Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matheus, Cláudia Marques
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14284
Resumo: In this dissertation, our aim is to analyze the written coherence of Facebook posts. Based on text studies related to Textual Linguistics and also on studies related to writing in digital context, we proceed to the analysis of a compound corpus by posted comments on Facebook social network by Junior High School students, in answer to na activity that was proposed by school, considering that the involves linguistic, cognitive, cultural, social and interracial aspects, and so, it presents a large amount of implicitness in its constitution and yet considering, that coherence is related to senses production based on relation between text linguistic materiality and shared knowledge by reader and writer. The results of this survey indicate that, in writing produced on the net such as what occurs on Facebook context, the students made comments related to the activity main theme. The results indicate that, the posted messages on Facebook by students in answer to the escolar activity, the focalization of different aspects related to the theme in discussion have contributed to the maintenance and thematic progression, therefore, to the construction of net writing coherence
id PUC_SP-1_c20341bc16d9e7c1bf3d1b8ff00c1913
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14284
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4335356T5Matheus, Cláudia Marques2016-04-28T19:33:45Z2014-03-142014-02-20Matheus, Cláudia Marques. Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula . 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14284In this dissertation, our aim is to analyze the written coherence of Facebook posts. Based on text studies related to Textual Linguistics and also on studies related to writing in digital context, we proceed to the analysis of a compound corpus by posted comments on Facebook social network by Junior High School students, in answer to na activity that was proposed by school, considering that the involves linguistic, cognitive, cultural, social and interracial aspects, and so, it presents a large amount of implicitness in its constitution and yet considering, that coherence is related to senses production based on relation between text linguistic materiality and shared knowledge by reader and writer. The results of this survey indicate that, in writing produced on the net such as what occurs on Facebook context, the students made comments related to the activity main theme. The results indicate that, the posted messages on Facebook by students in answer to the escolar activity, the focalization of different aspects related to the theme in discussion have contributed to the maintenance and thematic progression, therefore, to the construction of net writing coherenceNesta dissertação, objetivamos analisar a coerência da escrita produzida no Facebook. Com base em estudos do texto situados no campo da Linguística Textual e em estudos da escrita em contexto digital, procedemos à análise de um corpus composto por comentários postados na rede social Facebook por alunos do ensino fundamental II, em resposta a uma atividade proposta pela escola, considerando que o texto envolve aspectos linguísticos, cognitivos, culturais, sociais e interacionais e, como tal, apresenta muita implicitude em sua constituição e considerando, ainda, que a coerência diz respeito à produção de sentidos baseada na relação estabelecida entre materialidade linguística do texto e conhecimentos compartilhados pelo escritor e leitor. Os resultados indicam que, nas mensagens postadas pelos alunos no Facebook em resposta à atividade escolar, a focalização de diferentes aspectos relacionados ao tema em discussão contribuiu para a manutenção e a progressão temática e, por conseguinte, para a construção da coerência da escrita em redeapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29591/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEscrita digitalCoerênciaFacebookDigital writingCoherenceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClaudia Marques Matheus.pdf.txtClaudia Marques Matheus.pdf.txtExtracted texttext/plain141376https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/3/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.txta900eadf387d15edb493ac6c72c15109MD53ORIGINALClaudia Marques Matheus.pdfapplication/pdf4291211https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/1/Claudia%20Marques%20Matheus.pdfc94c681ec6dd5c6818a4503c28740cbaMD51THUMBNAILClaudia Marques Matheus.pdf.jpgClaudia Marques Matheus.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/2/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/142842022-04-27 21:31:36.867oai:repositorio.pucsp.br:handle/14284Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:31:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula
title Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula
spellingShingle Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula
Matheus, Cláudia Marques
Escrita digital
Coerência
Facebook
Digital writing
Coherence
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula
title_full Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula
title_fullStr Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula
title_full_unstemmed Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula
title_sort Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula
author Matheus, Cláudia Marques
author_facet Matheus, Cláudia Marques
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4335356T5
dc.contributor.author.fl_str_mv Matheus, Cláudia Marques
contributor_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita digital
Coerência
Facebook
topic Escrita digital
Coerência
Facebook
Digital writing
Coherence
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Digital writing
Coherence
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description In this dissertation, our aim is to analyze the written coherence of Facebook posts. Based on text studies related to Textual Linguistics and also on studies related to writing in digital context, we proceed to the analysis of a compound corpus by posted comments on Facebook social network by Junior High School students, in answer to na activity that was proposed by school, considering that the involves linguistic, cognitive, cultural, social and interracial aspects, and so, it presents a large amount of implicitness in its constitution and yet considering, that coherence is related to senses production based on relation between text linguistic materiality and shared knowledge by reader and writer. The results of this survey indicate that, in writing produced on the net such as what occurs on Facebook context, the students made comments related to the activity main theme. The results indicate that, the posted messages on Facebook by students in answer to the escolar activity, the focalization of different aspects related to the theme in discussion have contributed to the maintenance and thematic progression, therefore, to the construction of net writing coherence
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-03-14
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-02-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:33:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Matheus, Cláudia Marques. Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula . 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14284
identifier_str_mv Matheus, Cláudia Marques. Escrita e coerência no Facebook: análise de uma experiência em sala de aula . 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14284
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/3/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/1/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14284/2/Claudia%20Marques%20Matheus.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a900eadf387d15edb493ac6c72c15109
c94c681ec6dd5c6818a4503c28740cba
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277810198446080