O trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13794 |
Resumo: | This dissertation aims at investigating the use of monographs as a tool for critical reflection. The theoretical framework has its focus on the critical reflection moves, description, informing, confronting and reconstruction, proposed by Smyth (1992) based on Freire (1970). It was also discussed the use of monographs as tools for reflection and the Theory of Discourse Functioning (Bronckart, 1997), as a basis for the understanding of the linguistic materiality of the monographs. This research was carried out in a private university of São Paulo and the two monographs studied were developed by two groups of undergraduate students of languages attending the last term. We analyzed if the four critical reflection moves proposed by Smyth (1992) based on Freire (1970) were shown on the monograph developed by the students. The data analysis and interpretation suggest that the critical reflection actions appeared throughout the monographs, although, the action of confronting appears very little. It was also observed that the pre-service teachers were able to reconstruct their actions, although they did not refer to any theoretical basis to support their arguments. The data also showed that the pre service students were discursively engaged |
id |
PUC_SP-1_cf94357f6cbeb90a24077184adbab9c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13794 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Liberali, Fernanda CoelhoRigolon, Palma Simone Tonel2016-04-28T18:23:14Z2007-09-142006-05-19Rigolon, Palma Simone Tonel. The mongraph: a critical reflection mediation tool at the English teacher pre-service education?. 2006. 115 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13794This dissertation aims at investigating the use of monographs as a tool for critical reflection. The theoretical framework has its focus on the critical reflection moves, description, informing, confronting and reconstruction, proposed by Smyth (1992) based on Freire (1970). It was also discussed the use of monographs as tools for reflection and the Theory of Discourse Functioning (Bronckart, 1997), as a basis for the understanding of the linguistic materiality of the monographs. This research was carried out in a private university of São Paulo and the two monographs studied were developed by two groups of undergraduate students of languages attending the last term. We analyzed if the four critical reflection moves proposed by Smyth (1992) based on Freire (1970) were shown on the monograph developed by the students. The data analysis and interpretation suggest that the critical reflection actions appeared throughout the monographs, although, the action of confronting appears very little. It was also observed that the pre-service teachers were able to reconstruct their actions, although they did not refer to any theoretical basis to support their arguments. The data also showed that the pre service students were discursively engagedEsta tese objetiva investigar a utilização da monografia como instrumento para reflexão crítica na formação inicial de professores de língua estrangeira de um curso de Letras. A fundamentação teórica deste estudo tem seu foco principal nos movimentos da reflexão crítica propostos por Smyth (1992) com base nos postulados de Freire (1970). Lingüisticamente, baseio-me na teoria do funcionamento dos discursos, tal como proposta por Bronckart (1997), para discutir a materialidade lingüística das monografias. Foram estudadas duas monografias produzidas por dois grupos de alunos-professores, pertencentes ao último ano do curso de Letras de uma instituição de ensino superior, da rede particular, da cidade de São Paulo. Analisaram-se as ações da reflexão crítica (Smyth, 1992), que se mostraram no texto das várias seções que compõem as monografias. Os resultados mostram que as ações da reflexão crítica permeiam o trabalho monográfico; porém, o movimento do confrontar aparece de forma muito sutil. Observou-se também que os participantes conseguem reconstruir suas ações, porém não utilizam base teórica para dar suporte a tais mudanças. Ficou evidenciado que os alunos-professores se responsabilizam discursivamente por suas açõesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30587/Tese%20Palma%20Rigolon.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaFormação de professoresPesquisa-açãoReflexão críticaFormação inicialProfessores de ingles -- Formacao profissionalPesquisa -- MetodologiaLingua inglesa -- Estudo e ensinoTeacher educationAction researchCritical reflectionPre-service educationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAO trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa?The mongraph: a critical reflection mediation tool at the English teacher pre-service education?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTese Palma Rigolon.pdf.txtTese Palma Rigolon.pdf.txtExtracted texttext/plain256663https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13794/3/Tese%20Palma%20Rigolon.pdf.txtec9f25bb3fc229de46db05979ead69f3MD53ORIGINALTese Palma Rigolon.pdfapplication/pdf533191https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13794/1/Tese%20Palma%20Rigolon.pdfbf2e4027dc74a6ebb25cea3822ea7fc5MD51THUMBNAILTese Palma Rigolon.pdf.jpgTese Palma Rigolon.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3437https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13794/2/Tese%20Palma%20Rigolon.pdf.jpg7bdd59e5dab5c60cc49472781c789d09MD52handle/137942022-04-28 11:25:04.871oai:repositorio.pucsp.br:handle/13794Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T14:25:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The mongraph: a critical reflection mediation tool at the English teacher pre-service education? |
title |
O trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa? |
spellingShingle |
O trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa? Rigolon, Palma Simone Tonel Formação de professores Pesquisa-ação Reflexão crítica Formação inicial Professores de ingles -- Formacao profissional Pesquisa -- Metodologia Lingua inglesa -- Estudo e ensino Teacher education Action research Critical reflection Pre-service education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
O trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa? |
title_full |
O trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa? |
title_fullStr |
O trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa? |
title_full_unstemmed |
O trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa? |
title_sort |
O trabalho monográfico: um instrumento mediador da reflexão crítica na formação inicial do professor de língua inglesa? |
author |
Rigolon, Palma Simone Tonel |
author_facet |
Rigolon, Palma Simone Tonel |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Liberali, Fernanda Coelho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rigolon, Palma Simone Tonel |
contributor_str_mv |
Liberali, Fernanda Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Pesquisa-ação Reflexão crítica Formação inicial Professores de ingles -- Formacao profissional Pesquisa -- Metodologia Lingua inglesa -- Estudo e ensino |
topic |
Formação de professores Pesquisa-ação Reflexão crítica Formação inicial Professores de ingles -- Formacao profissional Pesquisa -- Metodologia Lingua inglesa -- Estudo e ensino Teacher education Action research Critical reflection Pre-service education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher education Action research Critical reflection Pre-service education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
This dissertation aims at investigating the use of monographs as a tool for critical reflection. The theoretical framework has its focus on the critical reflection moves, description, informing, confronting and reconstruction, proposed by Smyth (1992) based on Freire (1970). It was also discussed the use of monographs as tools for reflection and the Theory of Discourse Functioning (Bronckart, 1997), as a basis for the understanding of the linguistic materiality of the monographs. This research was carried out in a private university of São Paulo and the two monographs studied were developed by two groups of undergraduate students of languages attending the last term. We analyzed if the four critical reflection moves proposed by Smyth (1992) based on Freire (1970) were shown on the monograph developed by the students. The data analysis and interpretation suggest that the critical reflection actions appeared throughout the monographs, although, the action of confronting appears very little. It was also observed that the pre-service teachers were able to reconstruct their actions, although they did not refer to any theoretical basis to support their arguments. The data also showed that the pre service students were discursively engaged |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-05-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-09-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:23:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rigolon, Palma Simone Tonel. The mongraph: a critical reflection mediation tool at the English teacher pre-service education?. 2006. 115 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13794 |
identifier_str_mv |
Rigolon, Palma Simone Tonel. The mongraph: a critical reflection mediation tool at the English teacher pre-service education?. 2006. 115 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13794 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13794/3/Tese%20Palma%20Rigolon.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13794/1/Tese%20Palma%20Rigolon.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13794/2/Tese%20Palma%20Rigolon.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ec9f25bb3fc229de46db05979ead69f3 bf2e4027dc74a6ebb25cea3822ea7fc5 7bdd59e5dab5c60cc49472781c789d09 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277873204232192 |