Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Rosa Abaliac
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17145
Resumo: This study aims to analyze in which way the images of the Shoah and consequently the anti-Semitism are broadcasted in History elementary schools textbooks approved by the Ministry of Education of Brazil. This study assumes that textbooks are valuable tools to question various forms of discrimination, including anti-Semitism. Given the current tension between the need to preserve the memory of the Holocaust and the efforts aimed to deny it, contents related to the Second World War were chosen for this work. In the adopted perspective, images are social discourses that can perpetuate the process of the naturalization of some inequalities. Discursive practices are leveraged by cohesion between texts and pictures, as the proposed multimodal analysis embraced at the Núcleo de Práticas Discursivas e Produção de Sentidos, to which this research is assimilated. Three best-selling History books of the 2014 National Textbook Program were chosen, and the images were selected based on the use of glossaries. The main conclusion heads to the poor visibility of the victims and to the reproduction of stereotypical images of Jews as a result of the Nazi propaganda at that time
id PUC_SP-1_cce4f4f30503849d4a0876ed311fc625
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/17145
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Spink, Mary Jane Parishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4249510J4Azevedo, Rosa Abaliac2016-04-29T13:31:22Z2016-04-132016-03-08Azevedo, Rosa Abaliac. Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal. 2016. 205 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17145This study aims to analyze in which way the images of the Shoah and consequently the anti-Semitism are broadcasted in History elementary schools textbooks approved by the Ministry of Education of Brazil. This study assumes that textbooks are valuable tools to question various forms of discrimination, including anti-Semitism. Given the current tension between the need to preserve the memory of the Holocaust and the efforts aimed to deny it, contents related to the Second World War were chosen for this work. In the adopted perspective, images are social discourses that can perpetuate the process of the naturalization of some inequalities. Discursive practices are leveraged by cohesion between texts and pictures, as the proposed multimodal analysis embraced at the Núcleo de Práticas Discursivas e Produção de Sentidos, to which this research is assimilated. Three best-selling History books of the 2014 National Textbook Program were chosen, and the images were selected based on the use of glossaries. The main conclusion heads to the poor visibility of the victims and to the reproduction of stereotypical images of Jews as a result of the Nazi propaganda at that timeEste estudo objetiva analisar como as imagens da Shoah e, consequentemente, do antissemitismo, são veiculadas em livros didáticos de história do ensino fundamental II, aprovados pelo Ministério da Educação do Brasil. Partimos do pressuposto de que os livros didáticos são valiosos instrumentos para questionar diversas formas de discriminação, entre elas, o antissemitismo. Elegemos os conteúdos relativos à Segunda Guerra Mundial, dada a tensão atual entre a necessidade de preservar a memória do Holocausto e os esforços voltados a negá-lo. Na perspectiva adotada, as imagens são discursos sociais que podem perpetuar processos de naturalização das desigualdades. São práticas discursivas potencializadas pela coesão entre textos e imagens, conforme a proposta de análise multimodal adotada no Núcleo de Práticas Discursivas e Produção de Sentidos, ao qual esta pesquisa se integra. Foram escolhidos os três livros de história mais vendidos do Programa Nacional do Livro Didático de 2014, e as imagens foram selecionadas, tomando por base o uso de glossários. A principal conclusão foi a pouca visibilidade das vítimas e a reprodução de imagens estereotipadas dos judeus, resultado da propaganda nazista da épocaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/36032/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia SocialPUC-SPBRFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeAntissemitismoShoahHolocaustoLivros didáticosImagensPráticas discursivasAnti-SemitismHolocaustTextbooksImagesDiscursive practicesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAImagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRosa Abaliac Azevedo.pdf.txtRosa Abaliac Azevedo.pdf.txtExtracted texttext/plain497125https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/3/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.txt7bf73f1a0c0db30d53c69f5342745269MD53ORIGINALRosa Abaliac Azevedo.pdfapplication/pdf4485263https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/1/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf63a8266e58e25a304758dd2479cb695cMD51THUMBNAILRosa Abaliac Azevedo.pdf.jpgRosa Abaliac Azevedo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/2/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/171452022-04-28 00:58:12.666oai:repositorio.pucsp.br:handle/17145Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:58:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal
title Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal
spellingShingle Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal
Azevedo, Rosa Abaliac
Antissemitismo
Shoah
Holocausto
Livros didáticos
Imagens
Práticas discursivas
Anti-Semitism
Holocaust
Textbooks
Images
Discursive practices
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal
title_full Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal
title_fullStr Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal
title_full_unstemmed Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal
title_sort Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal
author Azevedo, Rosa Abaliac
author_facet Azevedo, Rosa Abaliac
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Spink, Mary Jane Paris
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4249510J4
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Rosa Abaliac
contributor_str_mv Spink, Mary Jane Paris
dc.subject.por.fl_str_mv Antissemitismo
Shoah
Holocausto
Livros didáticos
Imagens
Práticas discursivas
topic Antissemitismo
Shoah
Holocausto
Livros didáticos
Imagens
Práticas discursivas
Anti-Semitism
Holocaust
Textbooks
Images
Discursive practices
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Anti-Semitism
Holocaust
Textbooks
Images
Discursive practices
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description This study aims to analyze in which way the images of the Shoah and consequently the anti-Semitism are broadcasted in History elementary schools textbooks approved by the Ministry of Education of Brazil. This study assumes that textbooks are valuable tools to question various forms of discrimination, including anti-Semitism. Given the current tension between the need to preserve the memory of the Holocaust and the efforts aimed to deny it, contents related to the Second World War were chosen for this work. In the adopted perspective, images are social discourses that can perpetuate the process of the naturalization of some inequalities. Discursive practices are leveraged by cohesion between texts and pictures, as the proposed multimodal analysis embraced at the Núcleo de Práticas Discursivas e Produção de Sentidos, to which this research is assimilated. Three best-selling History books of the 2014 National Textbook Program were chosen, and the images were selected based on the use of glossaries. The main conclusion heads to the poor visibility of the victims and to the reproduction of stereotypical images of Jews as a result of the Nazi propaganda at that time
publishDate 2016
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T13:31:22Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-04-13
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-03-08
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Azevedo, Rosa Abaliac. Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal. 2016. 205 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17145
identifier_str_mv Azevedo, Rosa Abaliac. Imagens da Shoah em livros didáticos do ensino fundamental II: uma análise multimodal. 2016. 205 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17145
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/3/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/1/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17145/2/Rosa%20Abaliac%20Azevedo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7bf73f1a0c0db30d53c69f5342745269
63a8266e58e25a304758dd2479cb695c
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277970257281024