Sá, Rodrix e Guarabyra: os parceiros da música bonita (1965-1980)
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12708 |
Resumo: | The musical trio Sa, Rodrix and Guarabyra, and the musical style created by them, so-called country-rock, will be studied in this dissertation. The group, formed in the 1970s, had an artistic career permeated by songs that realized the social and political scenarios' changes in Brazil. Through analysis of his songs and interviews the insertion of the trio in the Brazilian MPB and in the social scene will be understood, thus coming to the processes of struggles, tensions and their stand and roundness. Approaching to the protest music and song festivals, Sa, Rodrix Guarabyra have contemplated not only the interior of an utopic brazil, touted by the military government, but a field in changes, which denounced the lifestyle of the Brazilian society of the 1960s and 1970s . Thus differing from the música sertaneja our caipira (typical rural music of the central-southern region of Brazil) - (which featured an interior look by the country music singers) - in the trio the look was reversed - came from the city to the field, thus bringing a new approach within the MPB, realizing the brazilian's interior in a perspective of the traveler. This look is accompanied by appropriation of other cultures within the between-places which was located the rural rock, causing it to be studied within the perspective of cultural hybridity, because through it is possible to evaluate the historical context to which the musicians and their compositions were inserted |
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Approaching to the protest music and song festivals, Sa, Rodrix Guarabyra have contemplated not only the interior of an utopic brazil, touted by the military government, but a field in changes, which denounced the lifestyle of the Brazilian society of the 1960s and 1970s . Thus differing from the música sertaneja our caipira (typical rural music of the central-southern region of Brazil) - (which featured an interior look by the country music singers) - in the trio the look was reversed - came from the city to the field, thus bringing a new approach within the MPB, realizing the brazilian's interior in a perspective of the traveler. This look is accompanied by appropriation of other cultures within the between-places which was located the rural rock, causing it to be studied within the perspective of cultural hybridity, because through it is possible to evaluate the historical context to which the musicians and their compositions were insertedO trio musical Sá, Rodrix e Guarabyra e o estilo musical criado por eles, o chamado rock rural, serão estudados nesta dissertação. O grupo, formado na década de 1970, teve uma trajetória artística permeada por canções que perceberam um Brasil em transformação no cenário político e social. Mediante a análise de suas canções e entrevistas, se buscará compreender a inserção do trio na MPB e no cenário social brasileiro, chegando assim aos processos de lutas, tensões, com suas permanências e circularidades. Aproximando da música de protesto e dos Festivais da Canção, Sá, Rodrix e Guarabyra contemplavam não só o interior do Brasil utópico alardeado pelo governo militar, mas um campo sob transformações, que denunciava o estilo de vida da sociedade brasileira das décadas de 1960 e 1970. Diferiu-se assim da música sertaneja ou caipira (que trazia um olhar do interior pelos próprios cantores sertanejos) no trio o olhar se inverteu, veio da cidade para o campo, trazendo assim uma nova abordagem dentro da MPB, percebendo o interior brasileiro pela ótica do viajante. Esse olhar é acompanhado por apropriações de outras culturas, situado no entrelugar, no qual estava localizado o rock rural, levando-o a ser estudado dentro da ótica do hibridismo cultural, pois por meio dele é possível avalizar o contexto histórico em que estavam inseridos os músicos e suas composiçõesConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24013/Thiago%20Hausner%20de%20Macedo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBRHistóriaHistória culturalHistória e músicaMúsica Popular Brasileira (MPB)Campo e cidadeCultural historyHistory and musicBrazilian Popular Music (MPB)Field and cityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIASá, Rodrix e Guarabyra: os parceiros da música bonita (1965-1980)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTThiago Hausner de Macedo.pdf.txtThiago Hausner de Macedo.pdf.txtExtracted texttext/plain359336https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12708/3/Thiago%20Hausner%20de%20Macedo.pdf.txt91bdc48ec298615d806e0ce397603b94MD53ORIGINALThiago Hausner de Macedo.pdfapplication/pdf6738965https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12708/1/Thiago%20Hausner%20de%20Macedo.pdf5bea5dde55cc6296d5c51360d11f1c85MD51THUMBNAILThiago Hausner de Macedo.pdf.jpgThiago Hausner de Macedo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3504https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12708/2/Thiago%20Hausner%20de%20Macedo.pdf.jpgf3644937ff1cb0233a06076e37faf40aMD52handle/127082022-04-28 07:02:33.444oai:repositorio.pucsp.br:handle/12708Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:02:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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