering, that coherence is related to senses production based on relation between text linguistic materiality and shared knowledge by reader and writer. The results of this survey indicate that, in writing produced on the net such as what occurs on Facebook context, the students made comments related to the activity main theme. The results indicate that, the posted messages on Facebook by students in answer to the escolar activity, the focalization of different aspects related to the theme in discussion have contributed to the maintenance and thematic progression, therefore, to the construction of net writing coherenceNesta dissertação, objetivamos analisar a coerência da escrita produzida no Facebook. Com base em estudos do texto situados no campo da Linguística Textual e em estudos da escrita em contexto digital, procedemos à análise de um corpus composto por comentários postados na rede social Facebook por alunos do ensino fundamental II, em resposta a uma atividade proposta pela escola, considerando que o texto envolve aspectos linguísticos, cognitivos, culturais, sociais e interacionais e, como tal, apresenta muita implicitude em sua constituição e considerando, ainda, que a coerência diz respeito à produção de sentidos baseada na relação estabelecida entre materialidade linguística do texto e conhecimentos compartilhados pelo escritor e leitor. Os resultados indicam que, nas mensagens postadas pelos alunos no Facebook em resposta à atividade escolar, a focalização de diferentes aspectos relacionados ao tema em discussão contribuiu para a manutenção e a progressão temática e, por conseguinte, para a construção da coerência da escrita em redeapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29591/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEscrita digitalCoerênciaFacebookDigital writingCoherenceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClaudia Marques Matheus.pdf.txtClaudia Marques Matheus.pdf.txtExtracted texttext/plain141376https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/3/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.txta900eadf387d15edb493ac6c72c15109MD53ORIGINALClaudia Marques Matheus.pdfapplication/pdf4291211https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/1/Claudia%20Marques%20Matheus.pdfc94c681ec6dd5c6818a4503c28740cbaMD51THUMBNAILClaudia Marques Matheus.pdf.jpgClaudia Marques Matheus.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/2/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/142842022-04-27 21:31:36.867oai:repositorio.pucsp.br:handle/14284Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:31:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula |
title |
Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula |
spellingShingle |
Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula Matheus, Cláudia Marques Escrita digital Coerência Digital writing Coherence CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula |
title_full |
Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula |
title_fullStr |
Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula |
title_full_unstemmed |
Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula |
title_sort |
Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula |
author |
Matheus, Cláudia Marques |
author_facet |
Matheus, Cláudia Marques |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4335356T5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matheus, Cláudia Marques |
contributor_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita digital Coerência |
topic |
Escrita digital Coerência Digital writing Coherence CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Digital writing Coherence |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
In this dissertation, our aim is to analyze the written coherence of Facebook posts. Based on text studies related to Textual Linguistics and also on studies related to writing in digital context, we proceed to the analysis of a compound corpus by posted comments on Facebook social network by Junior High School students, in answer to na activity that was proposed by school, considering that the involves linguistic, cognitive, cultural, social and interracial aspects, and so, it presents a large amount of implicitness in its constitution and yet considering, that coherence is related to senses production based on relation between text linguistic materiality and shared knowledge by reader and writer. The results of this survey indicate that, in writing produced on the net such as what occurs on Facebook context, the students made comments related to the activity main theme. The results indicate that, the posted messages on Facebook by students in answer to the escolar activity, the focalization of different aspects related to the theme in discussion have contributed to the maintenance and thematic progression, therefore, to the construction of net writing coherence |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-03-14 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:33:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Matheus, Cláudia Marques. Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula . 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14284 |
identifier_str_mv |
Matheus, Cláudia Marques. Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula . 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14284 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/3/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/1/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/2/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a900eadf387d15edb493ac6c72c15109 c94c681ec6dd5c6818a4503c28740cba cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277810198446080 |