Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17145 |
Resumo: | This study aims to analyze in which way the images of the Shoah and consequently the anti-Semitism are broadcasted in History elementary schools textbooks approved by the Ministry of Education of Brazil. This study assumes that textbooks are valuable tools to question various forms of discrimination, including anti-Semitism. Given the current tension between the need to preserve the memory of the Holocaust and the efforts aimed to deny it, contents related to the Second World War were chosen for this work. In the adopted perspective, images are social discourses that can perpetuate the process of the naturalization of some inequalities. Discursive practices are leveraged by cohesion between texts and pictures, as the proposed multimodal analysis embraced at the Núcleo de Práticas Discursivas e Produção de Sentidos, to which this research is assimilated. Three best-selling History books of the 2014 National Textbook Program were chosen, and the images were selected based on the use of glossaries. The main conclusion heads to the poor visibility of the victims and to the reproduction of stereotypical images of Jews as a result of the Nazi propaganda at that time |
id |
PUC_SP-1_cce4f4f30503849d4a0876ed311fc625 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/17145 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Spink, Mary Jane Parishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4249510J4Azevedo, Rosa Abaliac2016-04-29T13:31:22Z2016-04-132016-03-08Azevedo, Rosa Abaliac. Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal. 2016. 205 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17145This study aims to analyze in which way the images of the Shoah and consequently the anti-Semitism are broadcasted in History elementary schools textbooks approved by the Ministry of Education of Brazil. This study assumes that textbooks are valuable tools to question various forms of discrimination, including anti-Semitism. Given the current tension between the need to preserve the memory of the Holocaust and the efforts aimed to deny it, contents related to the Second World War were chosen for this work. In the adopted perspective, images are social discourses that can perpetuate the process of the naturalization of some inequalities. Discursive practices are leveraged by cohesion between texts and pictures, as the proposed multimodal analysis embraced at the Núcleo de Práticas Discursivas e Produção de Sentidos, to which this research is assimilated. Three best-selling History books of the 2014 National Textbook Program were chosen, and the images were selected based on the use of glossaries. The main conclusion heads to the poor visibility of the victims and to the reproduction of stereotypical images of Jews as a result of the Nazi propaganda at that timeEste estudo objetiva analisar como as imagens da Shoah e, consequentemente, do antissemitismo, são veiculadas em livros didáticos de história do ensino fundamental II, aprovados pelo Ministério da Educação do Brasil. Partimos do pressuposto de que os livros didáticos são valiosos instrumentos para questionar diversas formas de discriminação, entre elas, o antissemitismo. Elegemos os conteúdos relativos à Segunda Guerra Mundial, dada a tensão atual entre a necessidade de preservar a memória do Holocausto e os esforços voltados a negá-lo. Na perspectiva adotada, as imagens são discursos sociais que podem perpetuar processos de naturalização das desigualdades. São práticas discursivas potencializadas pela coesão entre textos e imagens, conforme a proposta de análise multimodal adotada no Núcleo de Práticas Discursivas e Produção de Sentidos, ao qual esta pesquisa se integra. Foram escolhidos os três livros de história mais vendidos do Programa Nacional do Livro Didático de 2014, e as imagens foram selecionadas, tomando por base o uso de glossários. A principal conclusão foi a pouca visibilidade das vítimas e a reprodução de imagens estereotipadas dos judeus, resultado da propaganda nazista da épocaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/36032/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia SocialPUC-SPBRFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeAntissemitismoShoahHolocaustoLivros didáticosImagensPráticas discursivasAnti-SemitismHolocaustTextbooksImagesDiscursive practicesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAImagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRosa Abaliac Azevedo.pdf.txtRosa Abaliac Azevedo.pdf.txtExtracted texttext/plain497125https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/3/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.txt7bf73f1a0c0db30d53c69f5342745269MD53ORIGINALRosa Abaliac Azevedo.pdfapplication/pdf4485263https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/1/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf63a8266e58e25a304758dd2479cb695cMD51THUMBNAILRosa Abaliac Azevedo.pdf.jpgRosa Abaliac Azevedo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/2/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/171452022-04-28 00:58:12.666oai:repositorio.pucsp.br:handle/17145Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:58:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal |
title |
Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal |
spellingShingle |
Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal Azevedo, Rosa Abaliac Antissemitismo Shoah Holocausto Livros didáticos Imagens Práticas discursivas Anti-Semitism Holocaust Textbooks Images Discursive practices CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal |
title_full |
Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal |
title_fullStr |
Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal |
title_full_unstemmed |
Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal |
title_sort |
Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal |
author |
Azevedo, Rosa Abaliac |
author_facet |
Azevedo, Rosa Abaliac |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Spink, Mary Jane Paris |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4249510J4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Rosa Abaliac |
contributor_str_mv |
Spink, Mary Jane Paris |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Antissemitismo Shoah Holocausto Livros didáticos Imagens Práticas discursivas |
topic |
Antissemitismo Shoah Holocausto Livros didáticos Imagens Práticas discursivas Anti-Semitism Holocaust Textbooks Images Discursive practices CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Anti-Semitism Holocaust Textbooks Images Discursive practices |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
This study aims to analyze in which way the images of the Shoah and consequently the anti-Semitism are broadcasted in History elementary schools textbooks approved by the Ministry of Education of Brazil. This study assumes that textbooks are valuable tools to question various forms of discrimination, including anti-Semitism. Given the current tension between the need to preserve the memory of the Holocaust and the efforts aimed to deny it, contents related to the Second World War were chosen for this work. In the adopted perspective, images are social discourses that can perpetuate the process of the naturalization of some inequalities. Discursive practices are leveraged by cohesion between texts and pictures, as the proposed multimodal analysis embraced at the Núcleo de Práticas Discursivas e Produção de Sentidos, to which this research is assimilated. Three best-selling History books of the 2014 National Textbook Program were chosen, and the images were selected based on the use of glossaries. The main conclusion heads to the poor visibility of the victims and to the reproduction of stereotypical images of Jews as a result of the Nazi propaganda at that time |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T13:31:22Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-04-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-03-08 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Azevedo, Rosa Abaliac. Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal. 2016. 205 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17145 |
identifier_str_mv |
Azevedo, Rosa Abaliac. Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal. 2016. 205 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17145 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/3/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/1/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/2/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7bf73f1a0c0db30d53c69f5342745269 63a8266e58e25a304758dd2479cb695c cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277970257281024 |