Descolonização do currículo: a questão racial na formação acadêmica do assistente social
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22039 |
Resumo: | The present work is the result of questions about the absence of incorporation of the Racial Question in Social Work and the importance of this issue in the Social Worker Training. Its objective is to understand the distance between class and race in the academic formation and its consequences for the professional practice of the Social Worker. We start from the assumption that the Racial Question in the professional formation in Social Work does not constitute, until the moment, significant matter to the detriment of a culture and studies based on Eurocentric tendencies. It is important to ask for this absence, to understand the impacts of this gap in the life of the black population and to question how the invisibility of this issue can have repercussions on the professional practice of the social worker. This study crosses the Brazilian Social Question, originating in the history of Brazil and the colonial / enslaved heritage, which establishes a social structure based on racialization, materializing in all social relations. The absence of the Racial Question in our school and academic trajectory is the historical result of a colonial-slave model that legitimizes an educational model that adopts Eurocentric tendencies as universal. The study is documentary, reflective, critical and proposes to identify the practices, discussions and debates of the profession; the research proposal consists of analyzing the Racial Question in the academic training of the Social Worker, understanding the influence of colonization on Brazilian society and its intersection with the Racial Question |
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We start from the assumption that the Racial Question in the professional formation in Social Work does not constitute, until the moment, significant matter to the detriment of a culture and studies based on Eurocentric tendencies. It is important to ask for this absence, to understand the impacts of this gap in the life of the black population and to question how the invisibility of this issue can have repercussions on the professional practice of the social worker. This study crosses the Brazilian Social Question, originating in the history of Brazil and the colonial / enslaved heritage, which establishes a social structure based on racialization, materializing in all social relations. The absence of the Racial Question in our school and academic trajectory is the historical result of a colonial-slave model that legitimizes an educational model that adopts Eurocentric tendencies as universal. The study is documentary, reflective, critical and proposes to identify the practices, discussions and debates of the profession; the research proposal consists of analyzing the Racial Question in the academic training of the Social Worker, understanding the influence of colonization on Brazilian society and its intersection with the Racial QuestionO presente trabalho é fruto de indagações sobre a ausência da incorporação da Questão Racial no Serviço Social e sobre a importância desta Questão na Formação do Assistente Social. Tem como objetivo compreender o distanciamento entre classe e raça na formação acadêmica e suas consequências para a prática profissional do Assistente Social. Partimos do pressuposto de que a Questão Racial na formação profissional em Serviço Social não constitui, até o momento, matéria significativa em detrimento de uma cultura e estudos pautados em tendências eurocêntricas. Surge aí a importância de indagar por essa ausência, entender os impactos desta lacuna na vida da população negra e questionar como a invisibilidade desta questão pode repercutir na prática profissionaldo assistente social. Este estudo atravessa a Questão Social Brasileira, originando-se na história do Brasil e na herança colonial/escravocrata, que alicerça uma estrutura social baseada na racialização, materializando-se em todas as relações sociais. A ausência da Questão Racial em nossa trajetória escolar e acadêmica é fruto histórico de um modelo colonial-escravocrata que legitima um modelo educacional que adota tendências eurocêntricas como universais. O estudo é de caráter documental, reflexivo, crítico e propõe identificar as práticas, discussões e debates da profissão; a proposta de investigação consiste em analisar a Questão Racial na formação acadêmica do Assistente Social, compreender as influências da colonização na sociedade brasileira e sua intersecção com a Questão RacialConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/48585/Ver%c3%b4nica%20Gomes%20Vassalo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisRacismoQuestão racialServiço Social e relações raciaisRacismRacial questionSocial service and race relationsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALDescolonização do currículo: a questão racial na formação acadêmica do assistente socialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTVerônica Gomes Vassalo.pdf.txtVerônica Gomes Vassalo.pdf.txtExtracted texttext/plain217587https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22039/5/Ver%c3%b4nica%20Gomes%20Vassalo.pdf.txtf13e5187c7e7fe9767d5b36767503647MD55LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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